• Killarna

Vem betalar??

Hej!
    En liten fråga till alla er som planerar bröllop, eller redan är gifta..
    Fick ni hjälp att betala bröllopet av era föräldrar? Förr var ju det väldigt vanligt, men jag undrar om det fortfarande är så, det är ju ingen självklarhet att föräldrarna har en såpass god ekonomi. Hur har ni gjort?? Har isåfall båda parters föräldrar bidragit med lika mycket?

• Svar på tråden Vem betalar??
  • didis

Min mamma erbjöd sig att betala "dricka" och bidrar med 10.000. Till min stora tvekan måste jag erkänna.

Makens föräldrar frågade om vi behövde låna pengar till bröllopet men det har aldrig varit aktuellt (av olika skäl mörkar vi vår ekonomi inför stora delar av släkten).

Idag gifter sig de flesta som självförsörjande vuxna och då är det rimligast att betala för sig själv tycker jag. Precis som man brukar betala sin 30-årsfest eller sitt hus själv.

Har man föräldrar som betalar är det bara att tacka och ta emot, för egen del hade det känts fel dock.

• EmMa09

vi betalar allt själva, fick dock 10.000:- av min pappa som en symbolisk summa för att han ville hjälpa till!

• ario

För oss är det självklart att hans föräldrar betalar, Vi både är studenter och enligt våra traditioner är det killens sida som ordnar bröllop. Om det inte finns möjligheter så kan brudens sida hjälpa till.

• passionsblomman

I vår värld är det helt och hållet självklart att det blir vi själva som står för det kalaset. Däför lär det dröja ett tag till innan det blir av också...

• bongen80

vi får 10000:- av mina föräldrar o svärmor betalar sömmerskan. vi har inte bett om några pengar, men vi tackade ju inte nej heller. Resten betalar vi själva

• workoutgirl

Vi betalar för oss själva. Som vuxna människor tycker jag det skulle kännas otroligt konstigt att få bröllopet betalt av mamma och pappa.

• ario

Inte konstigare än att få en present på sin egen födelsedag!

Har man föräldrar som gärna vill betala så är det inte alls konstigt

Det konstiga är att BEGÄRA att dem ska betala.

workoutgirl skrev 2009-02-15 18:16:50 följande:
    Vi betalar för oss själva. Som vuxna människor tycker jag det skulle kännas otroligt konstigt att få bröllopet betalt av mamma och pappa.
  • ettem

Vi får 10.000 av min mamma och förmodligen något liknande av min pappa, resten betalar vi helt själva.
    Hade aldrig förväntat mig någon ekonomisk hjälp från dem, men tackar så klart inte nej om de nu känner att de vill bidra

• ario

ja absolut, tror knappast någon säger nej att få bidrag. Inte änns dem som kommer med sina kommentaret om att dem skulle banne mig aldrig ta emot från föräldrar.

Men som sakt, det finns alltid vissa som ska kommendera att "det känns konstigt, känns dumt, känns knasigt,,,what ever" när andra får sina bröllop betalt.

Tror det finns en aning "avunsjuka" i luften:)

TS frågade om ni era föräldrar hjälper till, inte vad ni tycker om när andra får sina beröllop betalt.

Jag är vuxen och det är även min fästman, vi både studerar och kommer troligen att tjäna ganska bra när vi är klara. Och vi kommer absolut hjälpa våra föräldrar när de blir äldre eller behöver pengar. Det är absolut inte så att vi bara tar emot bidrag och sticker iväg...:P

ettem skrev 2009-02-15 18:23:56 följande:
    Vi får 10.000 av min mamma och förmodligen något liknande av min pappa, resten betalar vi helt själva. Hade aldrig förväntat mig någon ekonomisk hjälp från dem, men tackar så klart inte nej om de nu känner att de vill bidra
  • workoutgirl

Ario:
    jo för mig skulle det kännas konstigt, och det är ju rätt stor skllnad på en present och en fest.
    För mig skulle det kännas som om den som betalar också har rätt att bestämma hur det ska bli. Mina föräldrar är t ex nykterister och jag skulle inte klara av att de betalade för en fest där vi bjuder på vin och grejer. Hur fixar man sådana dilemman om man inte betalar sitt bröllop själv?

Svar på tråden Vem betalar??