• Killarna

Vem betalar??

Hej!
    En liten fråga till alla er som planerar bröllop, eller redan är gifta..
    Fick ni hjälp att betala bröllopet av era föräldrar? Förr var ju det väldigt vanligt, men jag undrar om det fortfarande är så, det är ju ingen självklarhet att föräldrarna har en såpass god ekonomi. Hur har ni gjort?? Har isåfall båda parters föräldrar bidragit med lika mycket?

• Svar på tråden Vem betalar??
  • ario

Om inte dina föräldrar har emot betala spriten, så ser jag ingen dilemma, Mina färäldrar äter inte kött, men jag har valt kött på bröllopet ändå! Och alternativ för dem.

Jag ser ingen dilemma alls att låta föräldrar betala, många av mina vänner fick körkort+ bil när dem fyllde 18 år, tycker du inte det är ganska mkt som present? Inte alls för min del, vill föräldrar betala...varsågod säger jag bara! tackar och tar emot.

Känner absolut inte konstigt, det är ju hans föräldrar som har råd och vill hjälpa sin son, så som dem förväntar att han ska hjälpa dem när dem blir äldre.

workoutgirl skrev 2009-02-15 18:30:26 följande:
    Ario:jo för mig skulle det kännas konstigt, och det är ju rätt stor skllnad på en present och en fest. För mig skulle det kännas som om den som betalar också har rätt att bestämma hur det ska bli. Mina föräldrar är t ex nykterister och jag skulle inte klara av att de betalade för en fest där vi bjuder på vin och grejer. Hur fixar man sådana dilemman om man inte betalar sitt bröllop själv?
  • ekpo1

Vi få också hjälp från mina föräldrar, dock bara mina. Och de betalar min klänning för att det är traditionellt i mitt fosterland att brudens mamma köper hennes klänning. Dock är det självklart jag som väljer den.
    Jag tycker inte det är på ngt sätt konstigt att föräldrar ger ett bidrag till paret. Alla få ha det på det sättet de vill. Det viktigaste att båda parter trivs med situationen.

• Nalle Puh 40
    workoutgirl skrev 2009-02-15 18:16:50 följande:
    Vi betalar för oss själva. Som vuxna människor tycker jag det skulle kännas otroligt konstigt att få bröllopet betalt av mamma och pappa.
    Instämmer helt men får vi ett litet bidrag så blir jag glad...
  • syllan

Vi är tre syskon och vi får dela på 100 000 till våra bröllop från mina föräldrar, alltså 33 000 och av min m2bs föräldrar får vi 40 000 = 73 000 i bidrag, går det på mer lägger vi till själva. Våra föräldrar resonerar som så att de har det ganska gott ställt och relativt lite utgifter medans vi har småbarn = föräldraledig= lite pengar, huslån mm.

Skulle vi spara ihop själva så skulle det vara betydligt mer kännbart för oss än för dom... så man tackar, men vi har aldrig krävt eller frågat efter pengar, det är de som har erbjudit sig och det tycker jag är viktigt!!!

• marriage09

Vi var helt inställda på att betala själva. Jag tycker inte att det är fel om föräldrar vill betala, men jag skulle känna mig obekväm ifall vi inte fick betala merparten (det är ju trots allt vi som håller bröllop). Hur som helst så ville min mamma och pappa betala vatering, vi skulle egentligen laga mat själva (för att hålla nere budgeten) och mamma ville "betala sig ur" oron och stressen som hon känner över att vi skall laga trerätters till ca 100 pers. Hon inser (säkert med all rätt) att det kommer bli stressigt och vi - inkl hon själv som aldrig kan sluta hjälpa till - kommer att stå och slava i köket på natten innan. Vi hade gärna caterat från början, men har helt enkelt inte råd. Vill mina föräldrar betala detta så får de gärna det, men det är inget vi någonsin skulle förutsätta eller fråga om. Resten betalar vi.

• Svanboet

Vi planerar att betala själva men givetvis är bidrag och liknande alltid välkommet. Vi hoppas framförallt på hjälp med mer handfasta saker så som dukning och städning av lokalen dagen efter än rena pengar och ingen "hjälp". Närmare än så har vi inte diskuterat saken med våra föräldrar då planeringen inte har kommit igång riktigt än. När vi sätter datum blir det säkert mer konkret att vi ska gifta oss och då kanske diskussionen kommer. Då har vi antagligen också sparat ihop till en stor del av kostnaden också.

• Dinnajad

Mina föräldrar bidrar med råd och praktisk hjälp, faktiskt tror jag det skulle varit svårt att genomföra utan deras hjälp. De pratar om att bidra till maten men det är inget vi räknar med.

Svärföräldrarna har också nämnt nåt om att bidra men det är inte specificerat så vi räknar inte alls med det. De bor inte i närheten så det är inte lika lätt med praktiska saker.

Många av de som kommer på bröllopet kommer få hjälpa till praktiskt, med småsaker.

• purjopillan

Mina föräldrar betalar för middagen och drycken till den och kaffet och bröllopstårtan (100 gäster) resten fixar vi själva.

• Tooticki

Jag tycker att man ska planera bröllopet efter sin egen ekonomi, om föräldrarna sen erbjuder sig att betala så visst. Vi betalade vårt bröllop själva vilket kändes bäst för oss då vi har god ekonomi och är vuxna sedan länge.

• Megi

Håller med =) Vår tradition är också att hans föräldrar står för bröllopet :D

ario skrev 2009-02-15 18:19:20 följande:
    Inte konstigare än att få en present på sin egen födelsedag!Har man föräldrar som gärna vill betala så är det inte alls konstigtDet konstiga är att BEGÄRA att dem ska betala.
Svar på tråden Vem betalar??