• Killarna

Vem betalar??

Hej!
    En liten fråga till alla er som planerar bröllop, eller redan är gifta..
    Fick ni hjälp att betala bröllopet av era föräldrar? Förr var ju det väldigt vanligt, men jag undrar om det fortfarande är så, det är ju ingen självklarhet att föräldrarna har en såpass god ekonomi. Hur har ni gjort?? Har isåfall båda parters föräldrar bidragit med lika mycket?

• Svar på tråden Vem betalar??
  • Mrs Bride

Vårt bröllop kommer gå på 55000 kr. 25000 kr betalas av 2 st nära familjemedlemmar vilket också är deras bröllopspresent till oss.

• Thewedding

Jag har sparat ihop till vårat bröllop och fick 20 000 kr av farmor och farfar och 11 000 kr av mamma och pappa men jag tror dom kommer betala lite till. Svärföräldrarna kommer inte betala nåt. Dom betalde catering till min svägerska 80 personer favorit dottern i familjen.

• Cornellia

Mina föräldrar betalade hela festen, och eftersom jag har en väldigt bra relation med mina föräldrar så blir det inte fel, att dom vill bestämma saker osv, även om jag givetvis lyssnar på deras åsikter.

• Juni2009

vi betalar allting själva men får vi lite pengar från föräldrar o svärföräldrar så är den bonus då kan vi lägga på mer tex mat.

• Red Scarlet

Vi har en budget på runt 135 000:- och har fått ett bidrag på 20 000:- till bröllopet av mina föräldrar. Min fästmans föräldrar bidrar inte med något, de har inte ekonomi till det och det är ju traditionellt brudens föräldrar som hjälper till.

Min pappa vill ge kanske 5000:- till i gåva men det verkar som att han i och med det vill kunna bestämma om han känner för att gå på middagen eller inte. Jag vet att han kommer på vigseln, men han ändrar sig fram och tillbaka om han ska vara med på bröllopsmiddagen och festen. (Mamma och pappa är nyskilda och han vill alltid att fokus ska ligga på honom på högtider) Så ju mer pengar jag tar emot av min far, desto mer känner han nog att han får bestämma hur han ska göra. Väldigt irriterande och tråkigt.. men har gett upp med att bry mig nu.

• Megi

Oj det var inte dåligt! 60000 på 8 månader...

anja1661 skrev 2009-04-09 20:12:01 följande:
    vi betalar själva, ca 60 000kr som vi slitit hårt för i 8månader! jag studerar och m2b har ett låginkomst jobb. två småbarn, en hund och en (förr2) katt.vi kommer inte få något av våra föräldrar. däremot har vi önskat oss pengar i present och kanske kanske får vi en liten slant av mina föräldrar men då kanske 2000kr. räknar inte med något!alla pengar vi får i present kommer gå till vår resa!
  • AlaM

Verkligen imponerande! Jag pluggar också och tycker att jag dragit ner till minimum. Lägger undan 2000 i månaden och då har jag slutat köpa allt som inte är nödvändigt i vardagen typ smink, frisör, studentlitteratur, kaffe osv. Men då blir det ändå bara 16 000 på 8 månader, bara hälften av ert :P

Så vi kommer alltså ha ett "billigt" bröllop enligt standard på BT. Men vi tycker inte att det är värt att skjuta upp eftersom det är att vi gifter oss som är viktigt och inte en fest. Men vi fick en glad överraskning förra veckan när min pappa ringde och frågade om han får hjälpa till med 10 000. Så nu kommer vi i alla fall ha 40 000 vilket gör det möjligt att bjuda på 3-rätters och ändå ha råd med både kläder och frisyr. De dyraste posterna har vi säkrade helt plötsligt :D

anja1661 skrev 2009-04-09 20:12:01 följande:
    vi betalar själva, ca 60 000kr som vi slitit hårt för i 8månader! jag studerar och m2b har ett låginkomst jobb. två småbarn, en hund och en (förr2) katt.vi kommer inte få något av våra föräldrar. däremot har vi önskat oss pengar i present och kanske kanske får vi en liten slant av mina föräldrar men då kanske 2000kr. räknar inte med något!alla pengar vi får i present kommer gå till vår resa!
  • bride 2be

Vi kommer få i stortsett hela festen betald (mat, dryck och band) kommer bli 100 pers om alla säger ja. Mina har redan betalt brudkläningen och tärnkläningar. Vi kommer betala ca en fjärdedel av mat/drycken och band sen står vi helt själva för assosiarer till brud, kläder till brudgumen, alla bords dekorationer, blommor, inbjudningskort, vigselprogram, vigselringen, transport, bröllopsnatt men allt annat delar vi på. Vi har ca 40 000 sparat men utan våra familjer skulle det aldrig varit möjligt att gifta sig så stort som vi gör.

• planerarbröllop

Vi betalar själva.. 15 000:- kommer nog allt som allt gå på.. Vi ska ha en trevlig grillfest där vi köpt maten själva och där alla får hjälpas åt att grilla.. Vi har en stor tomt så det blir bara till att köpa ett stort partytält.. Bord och stolar hyr vi för en billig peng.. Vi ska inte ha någon fotograf..

• Corona

Vi betalar själva, har inte sparat "med tanke på" men hade en rejäl slant undanstoppad så vi har inte funderat så mycket på vad det kostar. (Utan att för den sakens skull ha en exklusiv jättebaluns...) Vi har även fått pengar från mina föräldrar, vilket svärföräldrarna nog aldrig skulle komma på... (de har t o m sagt till min m2b att han ska se till att jag står för det mesta av kalaset då jag bjudit fler gäster, som om vi inte hade gemensam ekonomi!)

• MulleNuh

:-O Vilka surpuppor!

Corona skrev 2009-04-20 09:34:33 följande:
    Vi betalar själva, har inte sparat "med tanke på" men hade en rejäl slant undanstoppad så vi har inte funderat så mycket på vad det kostar. (Utan att för den sakens skull ha en exklusiv jättebaluns...) Vi har även fått pengar från mina föräldrar, vilket svärföräldrarna nog aldrig skulle komma på... (de har t o m sagt till min m2b att han ska se till att jag står för det mesta av kalaset då jag bjudit fler gäster, som om vi inte hade gemensam ekonomi!)
  • annanilsson78

Vi betalar det mesta själva, m2b föräldrar betalar cateringen. Vad mina föräldrar bidrar med har vi inte pratat om, de har inte samma ekonomiska möjlighet som mina svärförädrar men de kommer nog bidra med mindre grejer mot slutet.

• 18 juli 2009

Vi betalar allt själva. Min m2b är av den åsikten att han tycker att ett bröllop betalar man själv om man vill gifta sig. Han viker inte en tum även om hans föräldrar frågat ett antal ggr om de inte ska hjälpa oss ekonomiskt. Däremot kommer de och mina föräldrar hjälpa oss med bröllopsresan. Vi kommer nog inte betala många tusen själva där. Så det är ju ungefär samma sak som att det skulle ge oss pengar till själva bröllopet!

• lecaroline

Vi betalar allt själva ca 60-70 000kr..

Kan tänka mig att vi kommer att få fina gåvor på bröllopsdagen av min föräldrar.
    Sedan betalar de näbbklänningarna.

• Yes99

Vi har planerat bröllopet utifrån att vi själva kommer att stå för allt. Budgeten ligger på ca 200 000 (exklusive ringar och resa) för ca 120 gäster, och vi har förmånen att dessa pengar redan finns på sparkontot. Med tanke på att vi valt att ha ett stort och ganska påkostat bröllop skulle det (för mig) kännas konstigt att be om bidrag. Jag kan visserligen tänka mig att både mina föräldrar och mina svärföräldrar kommer att ge lite pengar i present, men de har ingen insyn i vår budget, och eventuella bidrag kommer att vara helt orelaterade till kostnaden.

Jag tycker precis som någon redan skrivit att det inte är något fel att ta emot pengar i bidrag/present, så länge man inte kräver något av sina förädrar.

• alexandraopatrik

Vi får 15.000 kr av mina och lika mycket av min m2bs föräldrar. Sen betalar mina föräldrar dessutom underkjol, hår, smink, naglar, brudbukett och lite till så det slutar väl på ca 40.000 kr som vi fått sen har vi sparat 25.000 kr själva. vi blir ca 60 p och maten gör mamma för 5000 kr.(kock) Så vi kommer trotts inte så stor budget att få ett bröllop med allt vi önskat oss. fotograf hela dagen osv.
    Vi visste innan att våra föräldrar ville ställa upp eftersom de har mycket god ekonomi. Så när vi hade bestämt oss så frågade vi om de kunde tänka sig att bidra med vars 15.000 och de ville de=) En summa som vi kände att vi inte skämdes att fråga om. Hade de inte velat så hade vi fått vänta ett år till och sparat lite till.

• Nippran

Vi kommer att ta ut en kuvertavgift för middagen. Det övriga står vi själva för.
    Vi har avböjt presenter samt att det är valfri klädsel.

• Matina

Vår budget ligger på ca 100 000 kr (exklusive resa). Vi får 25 000 av mina föräldrar och 10 000 av hans.

Svar på tråden Vem betalar??