• Killarna

Vem betalar??

Hej!
    En liten fråga till alla er som planerar bröllop, eller redan är gifta..
    Fick ni hjälp att betala bröllopet av era föräldrar? Förr var ju det väldigt vanligt, men jag undrar om det fortfarande är så, det är ju ingen självklarhet att föräldrarna har en såpass god ekonomi. Hur har ni gjort?? Har isåfall båda parters föräldrar bidragit med lika mycket?

• Svar på tråden Vem betalar??
  • Leeeloo
    MulleNuh skrev 2009-02-27 22:09:03 följande:
    Vi betalar allt själva kan man säga.. MEN jag/vi får ju pengar i bröllopspresent av mina föräldrar och då tar vi dessa pengar till bröllopet..
    Precis samma sak för oss. Vi betalar alt själva men kommer att få pengar av mina föräldrar i bröllopspresent. Har bestämt att använda en del av dessa pengar till bröllopet och en del till bröllopsresan. =)
  • Kajsalisan

Vi hade tänkt spara till ett större bröllop, men så sa mina föräldrar att gifter vi oss redan i sommar så betalar de festen, då kontrade bms föräldrar med att lägga samma summa som mina föräldrar. Vi resonerade som så, att vi kan välja att ta emot och fira i sommar de bröllopet vi vill ha, eller spara i 5 år eller mer för att få samma sak. Så vi tackade och tog emot. Däremot finns det ju vissa förbehåll, typ att de fick bjuda släkten men det kändes helt ok. Jag kan förstå att man vill betala sitt eget bröllop, men vi hade inte haft råd med det vi ville ha, med huslån, jag pluggar, han har inte full tjänst för tillfället..

• Blivande mrs walker

Vi tänkte och har planerat för att betala allt själva, men nu har föräldrarna betalat en del extragrejer som vi egentligen inte tänkt ha, som hotellrum på bröllopsnatten (som blir hemskt billigt med medmerakort) och kanske en liten del av bröllopsresan. Det rör sig dock bara om högst 2000/föräldrapar (fast vi har tre sådana)

• längelevekärleken

Vi betalar allt själva. Vi har sagt att vi vill göra det.
    100 000kr lägger vi och då har vi varit ekonomiska..yes belive me or not för 60 personer

• längelevekärleken

men vi har önskat oss pengar till bröllopsresan för dem som vill eller att ge bidrag till ex cancerfonden...

• Kärleksmumsen

Vi betalar själva. Bröllopet går på 70 000 och vi får ca 15 000 av våra föräldrar.

• Leeeloo

Vi har 31 gäster (33 med oss) och vi kommer att lägga sammanlagt 30 000 kronor. Och då är allt inräknat i detta: klänningen, blommorna, frisören, alkoholen, maten, dekorationen och inbjudningskort etc. Sedan åker vi på bröllopsresa 3 veckor efter bröllopet. =)

• tågjäntan

Mina föräldrar har alltid sagt att de fick betala sitt bröllop själva och underförstått att vi barn får betala våra själva. SEdan visste jag väl att de skulle bidra något ändå. Fast att det blev så mycket hade jag inte väntat mig.
    Min mans föräldrar är inte i livet längre, och man kan ju inte förvänta sig nåt från syskonen, så där visste vi att vi in te skulle kunna få något.
    SEdan är det nog olika i olika familjer hur mycket föräldrarna betalar.
    En risk med om de är med och betalar, har jag hört, är att de kan vilja ha något att säga till om, ex vilka som ska komma, vilken mat det ska vara eller andra saker.

• Ravna

Vi gör budget så att vi kan betala allt själva, sedan om de kommer hjälpa ekonomiskt är ju bara plus. Förmodligen kommer alla extrapengar vi kan få in gå till att lyxa på bröllopsresan ordentligt.

• anja1661

vi betalar själva, ca 60 000kr som vi slitit hårt för i 8månader! jag studerar och m2b har ett låginkomst jobb. två småbarn, en hund och en (förr2) katt.

vi kommer inte få något av våra föräldrar. däremot har vi önskat oss pengar i present och kanske kanske får vi en liten slant av mina föräldrar men då kanske 2000kr. räknar inte med något!
    alla pengar vi får i present kommer gå till vår resa!

Svar på tråden Vem betalar??