• hujjedamejj

Dyr brudbukett

Frågade på en blomsteraffär vad en brudbukett kostade som jag vart kär i, med murgröna och ca 16 rosor. Hon ville ha betalt mellan 1600-2400 beroende på vad rospriserna låg på... Men hallå? Det är en skillnad på 800 kr???? Beroende på vad rospriset ligger på då???
    Sen en corsage med lite murgröna och en ros skulle på gå 150 kr? Lät inte det dyrt?
    En tärnbukett med 3 rosor och murgröna 250 kr...

Tänkte på corsagen, kan man inte binda den själv?

2 st slingor murgöna skulle gå på 50 kr som jag hade tänkt ha i håret...

Tyckte att det lät dyrt...

• Svar på tråden Dyr brudbukett
  • popcorn o dip

Håller med Passionsblomman inlägg. Det som kostar också är floristens tid att göra brudbuketten, alltså arbetskostnaden. Det tar längre tid att göra en brudbukett i sk hållare där inte stjälkarna inte syns än en "vanlig" bukett, så detta kan oxå påverka priset på buketten.
    Kram på er i snörusket

• 20th century fox

jag tycker inte det låter dyrt. Typiskt normala priser.

Sen vill jag bara säga att det är så patetiskt när folk kommer in och ska beställa "festbuketter"... florister är lixom inte dumma i huvudet :P
    Det blir ännu roligare när man frågar " är det en brudbukett?" och de bara skäms och blånekar.

Det är inte så att florister ser ner på en eller lägger på extra dyrt pris bara för att det är en brudbukett. Smartare att säga att "jag vill inte lägga så mycket pengar på buketten utan ha en enkel, lite mindre bukett. Det är en borgerlig vigsel och litet bröllop. Den får max kosta 550 kr....vad kan jag få för dem pengarna?"

Sen är det också ett missförstånd att vi florister skulle se en chans att tjäna pengar på brudar - sanningen är att ni är extremt kräsna, tar mycket tid i anspråk i butiken när ni frågar om råd osv (denna tiden kostar också pengar men de flesta betalar inte för det), oändligt mailande och tjatande om detaljer och färger och jag vet inte vad....
    När man ger en prisuppgift på en brudbukett har man allt detta i bakhuvudet...det tar mycket arbetstid att maila och ringa och kolla blombeställningar osv. Det finns mycket effektivare sätt att tjäna pengar som blomsterbutik än att ta brudbukettsbeställningar.

Men kommer man in och gör en beställning på 5 minuter och låter floristen få fria händer inom din budget kan du få en billigare bukett - oavsett om du sa bröllop eller inte.

• Humlan66

Det folk glömmer eller inte tänker på är att det tar TID att binda en bukett och att det faktikst är ett konstverk

samma sak för fotograferna..- det är INTE bara att stå där och hålla i en kamera- det största arbetet är när dagen är klar och bildrna ska in i datan

tack för ordet

• jenli
    hujjedamejj skrev 2009-03-02 17:17:04 följande:
    Ja, vilken bra idé. Men jag gifter mig 13/6 när skolan har sommarlov. Menar du att dom skulle göra det privat?
    Kanske inte går så bra då tyvärr, jag gifte mig i oktober. Men du kan ju kolla upp det i alla fall. Lycka till!
  • Cisslan

När vi skulle beställa blommor erkände floristen direkt att i de populära bröllopsmånaderna (sommaren) var brudbuketter mycket dyrare! Och detta berodde enbart på att efterfrågan var så stor dessa månader....

• f1bride

Fick min bukett (se galleri) för 650 kronor inklusive 2 corsager.. Hade murgröna och rosor i buketten och corsagerna.

Då var det 25 rosor vi använde, har jag för mig..

• f1bride

Måste väl säga också att jag bor i ett litet samhälle i Norrland

• passionsblomman

DET var väldigt konstigt sagt tycker jag!! VEM var det???
    Aldrig någonsin hört någon som jobbar på ett sådant sätt, och då har jag ändå koll på rätt många i branschen...*jätteförvånad*

Cisslan skrev 2009-03-07 10:38:52 följande:
    När vi skulle beställa blommor erkände floristen direkt att i de populära bröllopsmånaderna (sommaren) var brudbuketter mycket dyrare! Och detta berodde enbart på att efterfrågan var så stor dessa månader....
  • passionsblomman

Då står den floristen och jobbar helt gratis kan jag säga. Det är helt orimligt lågt. Bara hennes arbete skulle mycket väl kunna kosta 650 kr för det jobbet utan att på något sätt vara orimligt.

f1bride skrev 2009-03-07 10:43:38 följande:
    Fick min bukett (se galleri) för 650 kronor inklusive 2 corsager.. Hade murgröna och rosor i buketten och corsagerna. Då var det 25 rosor vi använde, har jag för mig..
  • 20th century fox
    passionsblomman skrev 2009-03-07 12:51:14 följande:
    Då står den floristen och jobbar helt gratis kan jag säga. Det är helt orimligt lågt. Bara hennes arbete skulle mycket väl kunna kosta 650 kr för det jobbet utan att på något sätt vara orimligt.
    Ja men hon kanske har tagit 3 st paket med buntrosor för 95 kr /st och gjort en handbunden av det med lite grönt på 15 min...?

Det går ju lixom att göra en "brudbukett" på det sättet men den är ju inte lika vacker som en arbetad bukett med kvalitetsblommor. Kunderna ser ju inte alltid skillnad på vad som är kvalitet och inte och för vissa är priset viktigare.
  • 20th century fox
    passionsblomman skrev 2009-03-07 12:47:28 följande:
    DET var väldigt konstigt sagt tycker jag!! VEM var det??? Aldrig någonsin hört någon som jobbar på ett sådant sätt, och då har jag ändå koll på rätt många i branschen...*jätteförvånad*
    håller med! Det var det dummaste jag hört faktiskt.
  • passionsblomman

Jo, det förstås, men jag tycker buketten i f1bride´s galleri ser fin ut, så jag tror det som så ofta är ngn som inte riktigt kan sin företagsekonomi som gjort den...

20th century fox skrev 2009-03-07 16:36:12 följande:

Ja men hon kanske har tagit 3 st paket med buntrosor för 95 kr /st och gjort en handbunden av det med lite grönt på 15 min...?Det går ju lixom att göra en "brudbukett" på det sättet men den är ju inte lika vacker som en arbetad bukett med kvalitetsblommor. Kunderna ser ju inte alltid skillnad på vad som är kvalitet och inte och för vissa är priset viktigare.
  • f1bride

Ja, hon jobbade gratis. För att vara snäll?
    Men att det skulle betyda att man inte har koll på sin företagsekonomi, vette tusan om jag skulle säga Nu går jag ju runt som en vandrande reklampelare (vad kostar inte reklam idag? Dessutom ganska effektiv reklam) och så kommer jag utan att tveka att alltid handla mina blommor där!
    Summa kardemumma så är väl mitt tips att gå till en liten blomsteraffär, för där får man bättre service (och ibland pris)! Aldrig att någon i stan hade gett mig det priset!

Sen kommentarer till övriga så skulle jag nog inte kunna se nån alltför stor skillnad på slarvgjord bukett eller inte, men den var superfin och den höll alldeles perfekt vilket jag inte tror att en tvärgjord är.. Och jag hade ju själv räknat att den skulle kosta omkring 2000-2500 så jag kan ju säga att jag vart jätteförvånad (och sa det) när hon sa priset!

Men rospriserna är alltså 20 eller 25 kr/st, för hon tog 20x25 när hon räknade ut priset.. (för rosorna)

passionsblomman skrev 2009-03-07 17:11:49 följande:
    Jo, det förstås, men jag tycker buketten i f1bride´s galleri ser fin ut, så jag tror det som så ofta är ngn som inte riktigt kan sin företagsekonomi som gjort den...20th century fox skrev 2009-03-07 16:36:12 följande:
  • passionsblomman

Nä, om hon själv säger att hon gjorde jobbet gratis, då vet hon ju hur hon valde... Och då gjorde hon ju det av en anledning.
    På vilket vis du är en reklampelare för henne och hur den överenskommelsenser ut vet ju bara ni.
    Men som du säger, så är normalprisern MED arbetet bra mycket högre, så du fick en brudbukett för bara materialkostnaden. Det Var ju det jag reagerade på från början.
    Det blir ju väldigt missvisande i en tråd på bt om folk tror att det är ett rimligt pris, för det är det inte.
    Inte om man ska försörja sig på att göra brudbinderier.

f1bride skrev 2009-03-08 11:44:32 följande:
    Ja, hon jobbade gratis. För att vara snäll? Men att det skulle betyda att man inte har koll på sin företagsekonomi, vette tusan om jag skulle säga Nu går jag ju runt som en vandrande reklampelare (vad kostar inte reklam idag? Dessutom ganska effektiv reklam) och så kommer jag utan att tveka att alltid handla mina blommor där! Summa kardemumma så är väl mitt tips att gå till en liten blomsteraffär, för där får man bättre service (och ibland pris)! Aldrig att någon i stan hade gett mig det priset!Sen kommentarer till övriga så skulle jag nog inte kunna se nån alltför stor skillnad på slarvgjord bukett eller inte, men den var superfin och den höll alldeles perfekt vilket jag inte tror att en tvärgjord är.. Och jag hade ju själv räknat att den skulle kosta omkring 2000-2500 så jag kan ju säga att jag vart jätteförvånad (och sa det) när hon sa priset!Men rospriserna är alltså 20 eller 25 kr/st, för hon tog 20x25 när hon räknade ut priset.. (för rosorna)
  • f1bride

Så sant, så sant allt det du skriver!

Men det ÄR ju faktiskt möjligt att få det priset, jag är ju tydligen ett bevis på det.. Om man jämför i förväg, kanske inte väljer en stor affärskedja i en stad kan man få billigare. Det är ju ett tips som jag tror, och hoppas, någon kan ha anvädning av!

passionsblomman skrev 2009-03-08 11:52:08 följande:
    Nä, om hon själv säger att hon gjorde jobbet gratis, då vet hon ju hur hon valde... Och då gjorde hon ju det av en anledning.På vilket vis du är en reklampelare för henne och hur den överenskommelsenser ut vet ju bara ni.Men som du säger, så är normalprisern MED arbetet bra mycket högre, så du fick en brudbukett för bara materialkostnaden. Det Var ju det jag reagerade på från början.Det blir ju väldigt missvisande i en tråd på bt om folk tror att det är ett rimligt pris, för det är det inte.Inte om man ska försörja sig på att göra brudbinderier.
  • passionsblomman

Ja, visst, fast jag tycker det hade varit värt att notera redan från början i första inlägget att det inte var frågan om fullpris. Annars gödslar man myten att alla andra tar fullständiga överpriser. Annars är det såklart bra med många olika tips!

f1bride skrev 2009-03-08 15:15:08 följande:
    Så sant, så sant allt det du skriver! Men det ÄR ju faktiskt möjligt att få det priset, jag är ju tydligen ett bevis på det.. Om man jämför i förväg, kanske inte väljer en stor affärskedja i en stad kan man få billigare. Det är ju ett tips som jag tror, och hoppas, någon kan ha anvädning av!
  • f1bride

Självklart och det var INTE meningen att påstå att alla som tar mer än 650 kr är hutlösa!! Bara poängtera det

Var lite stressad då jag skrev, vilket ju också är bevis på att jag postade en rad under vanliga inlägget (och knappt kom på att jag måste synliggöra galleriet)!

passionsblomman skrev 2009-03-08 17:41:03 följande:
    Ja, visst, fast jag tycker det hade varit värt att notera redan från början i första inlägget att det inte var frågan om fullpris. Annars gödslar man myten att alla andra tar fullständiga överpriser. Annars är det såklart bra med många olika tips!
  • passionsblomman

Hihi,ja, det är så ibland...

f1bride skrev 2009-03-08 18:09:42 följande:
    Självklart och det var INTE meningen att påstå att alla som tar mer än 650 kr är hutlösa!! Bara poängtera det Var lite stressad då jag skrev, vilket ju också är bevis på att jag postade en rad under vanliga inlägget (och knappt kom på att jag måste synliggöra galleriet)!
Svar på tråden Dyr brudbukett