• skvaddro

Passion?

Hejhej!

Jag och min sambo har ett litet eller kanske ganska stort problem!
    Passionen finns inte kvar!! Detta leder till inget sex och ingen närhet. Vi är båda 26 år och har lång tid kvar att leva med varandra!! Men ska man då leva resten av livet utan passion?
    Någon som känner igen sej?
    Hur gör man för att hitta tillbaka? För att få tillbaka passionen i förhållandet? Alla tips är välkomna!! =)

• Svar på tråden Passion?
  • passionsblomman

Jag tror som flera andra att det vore kanon om ni fick ventilera ihop med någon annan, just för att man lätt fastnar i sina egna samtal. Det kan räcka med rätt små sätt att vrida resonemangen för att se saker på ett nytt sätt.
    Vi har också haft våra samtal, med en psykolog, och jag tror inte vi hade levt ihop idag om vi inte gått igenom de samtalen.

Lätt, kommer det aldrig att bli, men såvitt jag vet har ingen någonsin lovat oss det heller.
    Däremot tror jag man får precis den kraft man behöver dag för dag i sitt liv. Lycka til med era samtal och era val-för du vet väl att det i mångt och mycket faktiskt handlar om att välja? Ibland välja att ens vilja välja om du hängde med där...

skvaddro skrev 2009-03-05 14:54:47 följande:
    svanboet:Vi har pratar/pratar om det. Men fastnar väl i att vi inte vet vad som är bra och hur man löser en sån här situation!! Jag önskar att de bara var lätt och att man visste hur det skulle vara liksom=)
  • MrsCoverdale

Det här kommer att låta som ganska löjliga råd efter allt annat här ovan.

Vi brukar ligga och surra en stund innan vi somnar. Lite då och då gör vi "top 5 listor". Tex, 5 anledningar du föll för mig. 5 goda egenskaper osv osv.. Det hjälper ibland att påminna varandra vad det är man älskar. Skittöntigt jag vet men det är ganska trevligt att höra såhär när nyförälskelsen är långt borta..

Prata om sex, inte problemen utan bara om sex i allmänhet.. Flika in lite "jag tycker om när du..." För mig misslyckas det aldrig, hur o-sugen jag än är så druttar jag dit innan samtalet är över.. =)

• skvaddro

MrsCoverdale:

Inte alls töntigt tycker jag!! =)

• Tooticki

Jag tror att sex är ett alldeles för tabubelagt ämne i våra relationer, vi går runt och tror att alla har sex som i porrfilmerna jämt och at det bara är vi i vår relation som är onormala. Vi känner oss allmänt osexiga och ofräscha och vill då inte släppa den andra inpå oss. Jag tror att det viktigaste är att släppa hämningarna, snacka om sex vid middagsbordet, i bilen, när ni ringer varandra på jobbet. Sex är här och nu, precis som er vardag. Det måste underhållas och smörjas för att funka. Kvinnor tappar generellt lusten av att vara ifrån sex för länge så ibland kan det bästa vara att "sätta igång sig". Ta lite glidmedel och kör en snabbis, inget avancerat men bara så att de känslorna av upphetsning och njutning vaknar igen. Dagen efter kommer du säkert att känna dig sugen och då kanske ni har tid och lust med kyssar, smekningar och oralsex. Ibland kan jag uppleva att människor fokuserar nästan för mycket på pussar, kramar och närhet, jag tror att man kan "gosa" ihjäl glöden.

I ditt fall så tror jag inte att det är bristen på passion som är problemet dock. Du skrev att du vill putta bort honom om han kommer nära dig, det tycker jag låter tråkigt och ohälsosamt för er båda. Antingen finns det olösta konflikter/missförstånd/sårade känslor i botten, eller så är du helt enkelt inte kär i honom längre. Boka tid för familjerådgivning och ge det en chans. Svenska kyrkan har familjerådgivare som man kan gå hos om man är medlem i svenska kyrkan, de jobar som vilka familjerådgivare som helst och tar emot alla familjekonstellationer. Googla på svenska kyrkans familjerådgivning + ert bostadsort.

• skvaddro

Tooticki:

Vi har absolut inga olösta konflikter eller sårade känslor i botten! Och nej jag kanske inte är kär i honom, men jag älskar honom!! Hur vet man då om man ska stanna kvar eller inte?

Vet nån om det brukar vara lång kötid till familjerådgivare?

• MrsCoverdale
    skvaddro skrev 2009-03-05 15:28:41 följande:
    Tooticki:Vi har absolut inga olösta konflikter eller sårade känslor i botten! Och nej jag kanske inte är kär i honom, men jag älskar honom!! Hur vet man då om man ska stanna kvar eller inte? Vet nån om det brukar vara lång kötid till familjerådgivare?
    I tidigare relationer har det tillslut kommit till frågan:
    Om vi delar på oss, skulle jag sakna HONOM eller NÅGON?

Jag har avslutat två relationer pga att svaret var någon.

Låter simpelt men för mig har det varit ett bra sätt att formulera och sortera mina tankar.
  • Tooticki
    skvaddro skrev 2009-03-05 15:28:41 följande:
    Tooticki:Vi har absolut inga olösta konflikter eller sårade känslor i botten! Och nej jag kanske inte är kär i honom, men jag älskar honom!! Hur vet man då om man ska stanna kvar eller inte? Vet nån om det brukar vara lång kötid till familjerådgivare?
    Hade det gällt mitt äktenskap så hade svaret varit glasklart, jag älskar många människor men är bara kär i en - och det är honom jag delar mitt liv med.

Kyrkans familjerådgivning i Göteborg brukar ha en kötid på 2 mån. Över landet vet jag inte. Men hör av dig både till kommunen och till kyrkans familjerådgivning så har du ju säkrat upp. Har ni 1000-1500 kr att punga ut med per timma kan ni ju välja en privat, då kan ni hitta en snabbt.
  • skvaddro

MrsCoverdale:

Jag har ställt mej den frågan jag med, men problemet är att jag inte vet svaret!!? Eller rättare sagt, jag skulle sakna honom...men på vilket sätt!!??

• Tooticki
    skvaddro skrev 2009-03-05 15:35:21 följande:
    MrsCoverdale:Jag har ställt mej den frågan jag med, men problemet är att jag inte vet svaret!!? Eller rättare sagt, jag skulle sakna honom...men på vilket sätt!!??
    Skulle det funka för dig om ni flyttade isär och umgicks som vänner (förutsatt att det fungerade)?
  • MrsCoverdale
    Tooticki skrev 2009-03-05 15:52:18 följande:
    Skulle det funka för dig om ni flyttade isär och umgicks som vänner (förutsatt att det fungerade)?
    Tänkt om ni skulle göra det och plötsligt blev det lite "förbjudet".. Kanske skulle kicka igång lite passion? =) Tar man en paus så skulle jag dock råda att man väldigt noggrant pratar igenom vad "pausen" innebär. Jag vill inte säga sätta upp regler, men nästan. Det blir alltför lätt missförstånd.
Svar på tråden Passion?