• Here we go again

Är helt förvirrad , vad ska jag göra(lååååång)?

Hej ,
    Första gången jag skriver ett inlägg så jag hoppas att jag hamnat på rätt ställe:)
    Träffade min sambo för ca 1,5 år sedan via en nätdatingsida. Vi är båda runt 40 år.Han hade precis flyttat till staden där vi bor efter att ha jobbat på annan ort i ca 4 år då vi träffades.
    Han tog mig verkligen med storm , både på via mail innan vi träffades och IRL.
    Jag hade själv inte lika starka känslor från början med de växte så småningom fram.
    Då han bodde inneboende hos sin syster så blev det så att vi tog ett ganska snabbt beslut på att han skulle flytta in hos mig istället.
    Det första problemet uppstod då jag efter att vi varit ihop i ca 1 månad så upptäckte jag att den dagen jag skulle på julfest direkt efter jobbet så hade han druckit sig full men förklaringen att han var rädd att förlora mig???
    Vi hade en konflikt men löste det då, trodde jag iaf!!
    Det har visat sig att har har inget bra spritsinne , spårar ur ofta när han dricker och att han måste alltid dricka stora mängder för att vara "nöjd".
    I början hade vi mysigt när vi drack vin och mycket spontan och rolig sex . Idag är det precis tvärom inget sex då han dricker och ofta tjafs/bråk då han lätt blir elak . Tror också att han alltid har lite extra åt sig själv för att vara "garanterad" en viss mängd alkohol.
    Så till nästa problem , han har varit arbetslös i ca 1 år och det sliter ju också . Ska erkänna att jag ibland när vi bråkar vänder det emot honom men det känns emellanåt att han använder "våra" pengar precis så som han vill och tänker inte på att inkomsten fr hans a-kassa är 3ggr mindre än min lön (alltså efter skatt)och att jag står för allt annat än själva baskostnaderna. Han unnar gärna sig själv en massa som jag bekostar men har han en 100 kr över så lägger han det på vin el cigg!!
    Sen är det då sexet och kärleken.
    Känner mig väldigt osäker på allt då han efter julhelgerna har gjort en kovändning, innan ville han ha sex varje dag till att vi har haft sex ca 5 ggr fram till idag från veckan före jul!! Han överöste mig med kärleksförklaringar och verkligen visade mig innan jul varje dag hur mkt han älskade mig men idag så kan det gå dagar utan att han ens klappar på mig än mindre kelar. Han säger inte längre spontant att han älskar mig och att han tycker att jag är fin:((
    Jag säger det dock till honom men då säger han bara "så bra så". Ger också honom massa komplimanger eftersom jag verkligen tycker att han är jättefin och sexig. Han blir mer besvärad än glad då jag gör det, vilket han aldrig blev tidigare då fiskade han alltid efeter kärleksförklaringar och komplimanger.
    Tidigare var han väldigt svartsjuk men det har oxå ändrat på sig till den milda grad att han kan tänka sig att vi ska träffa andra par . Jag har alltid lockats av tanken så jag blev inte sur tvärtom tyckte jag att det lät spännande!
    Vi la in oss på en sida där man kan söka andra par och han är inne där varje dag , kan skriva upp till 30 mails plus att han/vi chattat lite med folk därifrån men samtidigt säger han att han inte orkar just nu ha sex så ofta !! Men han orkar prata sex på nätet det känns motsägeselsefullt tycker jag!!
    Förutom att vi knappt längre har sex så har vi heller inget mys längre , inga kyssar på flera månader, han som älskade att kyssas förr!!
    Jag har väl inte alltid varit världens lättaste men har haft svårt att behålla respekten för honom när han har varit dum och bettet illa på fyllan, då har jag skällt ut han efter notor!!
    Det gör ju inte saken enklare att jag har 2 tonåringar som verkligen gillar honom och jag vet att han tycker väldigt bra om dem oxå.
    Han är också väldigt händig och har renoverat i stort sett hela min lägenhet , han gillar att hålla rent och pyssla, laga mat så det klagar jag inte på tvärtom.Även hans föräldrar har vi bra kontakt med . Min släkt är rätt splittrad men de jag har kontakt med gillar honom.
    Har haft tankar på om han bedrar mig men jag tror inte det .Dock när jag tog upp det med honom så blev han jättearg!
    Tidigare var han världens snällaste och mjukaste , alltid sugen på sex och väldigt kärleksfull svartsjuk men annars ok.
    Nu inget av det ovanstående och dricker för mkt.
    Har dock satt ett ultimatum att inget mer supande hemma utan ska det drickas ska det vara lagom och vi gör det tillsammans. Har också sagt att jag inte kommer snart att stå ut med sexlösheten och kärlekslösheten utan om detta inte löser sig måste vi gå vidare utan varann.
    Han vill att vi kämpar men blir bara arg när jag tar upp våra problem och gör inte så mkt för att antstränga sig utan tycker att ett gulligt sms är ett stort steg framåt men han gör inget rent fysiskt för att visa att han vill kämpa för att behålla mig.
    Det slutar ofta med att de veckor vi inte har barnen så är vi väldigt tysta alt tjafsar , han blir för full på helgen och det blir mkt lite el inget sex alls på hela veckan.
    Har fått så dåligt självförtroende av detta känner mig ful,fet och gammal.
    Tränar och håller mig i form och vet av andra mäns och kvinnors reaktioner att jag är allt annat än ful men det känns så deppigt nu:((
    Oj vad långt det blev!! Hoppas att ni orkar läsa , jag känner mig sååå förvirrad . Vad ska jag göra , älskar ju honom trots allt elände.

• Svar på tråden Är helt förvirrad , vad ska jag göra(lååååång)?
  • Bauti

Men han kommer garanterat göra det igen (hota med att ta sitt liv) om du inte står på dig.
    En alkolist gör ALLT för att få dricka om bli lämnad ifred med ultimatum och "tjat".

Here we go again skrev 2009-04-02 11:16:23 följande:

Bauti:För att förtydliga. Han berättade det i början av vårt förhållande, men har inte hotat med att ta livet av sig nu eller tidigare.Sa bara att jag oroar mig eftersom jag bryr mig.
  • Here we go again

troddealdrig:
    Det låter som en bra idé.
    Är rädd för att han ska bli helt "galen" men tror nog
    att luften kanske går ur lite ur vår jobbiga situation.
    Tror att det är lättare att läsa än att få höra det.
    Har ju försökt att prata med honom om alla våra problem
    men då blir han bara arg och det slutar med att han skriker
    åt mig.
    Vet ju att vill man få hjälp så finns det hjälp att få.
    Vet också att vill man inte så är det omöjligt att "tvinga"
    någon att sluta dricka eller bete sig illa.

• X50S

Here we go again skrev 2009-04-02 10:51:56 följande:

Lecaroline:Är det de som hindrar dig, så finns det en kronofogdemyndighet som ska ta hand om sådant. Sambos fd lämnade honom med skulder som var hennes på ett papper med hans namn på. Dock stod det i skilsmässopapprena att hon skulle betala detta. Vilket ju gjorde att vi kunde gå till kronofogden för att kräva pengarna när hon sket i att betala! ----------------------------------- -----------------------Problemet är att jag betalade av mina egna pengar för att lösa en skuld som hade lett till att skulle få en "prick".Ville inte det då planerna då var att skaffa ett eget litet hus tillsammans.Jag tog inget lån åt honom utan betalade med pengar fr mitt konto. Har inte obegränsat med pengar men har ett sexsiffrigt belopp på kontot(fotfarande). Då kändes det ju lätt att hjälpa honom för det skulle ju gagna oss båda i framtiden trodde jag
    Har ni gemensamma konton? Annars kan du ju bevisa att du betalat från ditt konto. Det bör ju finnas bevis på att skulden är hans?
  • troddealdrig

Eller skriv ett brev åt honom som han får läsa i lugn och ro, ta med både postivit och negativt, i stället för att låta honom läsa denna tråd.

Men som sagt man kan aldrig tvinga en männinska till att ändra så, bara visa att det finns annat också den just den vägen i livet. Beslutet att ändra sig kan bara personen i fråga och ingen annan.

Hoppas det löser sig för dig...
    Here we go again skrev 2009-04-02 11:25:00 följande:

troddealdrig:Det låter som en bra idé.Är rädd för att han ska bli helt "galen" men tror nogatt luften kanske går ur lite ur vår jobbiga situation.Tror att det är lättare att läsa än att få höra det.Har ju försökt att prata med honom om alla våra problemmen då blir han bara arg och det slutar med att han skriker åt mig.Vet ju att vill man få hjälp så finns det hjälp att få.Vet också att vill man inte så är det omöjligt att "tvinga"någon att sluta dricka eller bete sig illa.
  • lecaroline

Here we go again skrev 2009-04-02 11:06:50 följande:

Är det någon här som tycker att det är en bra idé att visa denna tråd till honom ??Bara för att han ska se hur dåligt jag mår och hur utomståendeuppfattar vår situation.Kanske det hjälper honom till att söka hjälp?Är rädd att han ska gå helt under då jag vet att han har tidigare i loivet burit på självmordstankar.Detta har han berättat precis i början då vi träffades.Han var i en djup depression med alkohol involverat men enl honom själv tog han sig ur det och var "alkoholfri" efter det
    Han styr ju dig!! ser du inte det själv...??

Han har det jätte bra just nu. Han blir försörjd, slipper vara trevlig och ömsint mot dig, skiter i vad du säger, dricker en massa ändå. Kommer med sådana saker som självmord och socialen när du ställer krav på honom eller påpekar att du inte orkar mer.. Och du blir tyst, gråter, känner dig som en skit..
    Så om inte du tar tag i det hela, så räkna inte med att han kommer att stanna kvar. Han letar ju redan efter en annan han träffade ju dig på nätet. Du har berättat att han sitter där dagligen..

Sorry för de hårda orden! men du kommer må sååå mycket bättre när han väl är borta!!
    Och visa för guds skull inte detta för honom. För du vet inte hur han reagerar.. Och det slutar med att du är ledsen och känner dig som en skit igen!!!
  • Here we go again

Han säger at han aldrig varit otrogen.
    Men sen berättar han om hur han träffade flera tjejer
    i veckan (olika) via nätet som han hade sex med då han var singel.
    Och mailne han skriver nu är fr vårt gemensamma konto...

• Celeste97

Men en alkoholiserad mamma i bagaget är det mycket möjligt att du TS utvecklat en viss känslighet för medberoende. Denna känslighet kan mycket väl ha väckts till liv när du träffade denna man, eftersom hans beteende påminner dig om något som du känner igen från din uppväxt (och kanske vuxna liv). Jag föreslår att du letar rätt på ett nummer till en organisation som kan hjälpa dig att se ifall du är medberoende eller ej.

Vidare föreslår jag att du nu börjar se på de praktiska konsekvenserna av er relation, och ser till att skydda dina pengar (som du väl hellre spenderar på barnen än på hans skulder?), din egendom, ditt anseende på nätet (tänker på t.ex. nakenbilder etc) och din umgängesrätt med barnen. Även om du inte kan skydda dina känslor kan du åtminstone se till att stå fri ekonomiskt och juridisk om det brakar åt skogen.

Och nej, jag tycker inte att du ska visa denna tråd för honom. Dels för att jag inte tror att det gör någon skillnad i hans beteende, dels för att du då sumpar din möjlighet att få bolla dina tankar med någon annan ifred.

• Hannaz

Skriva ett genomtänkt brev kan vara ett alternativ men visa inte detta! Då kommer han garanterat att skälla på dig för att du hänger ut er relation/honom.

Har du nån vän som kan närvara när du pratar med honom. Menar inte att denne ska sitta och titta på men det är kanske bra om nån annan finns i lägenheten om han blir våldsam - låter som att han lätt blir förbannad när det ställs krav och det kankse kan slå över. Be honom packa en väska och ta in på hotell eller vandrarhem och fundera över saken och så får ni komma överens om när han ska hämta sina prylar. För det kommer inte att bli nån bättring om han bor kvar. Han måste lösa sin situation och du och dina barn får inte komma i kläm. Han älskar inte dig så som han beter sig, han älskar sitt beroende oavsett hur det tar sig uttryck, sprit, sexaffärer osv.

• Sonja68

LÄMNA HONOM!!! Tro mig, jag har själv varit i ett missbruksförhållande. Du kommer må mycket bättre sen! Varför ska du och dina barn må dåligt för att han har problem? Koncentrera dig på dig själv och dina barn. Det där med missbruk av olika slag, blir sällan bättre. I bästa fall kan du, om du lämnar honom, få honom att vakna upp och ta tag i sina problem, UTAN DIG. Det kan bli som en väckarklocka för honom liksom. Då kan du i alla fall glädja dig åt det, att du på så vis "räddade" honom, utan att själv utplånas på kuppen. Har inte läst alla inlägg här, men om jag förstår saken rätt så är dina barn väldigt förtjust i honom? Å andra sidan kan man fråga sig hur bra förebild han är för dina barn med sitt missbruk... Jag vet att det är ett svårt och komplext problem, men du måste ta dig ur detta förhållande på något sätt. Jag vet att det gör ont, särskilt när man älskar, men rannsaka dig själv, titta längst in i hjärtat. Älskar du den här personen som han är nu? Kanske är det detta som är hans verkliga jag? Ibörjan av alla förhållande är allt toppen och man visar bara sina bästa sidor. Sedan hinner sanningen ikapp en och det är dags att bekänna färg. Det är då man VERKLIGEN lär känna varandra. Är inte du och dina barn värt nånting bättre? Många kramar till dig!

Svar på tråden Är helt förvirrad , vad ska jag göra(lååååång)?