• ElMac

Ang budget i "Ditt bröllop i våra händer"

Är det fler än jag som stör mig på att de inte tar med alla poster? Tex är sällan ringar, inbjudningskort, tackkort osv med. Inte heller pris för hyra av tältet senast som företaget som hyrde ut tältet ställde upp... Bara sånt går ju på några tusenlappar. Samma sak så tas inte brudgummens kläder upp. Om dessa saker är grejer de redan har sedan innan så borde vl det nämnas? Eller gifter de sig utan ringar?

För övrigt ett mysigt program som jag och älsklingen kikar på på tisdagar då de finns på nätet :)

• Svar på tråden Ang budget i "Ditt bröllop i våra händer"
  • stressad bride2b
    Taha skrev 2009-04-06 21:40:44 följande:
    (Men det är superkul att titta hehe)
    Ja, det är ju det som är så dumt! Det hade kunnat vara ett RIKTIGT kul program att titta på, men sen så blir man irriterad och lämnas med en gnagande känsla istället för bara sköj... Wow, vilken gnällspik man är.... Vill verkligen inte låta så, men detta är nåt som verkligen stör mig! Haha, löjligt egentligen :)
  • Frukenob

Jag såg detta programet när det fick på dansk tv för nåt år sen. Där är dom verkligen sten hårda med budgeten. Allt räknas och familjerna har ett jävla bry om det fattas 2.50. Mycket roligare att se hur dom får dra in på saker eller hitta billigare ideer. Men i danmark så står en dansk desiner för brudens klänning. Det är det ända tvbolaget "bjuder" på.

Känns mer som en utmaning

• stressad bride2b

Fick svar idag av producenten för programmet! Så här skrev han.

Stort tack för ditt mejl. Kul att du och många andra gillar programmet.

Jag tycker att det har framgått vad saker kostar och framför allt: betydelsen av släktens engagemang för att göra allt det här möjligt, men jag ska förtydliga mig.

Den här serien går ut på att släkt och vänner avsätter en vecka för att göra allt jobb åt brudparen tillsammans med bröllopskoordinatorer, d v s våra vana programledare. Det är där som en jättepott av pengar sparas in. Ingen dekorationstjänst behövs på så sätt köpas in.

Det är samma sak som att njuta av en lyxig måltid. Bjuder du dina kompisar på en exklusiv restaurang så blir förstås priset ett annat än om du lagar till samma måltid hemma och bjuder hem dina kompisar.

Det som kostar mest är nämligen själva arbetet. I den här serien gör programledarna och släkten dekorationsjobbet själva och det visar vi ju också.

T ex när guldbokstäverna gjordes i avsnittet härom veckan. Färgen och mdf:en som användes kostar inte många kronor, men det var timmar av jobb för brudens pappa och brudgummens kompis men resultatet var otroligt effektfullt.

Och i avsnitt två ägnade sig en smärre armé av släkt och vänner åt den maffiga ljuskronan medan andra målade billiga glas för hand i olika färger o s v. Bara för att ta några exempel.

Allt det här tar tid och har man inte släkt och vänner som är villiga att lägga ner dagar på det här och istället väljer att köpa in tjänsterna så kostar det förstås en hel del.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Lycka till med ditt bröllop och jag hoppas att du fått lite tips i serien som du kan inspireras av.

M v h

Per Johansson

• J D

Ok, jag antar att släkten smider ringar och plockar fram eventuella diamanter ur diamantgruvan också för de har faktiskt inte haft med det i budgeten en enda gång!

• Taha

J D skrev 2009-04-07 11:04:49 följande:

Ok, jag antar att släkten smider ringar och plockar fram eventuella diamanter ur diamantgruvan också för de har faktiskt inte haft med det i budgeten en enda gång!
    Haha....
  • Mörk Ängel

Han missar ju verkligen att det är många bäckar små som gäller, i sitt mail.

Däremot vet jag inte om man kan räkna med ringarna i budgeten för bröllopet...eller gör man det? Räknar man med bröllopsresa också? Det kommer iaf inte vi att göra.

• J D

Mörk Ängel skrev 2009-04-07 11:10:21 följande:
    Han missar ju verkligen att det är många bäckar små som gäller, i sitt mail.Däremot vet jag inte om man kan räkna med ringarna i budgeten för bröllopet...eller gör man det? Räknar man med bröllopsresa också? Det kommer iaf inte vi att göra.

Ringar ska med och bröllopsresa också. Egentligen. Vi räknar inte med bröllopsresan .

• MiaAnd

Kan bara hålla med! Vilket dåligt svar han kom med! Syr släkten kostymen till brudgummen oxå kanske? Ringar och kostym kostar ju åtskilliga tusen! Som någon sa, om det är något de redan har så borde de ju nämna det isåfall. De som inte är så insatta i sånt här får ju en totalt snedvriden bild av vad det kostar. Tänk om nåt stackars par sitter å funderar på att gifta sig å ser det där. Då kanske de tror att de oxå kan ha råd med en festlokal för 16000 kr, som i det programmet f ö var en tredjedel av hela deras budget. Det är ju helt sjukt. Lägg till mat och dryck på det så är det snart ingenting kvar...

• December 2009

Svaret lät som blablabla mest Dvs ge inte bra svar på frågan men få personen du svarar att tro att de fått svar

• Nezza

Detta svar fick jag.

Hej,
    Tack för ditt mejl. Roligt att du är engagerad i programmet.
    Vi vill absolut inte att budgeten ska kännas missvisande. Alla de saker som du nämner att du saknar tar vi inte upp i programmet utan fokuserar på lokal, klänning, mat och dryck, transport samt dekor eftersom vi inte gör TV på utgiftsposter som t ex ringar och inbjudningar.
    Först och främst ska ju serien kännas inspirerande, men jag ska absolut ha dina åsikter i åtanke till en eventuell ny säsong.
    Jag är också glad att du mejlar så att vi får ta del av vad ni tittare tycker. Det betyder mycket för oss.

M v h
    Per Johansson

• MW 090829

Jag undrar varför de alltid är par med liten budget? Vet nån om det kommer andra? Blir ju samma sak i varje program; typ att pynta en billig lokal, runda bord och buffe. Tycker programmet hade kunnat göras väldigt mycket bättre.

• J D

Nezza skrev 2009-04-07 13:09:40 följande:
    Detta svar fick jag.Hej,Tack för ditt mejl. Roligt att du är engagerad i programmet.Vi vill absolut inte att budgeten ska kännas missvisande. Alla de saker som du nämner att du saknar tar vi inte upp i programmet utan fokuserar på lokal, klänning, mat och dryck, transport samt dekor eftersom vi inte gör TV på utgiftsposter som t ex ringar och inbjudningar.Först och främst ska ju serien kännas inspirerande, men jag ska absolut ha dina åsikter i åtanke till en eventuell ny säsong.Jag är också glad att du mejlar så att vi får ta del av vad ni tittare tycker. Det betyder mycket för oss.M v hPer Johansson

Men då är det ju himla konstigt att de jämför parets budget med vad ett medelbröllop i Sverige kostar. Ett medelbröllop kostar nämligen knappast 120' sett till bara mat, lokal, dekoration och klänning!

• Nezza

J D skrev 2009-04-07 13:31:17 följande:

Men då är det ju himla konstigt att de jämför parets budget med vad ett medelbröllop i Sverige kostar. Ett medelbröllop kostar nämligen knappast 120' sett till bara mat, lokal, dekoration och klänning!

Nä, precis. Men vi får hoppas att dom tar till sig att vi gillar programmet men önskar se lite ändringar bara.
  • Nezza
    novia72 skrev 2009-04-06 17:27:20 följande:
    Undrar hur mycket det kostar att SPELA IN på studio????
    Är det någon som vet det? Det var ju en supergullig present.
  • J D

Nezza skrev 2009-04-07 13:53:05 följande:
    J D skrev 2009-04-07 13:31:17 följande: Nä, precis. Men vi får hoppas att dom tar till sig att vi gillar programmet men önskar se lite ändringar bara.

Ja, vi kan ju hoppas. Även om jag säkerligen inte kommer att titta på det i höst för då är jag ju redan gift .

• trampetroll

stressad bride2b skrev 2009-04-07 10:38:15 följande:

Fick svar idag av producenten för programmet! Så här skrev han.Stort tack för ditt mejl. Kul att du och många andra gillar programmet.Jag tycker att det har framgått vad saker kostar och framför allt: betydelsen av släktens engagemang för att göra allt det här möjligt, men jag ska förtydliga mig.Den här serien går ut på att släkt och vänner avsätter en vecka för att göra allt jobb åt brudparen tillsammans med bröllopskoordinatorer, d v s våra vana programledare. Det är där som en jättepott av pengar sparas in. Ingen dekorationstjänst behövs på så sätt köpas in.Det är samma sak som att njuta av en lyxig måltid. Bjuder du dina kompisar på en exklusiv restaurang så blir förstås priset ett annat än om du lagar till samma måltid hemma och bjuder hem dina kompisar.Det som kostar mest är nämligen själva arbetet. I den här serien gör programledarna och släkten dekorationsjobbet själva och det visar vi ju också.T ex när guldbokstäverna gjordes i avsnittet härom veckan. Färgen och mdf:en som användes kostar inte många kronor, men det var timmar av jobb för brudens pappa och brudgummens kompis men resultatet var otroligt effektfullt.Och i avsnitt två ägnade sig en smärre armé av släkt och vänner åt den maffiga ljuskronan medan andra målade billiga glas för hand i olika färger o s v. Bara för att ta några exempel.Allt det här tar tid och har man inte släkt och vänner som är villiga att lägga ner dagar på det här och istället väljer att köpa in tjänsterna så kostar det förstås en hel del.Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Lycka till med ditt bröllop och jag hoppas att du fått lite tips i serien som du kan inspireras av. M v hPer Johansson
    Fy fan vilket dåligt svar och vilken bortförklaring! Detta gör verkligen att jag tappade det sista förtroendet för programmet. Hna måste väl fatta art vi på Sveriges största bröllopssajt får reda på att det är på grund utav sponsring som programmet går ihop och inte för att släkt och vänner "hjälper till". Herregud vi har ju fått i den andra tråden veta att det kommit stora lass med lastbilar fulla av sponsorgrejer hela tiden, skitdåligt att inte säga det utan försöka vinkla det, Thats it, jag ser inte på dte programmet mer!!!
  • trampetroll

Gud vad jag stavar, jag ber om ursäkt för det.

• trampetroll

J D skrev 2009-04-07 13:31:17 följande:

Ha! Ja just det, vad är det för jäkla summa dragen ur luften liksom? 120.000kr kostar ju inte ett bröllop vanligtvis i Sverige idag, det gör ju ni undersökningar om hela tiden som visar att det ligger på mindre. Också en sådan sak är så löjlig att plussa på denna medelsumma för ett bröllop med 50-100tusen kronor för att sedan ordna ett kanonbröllop för endast 45.000kr. Men då har de förstås fått sponsring för typ tusentals kronor men det räknas ju inte med i budgeten. De klara ju summan för att släkt och vänner "hjälper till".
  • Taha

Aaaaaaaaaarrrrggg...blir skitförbannad över att höra om att de får massa sponsring som inte tas upp.

Det verkar som om programmet endast går ut på att göra reklam för bröllopskooordinatorer och på så sätt så ett frö om dem hos par som är giftassugna.

Svar på tråden Ang budget i "Ditt bröllop i våra händer"