Jag kan också bli oerhört frustrerad över budgeten, det är ju så otroligt lite som finns med i den och det blir lätt för vänner och bekanta till oss att tro att det är en vettig kostnad för ett HELT bröllop. Det är en vettig kostnad (vet många brudar här som klarar sig på 30-60tusen i hela budgeten), men då får man göra mycket själv. Folk har nästan blivit upprörda när de hört vad vår budget ligger på (130k) men om de tittar på programmets budgetar och räknar med kläder till brudgum, hår/smink, ringar, bröllopsresa, fotograf och alla andra kostnader som man får när inte anhöriga hjälper till med allt då kommer man lätt upp i en större summa.
Någon bekant som tittat på programmet sa till mig för någon vecka sedan "Men varför gjorde inte ni som dem och hyrde en lokal och beställde in cateringmat? Då hade ni ju kunnat få plats med fler gäster!" Bara det att hela deras hyra med catering, dekorationer, blommor, stolar/bord, musikanläggning etc etc gick på runt 40 000:- i programmet och de fick plats med 70gäster. Vår avgift för 50 gäster är 40.000:- på ett värdshus och då ingår 3rätters middag, dukning, dekoration, servering, städning, fest, musik och DJ. Vi slipper städa innan och efter, vi slipper duka, laga mat, fixa med musik etc. Och med 'vi' menar jag brudparet och våra nära och kära. Så tycker att min bekant skulle varit tacksam istället att hon slipper slita så mycket för att bröllopet ska bli av som de anhöriga gjorde i 'vårt bröllop i våra händer' ;)
Tycker att det är jättebra om man kan göra saker själva, få ner kostnader etc. Men i de här programmen blir det ofta väääldigt mycket dyrare pga att de måste dekorera upp det för minst 25.000:-, ist för att hyra en lite finare lokal direkt.