• Anders 74

    Vett & etikett vid inbjudan

    Hej

    Jag skulle uppskatta om jag fick lite respons på följande fråga. Vad gäller vid inbjudan till bröllop ?

    Bakgrundsfakta: bästa kompisen skall gifta sig. Jag träffade en tjej ganska nyligen eller ja. Vi har varit ihop nu i 7mån. Nu när inbjudan till kompisens bröllop kom så antog jag givetvis att vi bägge va bjudna. Det stod inget om vem som va bjuden i inbjudningskortet bara att det va adresserat till mig. Men nu vid samtal med kompisen så säger han att inbjudan är personlig och att min tjej inte är bjuden.

    Hur skall man tolka detta ? Skall jag ta illa vid mig och inte gå på bröllopet eller skall jag ifrågasätta detta ? Jag har frågat folk i min omgivning och alla tycker detta är dålig stil som vissa uttryckte sig !!

    Men vad säger ni ? Är det någon som kan vett & etikett reglerna ?

    Tacksam för svar

    MvH
    Anders

  • Svar på tråden Vett & etikett vid inbjudan
  • Princess4aDay

    Klart att jag ska bjuda dom jag tycker allra bäst om och umgås med? Varför skulle jag bjuda en massa som jag inte tyckte om?! Man ska ju inte bara för att bjuda för bjudandet skull? Eller missförstod jag?

    Vi kommer att ha ett ganska litet bröllop och har bjudit par, även respektive som vi inte ens har träffat ännu. Men vi valde att bjuda ändå och få en chans att lära känna dom!

    Om man inte ens träffats så tycker jag nog att de är okej, även om man generellt sätt inte splittar på par.

  • Nippran

    Om det är ett par så är det självklart för mig att bjuda båda även om jag inte skulle tycka om den ena parten. Man delar inte på par. Jag tycker att det är dålig stil då ni har varit tillsammans i 7 månader.

  • passionsblomman

    Ja det är klart du ska, men om du älskar en person och tycker hon/han är ihop med värsta tråkmånsen eller idioten,eller inte känner denne lika väl som "huvudpersonen " i paret, så tycker jag det är väldigt osnyggt att sortera bort den personen. Det förekommer har jag efter att ha läst här rätt länge nu, och det tycker jag är egotrippat.


    Princess4aDay skrev 2009-04-08 22:04:56 följande:
    Klart att jag ska bjuda dom jag tycker allra bäst om och umgås med? Varför skulle jag bjuda en massa som jag inte tyckte om?! Man ska ju inte bara för att bjuda för bjudandet skull? Eller missförstod jag?Vi kommer att ha ett ganska litet bröllop och har bjudit par, även respektive som vi inte ens har träffat ännu. Men vi valde att bjuda ändå och få en chans att lära känna dom!Om man inte ens träffats så tycker jag nog att de är okej, även om man generellt sätt inte splittar på par.
  • Princess4aDay

    Jasså, du syftade mer på partnen. Trodde du menade allmänt. Sorry. :)


    passionsblomman skrev 2009-04-08 22:27:47 följande:
    Ja det är klart du ska, men om du älskar en person och tycker hon/han är ihop med värsta tråkmånsen eller idioten,eller inte känner denne lika väl som "huvudpersonen " i paret, så tycker jag det är väldigt osnyggt att sortera bort den personen. Det förekommer har jag efter att ha läst här rätt länge nu, och det tycker jag är egotrippat.
  • passionsblomman


    Ja, jag menar att det sållas rätt friskt bland både vänner och anhöriga lite hur som helst.
    Jag tycker att antingen bjuder man väl båda i ett par rakt av, inte vissa par och inte vissa...
    Princess4aDay skrev 2009-04-08 23:55:22 följande:
    Jasså, du syftade mer på partnen. Trodde du menade allmänt. Sorry. :)
  • anne på grönkulla

    Det är såklart väldigt trist att din tjej inte är bjuden, man hade ju hoppats att din bästa kompis skulle vara mer mån om din relation än att utesluta henne. Nu kan du inte propsa på att ta med henne om hon inte är bjuden så du står inför ett val - gå på kompisens bröllop och hålla god min eller att tacka nej med hänvisning till att du inte vill gå utan henne. Vilket val du vill göra beror såklart helt på hur du ser på var du helst investerar din tid och dina relationer.

    Att din kompis kunde kosta på sig att bjuda med henne vore såklart också en lösning men som sagt inte en du kan kräva. Jag är säker på att du själv kommer se generösare på inbjudningar än de valt att göra - men det är en klokskap du nu kunnat skaffa dig som tydligen inte är dem förunnad.

  • tomlinn

    jag tycker att det beror mycket på om man som par umgås med brudparet, och om "alla andra" par i ungefär samma umgängeskrets bjuds med respektive.

    det blir också en effekt åt andra hållet: skulle ni verkligen själva vilja bli bortvalda för att brudparet inte kände att de ville/kunde prioritera er respektive som inte känner brudparet? ett par (inte väldigt nära) vänner valde en gång att inte bjuda in mig till sitt bröllop, medan många andra vänner i samma krets bjöds in. många år senare fick jag reda på att det berodde på just att de inte 'hade plats' för min dåvarande pojkvän som de inte kände, och tyckte att det vore oartigt att bjuda bara mig. gissa om jag hade föredragit en förklaring och en inbjudan som bara gällde mig själv?

  • Lina_K

    Vi hade en sambo/förlovadgräns på våra inbjudningar. Då är ansåg vi (vår tolkning) att relationen var etablerad nog.

    Tycker nog det är upp till brudparet att bestämma. MEN den här gränen hade vi på kusiner vi inte umgås med så mkt etc. Hade det varit min bästa vän hade vi nog funderat en vända till...

  • MDB

    enligt strikt vett & etikett "måste" man bjuda de gifta par och sambos. alltså etablerade par. det är ohövligt att inte göra det. så många drar ju "gränsen" vid sambos. dock är ju vårt samhälle så bland oss yngre att ett förhållande kan vara nog så etablerat även hos ej samboende par. Men de som håller på sambogränsen kan man egentligen inte, från ren etikettssynpunkt, säga så mycket om! alltså om vi talar typ vad Ribbing skulle säga.

    vi hade som utgångspunkt att sambos och äkta hälfter bjöds. i praktiken gick dock inte det. jag kunde tex absolut inte med att inte bjuda min äldsta, bästa väns respektive trots att de är ett relativt nytt par, ca 7-8 mån och ej bor ihop. de kändes liksom etablerade ändå. och likadant med några andra. men däremot har vi en släkting till min blivande vars tjej vi inte bjöd - jag vet ingenting om deras relation, av vad jag förstår är den iofs inte så kort, men inte särskilt seriös om du förstår, har varit lite från och till och då kände vi att nej vi bjuder inte "dejter" eller tillfälliga förhållanden utan de av våra vänner & släktingar som har etablerade förhållanden, då tar vi båda. Såhär i efterhand kan jag förstå om han som blev bjuden ensam tycker det är tris men det var bara så att ngnstans var vi tvungna att dra en gräns, av ekonomiska skäl och andra. det kan ju finnas många anledningar till varför man vill begränsa sina gäster.

    långt detta blev men sammanfattningsvis, det är ju lite en bedömning fr fall till fall och det beror ju på vilken relation man har med brudparet och vilken typ av bröllop. Jag tycker att gäller det en så nära vän som detta verkar vara är det liiite konstigt, dock ej strikt etikettsmässigt fel.

  • Holmbride

    men alltså.. det är ju brudparets DAG.. festen är för brudparet, att fira att man ingått äktenskap med varandra..
    och då tycker jag att man absolut ska få sålla som man vill..
    menar iaf jag, vill fira dagen med mina nära&kära, inte ha folk där som jag faktiskt ärligt inte tycker om..

    men däremot så har vi valt att inte bjuda par där ena parten inte gillas osv, tycker det är svårt o bjuda bara ena...
    fast vi har iof inte skickat ut några inbjudningar öht än, det är ett tag kvar tills dess :) men gästlistan är klar ändå!:)

  • Pizan

    Jag tycker det är jättekonstigt att man inte bjuder respektive, speciellt då det är en bröllopsdag och inte bara vilken fest som helst. Faktiskt så tror jag att jag hade tackat nej för jag hade tyckt att det känts väldigt jobbigt att gå på bröllop utan min sambo. Det beror inte på att jag är dryg utan för att jag är blyg och att jag hade känt mig ensam och ledsen på ett bröllop utan min partner. Som tur är så har det aldrig hänt, och jag har ändå varit på en hel del bröllop genom åren.

    Om jag vore TS så skulle jag nog ändå ta upp det en gång till och erbjuda att betala kuvertavgiften.

  • brud27juni

    Jag håller med. Erbjud kuvert avgiften då? Jag har vänner som min M2B inte gillar men jag vill ha dem där för att de är mina vänner. Spelar väl ingen roll att brudens kompis inte gillar denna person. Ni är ju där för brudparets skull och ska fira dem inte bli bästa vän med alla. Och vad är det för vän bruden har som kan komma med ett sådant krav? Hmm vart gränsen går vet jag inte. En av mna barndomsvänner ringde och frågade om han fick ta med sig en tjej han träffat i februari. Jag frågade lite om henne vem hon var osv. men självklart ska han ha med henne om han vill det. Att han kommer gör mig och min blivande man lyckliga och är han där med någon som gör honom lycklig så tänker inte jag stå ivägen. Jag kanske får gå på deras bröllop i framtiden hihi.

    Prata med din vän och be om en förklaring. Han lär ju vetat att ni varit ett par så länge.

  • Hemlig2009

    Jo, självklart är alla där för brudparets skull (inget brudpar, ingen fest). Men vill man inte att gästerna ska tycka att det är en trevlig fest? Vill man inte att de ska få ha med sig sin käresta vid en fest som firar kärleken? Konstig tanke tycker jag...


    Holmbride skrev 2009-05-28 17:03:54 följande:
    men alltså.. det är ju brudparets DAG.. festen är för brudparet, att fira att man ingått äktenskap med varandra..och då tycker jag att man absolut ska få sålla som man vill..menar iaf jag, vill fira dagen med mina nära&kära, inte ha folk där som jag faktiskt ärligt inte tycker om..men däremot så har vi valt att inte bjuda par där ena parten inte gillas osv, tycker det är svårt o bjuda bara ena... fast vi har iof inte skickat ut några inbjudningar öht än, det är ett tag kvar tills dess :) men gästlistan är klar ändå!:)
Svar på tråden Vett & etikett vid inbjudan