Hej tjejer!
Jag har inte läst en enda rad de senaste typ 10 dagarna, så har det hänt något viktigt får ni gärna uppdatera mig. Anledningen till min frånvaro är att vi har hamnat i ett djupt, svart hål med diverse problem, och jag känner mig less på det mesta.
Både Piff och Puff har, på olika sätt, totalt ballat ur de senaste knappa två veckorna, så jag har knappt orkat med mig själv ens.
Piff har troligtvis fått en virusinfektion som satt sig på luftrören, och eftersom han redan från början är ganska trång där och lätt börjar låta som en rosslig kaffebryggare blir det ju inte direkt bättre med ett virus. Det stora problemet är att han får en massa slem i halsen och i samband med att han försöker hosta upp det blir det i princip alltid en kräkning, av större eller mindre slag. Igår kräkte han närmare 15 gånger! Min uppgift när det gäller honom har i princip reducerats till att torka upp kräk och fylla på med ny mat. Läkaren har ökat på kortisondosen han inhalerar och dessutom får han slemlösande hostmedicin, men än så länge har den inte haft någon effekt. Ovanpå allt detta vaknar han runt 4 på morgonen och skriker och är ledsen, troligtvis pga slemmet i halsen, som kan göra det jobbigt för honom att andas. Han är i princip otröstlig och kan lätt vråla mer eller mindre oavbrutet i ett par timmar.
När det gäller Puff så har han verkligen fått smak för den näringslösning både han och Piff får. Puff kom ju i början av juni igång väldigt bra med att äta puré och gröt, men de senaste veckorna, sen han började få näringslösning som "påfyllnad" efter varje avslutat mål med sked, har han börjat äta sämre och sämre. För några veckor sen kunda han äta 2 dl puré på 20 minuter, men nu tar knappt 1.5 dl minst dubbla tiden. Dessutom är det gnäll och skrik under tiden, och så försöker han framkalla kräkningar genom att "ulka". Ingen trevlig upplevelse, varken för honom eller mig, alltså. Vi är helt säkra på att det är för att han tycker att näringslösningen är mycket godare och att han därför hellre vill äta den. Vi tycker ju att det är bättre att han äter med sked, eftersom man inte kan leva på näringslösning hela livet. Vi har ju dessutom dåliga erfarenheter från Piff, som minskade ner sitt puréintag helt till slut, och ju nu bara lever på näringslösning. Där vill vi verkligen inte hamna med Puff också, eftersom han har visat att han faktiskt kan äta puré både snabbt och smidigt. Min och makens frustration vid matningarna blir ju knappast mindre av att vi vet hur bra Puff egentligen kan äta.
Ledsen att det bara blir ego och gnäll från min sida, men en av anledningarna till att jag hållit mig här ifrån är att jag känt att jag inte orkat engagera mig i någon annan, utan har haft fullt upp med att hålla näsan över vattenytan för egen del.