• Sesamy

    Jag vill göra allt och hinner inget.... Vad göra?

    Det här känns som världens konstigaste sak att skriva.
    Jag har ett jobb som jag älskar, med en fråga som jag verkligen brinner för - som jag fick ganska snabbt efter examen. (Har inte fyllt 25 än). Jobbet är flexibelt med mycket eget ansvar och även stor frihet.
    Jag har inga kollegor dock vilket är tråkigt. Jobbet omgärdas även av en stor mängd frågor och osäkerhet, vilket självklart stressar.
    Jag har en underbar blivande man som jag är galet förälskad i och älskar mer än allt annat och vi planerar att gifta oss om ungefär en månad. Vilket är underbart härligt!
    Ett litet smolk i bägaren är att jag gärna skulle vilja bli av med några av de sambokilon som irriterande fastnat på min kropp. Jag vet precis vad som krävs, vilket gör att det inte borde vara så svårt!

    Vi har en ny lägenhet som behöver inredas fixas och donas. Vilket är galet roligt!

    Vad är då problemet?

    Att jag har svårt att sova. Att jag ibland får ont i magen och blir illamående av stressen som övermannar mig. Att det känns som jag sitter med ett gigantiskt berg av "att göra" framför mig och jag blir helt handlingsförlamad. Alla måsten och borden övermannar mig och jag känner mig ineffektiv och dålig.
    Jag tar mer eller mindre omedvetet på mig ansvaret för allt. Och då menar jag ALLT! Att vi ska fixa blommar till min blivande mans lillasysters student, att han kommer ihåg att han lovat att baka bröd, att han ska köpa en skjorta och slips till bröllopet.... etc.etc.
    Alltså saker som på inget sätt är mitt ansvar tar jag på mig ansvaret för!
    Min blivande man har ett annat sätt att hantera saker än jag... Och stressar inte upp sig. Jag ser honom, när jag mår dåligt och är stressad, som ineffektiv och oseriös. Annars njuter jag av hans attityd att saker ordnar sig, vilket de ju nästan alltid gör.
    Jag blir en gnällig tjatkärring på ett sätt jag verkligen inte uppskattar hos mig själv. Jag tjatar på att saker ska bli gjorda....

    Jag har en tendens att vända mig inåt när jag mår dåligt. Jag vill inte belasta min omgivning.
    Vilket gör att jag exploderar ibland....

    Problemet är att hur kommer man ur detta?

    Mitt problem beror inte på att det är tråkiga, negativa saker. Jag vill verkligen göra allt jag gör och göra det bra. Och hur prioriterar man då?

    Med tanke på att jag gärna målar fan på väggen undrar jag även hur det ska bli i framtiden med barn... Ska jag stressa runt och ta ansvaret för allting medan min man tycker att saker ordnar sig och tar det lugnt?
    Jag vill inte leva så.

    Jag vill inte leva som jag gör nu heller. Fast jag älskar alla delar av mitt liv.
    Hur gör man?

    Jag är ledsen för att det blev långt och ostrukturerat. Behövde skriva av mig! Bomba mig nu med livsvisdom och goda råd!

  • Svar på tråden Jag vill göra allt och hinner inget.... Vad göra?
  • Panzerfaust
    emmibob skrev 2009-06-09 20:37:53 följande:
    Förlåt TS: Nu till en helt OT inlägg, men jag måste bara kommentera detta inlägg!Vem är du Hammerman att totalsåga lärarutbildningen i Umeå??? Läser du på den själv eller? Tror inte det...Svar ja: själv är jag utbildad via lärarutbildningen i Umeå. Kommentarer som dessa gör mig galen! Jag är jättenöjd med min utbildning och tyckte den var allt utom "ett slappt tomteri". Som så många andra utbildningar blir även lärarutbildningen vad man gör den till, visst man kan skita i att läsa böcker, glida igenom seminarium men det kan man även göra på andra utbildningar. Jag tog min utbildning på fullaste allvar och satsade för att bli så bra som möjligt inom mitt framtida yrke!Läraryrket har idag så galet låg status. Vi är otroligt lågavlönade ( om man jämför med andra yrkeskårer som studerat 5 år)och de sista vi behöver är folk som förkastar det vi lagt tid, kraft och energi på att göra, studera till lärare. Så snälla, spara dina syrliga kommentarer och dra inte alla lärarutbildningar över samma kam.
    Kan krasst konstatera att lärarutbildningen i Gävle (HiG) suger å det grövsta. 5.5 Bortkastade år, jag har inte lärt mig någonting av kurserna och att glida igenom lärarutbildningen är vad det verkar lika lätt oavsett vilken skola man går på. Högskolan är ett vuxendagis.
  • Hammerman

    emmibob skrev 2009-06-09 20:37:53 följande:


    Läser du på den själv eller? Tror inte det...
    Vad du tror är helt och hållet oväsentligt, för läser på lärarutbildningen i Umeå gör jag. Och jag tycker att det finns all anledning att vara kritisk.

    Ett exempel: under CK2 blev vi indelade i seminariegrupper. Meningen var att vi skulle läsa kurslitteratur och sammanstråla ett par gånger i veckan och diskutera kring böckerna. Visst, det är ju så det brukar gå till. Examinationen av dessa seminarier var dock under all kritik. Det var aldrig någonsin några lärare närvarande under dessa seminarier, utan det de ville ha in var ett papper där vi beskrev vad som diskuterats under seminariet, runt ett halvt A4 eller så. Intrycket vi fick, med all rätt, var att lärarna inte ett brydde sig ett skvatt om vad vi egentligen höll på med. Vi började diskutera om de ens läste lapparna vi lämnade in, och en av grabbarna kläckte idén om att vi mitt i en seminarierapport skulle skriva att vi blivit bortförda av utomjordlingar. Detta gjordes. Ingen kommentar. Herregud, man borde få en tillsägelse för ett sådant förfarande! Istället skrev läraren bara någon standardkommentar i slutet av seminarierapporten när vi fick tillbaka den. Han hade alltså inte läst den överhuvudtaget! Och för detta examineras man och tillgodogör sig högskolepoäng? Vi hade kunnat strunta i seminarierna och hittat på seminarierapporterna!

    Utöver det så har det varit kursansvariga som inte haft en susning om vad som hänt på deras egna kurser, tvärvetenskapliga småkurser som mest gått ut på att sitta ute i skogen och koka nyponsoppa etc etc.

    Ämneskurserna håller en högre kvalitet, på Engelskan kan jag t.o.m. skriva under på att det är så bra som det brukar skrivas om det (Lars Hübinette är GUD), men det allmänna utbildningsområdet är faktiskt riktigt dåligt.

    Dessutom tycker jag att det borde satsas mer på oss lärarstudenter. Självstudier i all ära, men det ÄR lustigt när man ibland har kanske två lektioner på en vecka, med en liten kort inlämningsuppgift och något kapitel att läsa i en bok som den enda utfyllnaden där emellan. Det här ska vara heltidsstudier för sjuttsingen!
  • Aleta

    Hmmm, det var kanske detta man skulle ha läst istället för att stressa ihjäl sig på civilingenjörsutbildningen i Linköping. Jag minns tredje årskursen särskilt väl:
    Lektioner och laborationer från klockan 09:00 - 21:00 två-tre dagar i veckan, resten av dagarna hade vi "halvdag" 09:00-19:00.
    Sedan var det ju förstås meningen att man skulle lägga lika mycket tid hemma som man la på lektionerna i varje ämne, men man fick vara nöjd om man hann med inlämningsuppgifterna och att förbereda sig till labbarna (de inleddes alltid med ett prov, skrev man inte tillräckligt bra på det så var det bara att gå hem och försöka boka in en annan labbtid).

    Finns det inga utbildningar som är lite mer lagom?


    Hammerman skrev 2009-06-09 23:10:20 följande:
    emmibob skrev 2009-06-09 20:37:53 följande:
    Vad du tror är helt och hållet oväsentligt, för läser på lärarutbildningen i Umeå gör jag. Och jag tycker att det finns all anledning att vara kritisk.Ett exempel: under CK2 blev vi indelade i seminariegrupper. Meningen var att vi skulle läsa kurslitteratur och sammanstråla ett par gånger i veckan och diskutera kring böckerna. Visst, det är ju så det brukar gå till. Examinationen av dessa seminarier var dock under all kritik. Det var aldrig någonsin några lärare närvarande under dessa seminarier, utan det de ville ha in var ett papper där vi beskrev vad som diskuterats under seminariet, runt ett halvt A4 eller så. Intrycket vi fick, med all rätt, var att lärarna inte ett brydde sig ett skvatt om vad vi egentligen höll på med. Vi började diskutera om de ens läste lapparna vi lämnade in, och en av grabbarna kläckte idén om att vi mitt i en seminarierapport skulle skriva att vi blivit bortförda av utomjordlingar. Detta gjordes. Ingen kommentar. Herregud, man borde få en tillsägelse för ett sådant förfarande! Istället skrev läraren bara någon standardkommentar i slutet av seminarierapporten när vi fick tillbaka den. Han hade alltså inte läst den överhuvudtaget! Och för detta examineras man och tillgodogör sig högskolepoäng? Vi hade kunnat strunta i seminarierna och hittat på seminarierapporterna!Utöver det så har det varit kursansvariga som inte haft en susning om vad som hänt på deras egna kurser, tvärvetenskapliga småkurser som mest gått ut på att sitta ute i skogen och koka nyponsoppa etc etc. Ämneskurserna håller en högre kvalitet, på Engelskan kan jag t.o.m. skriva under på att det är så bra som det brukar skrivas om det (Lars Hübinette är GUD), men det allmänna utbildningsområdet är faktiskt riktigt dåligt.Dessutom tycker jag att det borde satsas mer på oss lärarstudenter. Självstudier i all ära, men det ÄR lustigt när man ibland har kanske två lektioner på en vecka, med en liten kort inlämningsuppgift och något kapitel att läsa i en bok som den enda utfyllnaden där emellan. Det här ska vara heltidsstudier för sjuttsingen!
  • Hammerman

    På universitetet är det antingen allt eller inget, tycks det mig.

  • Panzerfaust
    Hammerman skrev 2009-06-09 23:23:16 följande:
    På universitetet är det antingen allt eller inget, tycks det mig.
    Allmänna utbildningsområdet är 90poäng (60 gamla poäng) fika i mina ögon, är man lagd åt mer avancerade aktiviteter så kan man säga att det är fullt möjligt att fickrunka bort 1,5år på lärarutbildningen utan att behöva bevisa någon särsklid kunskap öht.
  • Duchess

    Menar du den praktisk-pedagogiska delen (PPU:n), som man kan läsa separat?


    Panzerfaust skrev 2009-06-09 23:28:53 följande:
    Allmänna utbildningsområdet är 90poäng (60 gamla poäng) fika i mina ögon, är man lagd åt mer avancerade aktiviteter så kan man säga att det är fullt möjligt att fickrunka bort 1,5år på lärarutbildningen utan att behöva bevisa någon särsklid kunskap öht.
  • Panzerfaust
    Duchess skrev 2009-06-09 23:33:51 följande:
    Menar du den praktisk-pedagogiska delen (PPU:n), som man kan läsa separat?
    Antar det, jag läste ett program.

    www2.hig.se/organisation/utbildningschef/programkansliet/Utbildningsplaner/Lärarprogrammet2007.pdf

    Punkt 3.1

    AU 1 och 2 är pedagogik och didaktikkurser blandade med en handfull VFU perioder som man förväntas göra "fältstudier" på. Fältstudier är en omskrivning av "meningslösa skituppgifter", AU3 är ett examensarbete som inte en käft kommer läsa och som inte har någon bäring öht för någonting.
  • Duchess

    Jag förstår

    Jag läste nämligen den praktisk-pedagogiska delen av lärarutbildningen i Umeå 03-04. Innan dess hade jag läst in en fil kand i Uppsala och Lund. Jag blev förstummad av hur låg kvalité det generellt sett var på lärarutbildningen i Umeå. Nåja, det var då. Kanske är det bättre idag.

  • lillabruden

    oavsett vad man går för utbildning, kan man lika gärna bli en bra respektive kass lärare ändå, så nu har jag kommenterat det

    Back to topic...

    Alvastar, inget kul att ha det så men jag vet många som har det så som är under 25! Det är så frustrerande när t.ex mina föräldrar kommenterar att "vi unga" är för svaga bla bla, men jag tror att prestationsnivån har höjts också. Det kanske inte var samma tävling när dem var under 25, idag ska du välja ditt livs riktning när du väljer gymnasiet och helst ha kontakter så du får jobb och glöm för guds skull inte källsortera rätt, köpa rätt el och fair trade så att vi kan rädda planeten och gynna fattiga i andra sidan av världen..... Tänkte våra föräldrar på sånt när dem var 20 liksom?!

    Jag har faktiskt känt mindre stress dem senaste 2 dagarna.... Dem största sakerna inför bröllopet är nu gjort iallafall, har möte med restaurangen imorgon o sen vigselförättaren den 15juni, sen är det mesta avklarat som jag kan ta i förväg... Ska bara informera folk om uppgifterna jag gett dem också
    men så känner jag migsjälv....jag kommer ju göra det också, ta del av vad dem gjort o sen komplettera med mitt, men om jag inte hinner så kan jag luta mig tillbaka o veta att det iallafall är gjort på något sätt

  • mittid

    Stress... Kolla www.stressdoktorn.se jag har hört en föreläsning av honom, de va mycke som är superbra och matnyttigt!
    Långvarig stress är farligt och kontroll är inte medicinen.
    Va rädd om dig!

  • emmibob
    Hammerman skrev 2009-06-09 23:10:20 följande:
    emmibob skrev 2009-06-09 20:37:53 följande:
    Vad du tror är helt och hållet oväsentligt, för läser på lärarutbildningen i Umeå gör jag. Och jag tycker att det finns all anledning att vara kritisk.Ett exempel: under CK2 blev vi indelade i seminariegrupper. Meningen var att vi skulle läsa kurslitteratur och sammanstråla ett par gånger i veckan och diskutera kring böckerna.
    Okejokej jag trodde fel!
    Jag tycker ändå att det är riktigt trist att du har den uppfattning du har om utbildningen. CK 2:an har jag inte läst i Umeå, så det kan jag inte uttala mig om.

    Jag läste Svenska 60p och CK 3:an. Resten läste jag i Luleå, innan jag pluggade i Umeå.

    Jag uppfattade att det var många som var kritisk till utbildningen, men samtidigt var det ofta dem som också tog genvägar i alla fall. jag är nöjd med mitt ämne Svenska och kan inte annat säga än att jag studerade på heltid, även om vi inte hade heldagar på universitetet så hade vi rätt mycket litteratur att läsa. Det året jag tog min examen (-06) kuggades 75% på Ck 3:ans tenta, den tyckte inte jag var någon lätt pannkaka!
Svar på tråden Jag vill göra allt och hinner inget.... Vad göra?