• Sesamy

Jag vill göra allt och hinner inget.... Vad göra?

Det här känns som världens konstigaste sak att skriva.
    Jag har ett jobb som jag älskar, med en fråga som jag verkligen brinner för - som jag fick ganska snabbt efter examen. (Har inte fyllt 25 än). Jobbet är flexibelt med mycket eget ansvar och även stor frihet.
    Jag har inga kollegor dock vilket är tråkigt. Jobbet omgärdas även av en stor mängd frågor och osäkerhet, vilket självklart stressar.
    Jag har en underbar blivande man som jag är galet förälskad i och älskar mer än allt annat och vi planerar att gifta oss om ungefär en månad. Vilket är underbart härligt!
    Ett litet smolk i bägaren är att jag gärna skulle vilja bli av med några av de sambokilon som irriterande fastnat på min kropp. Jag vet precis vad som krävs, vilket gör att det inte borde vara så svårt!

Vi har en ny lägenhet som behöver inredas fixas och donas. Vilket är galet roligt!

Vad är då problemet?

Att jag har svårt att sova. Att jag ibland får ont i magen och blir illamående av stressen som övermannar mig. Att det känns som jag sitter med ett gigantiskt berg av "att göra" framför mig och jag blir helt handlingsförlamad. Alla måsten och borden övermannar mig och jag känner mig ineffektiv och dålig.
    Jag tar mer eller mindre omedvetet på mig ansvaret för allt. Och då menar jag ALLT! Att vi ska fixa blommar till min blivande mans lillasysters student, att han kommer ihåg att han lovat att baka bröd, att han ska köpa en skjorta och slips till bröllopet.... etc.etc.
    Alltså saker som på inget sätt är mitt ansvar tar jag på mig ansvaret för!
    Min blivande man har ett annat sätt att hantera saker än jag... Och stressar inte upp sig. Jag ser honom, när jag mår dåligt och är stressad, som ineffektiv och oseriös. Annars njuter jag av hans attityd att saker ordnar sig, vilket de ju nästan alltid gör.
    Jag blir en gnällig tjatkärring på ett sätt jag verkligen inte uppskattar hos mig själv. Jag tjatar på att saker ska bli gjorda....

Jag har en tendens att vända mig inåt när jag mår dåligt. Jag vill inte belasta min omgivning.
    Vilket gör att jag exploderar ibland....

Problemet är att hur kommer man ur detta?

Mitt problem beror inte på att det är tråkiga, negativa saker. Jag vill verkligen göra allt jag gör och göra det bra. Och hur prioriterar man då?

Med tanke på att jag gärna målar fan på väggen undrar jag även hur det ska bli i framtiden med barn... Ska jag stressa runt och ta ansvaret för allting medan min man tycker att saker ordnar sig och tar det lugnt?
    Jag vill inte leva så.

Jag vill inte leva som jag gör nu heller. Fast jag älskar alla delar av mitt liv.
    Hur gör man?

Jag är ledsen för att det blev långt och ostrukturerat. Behövde skriva av mig! Bomba mig nu med livsvisdom och goda råd!

• Svar på tråden Jag vill göra allt och hinner inget.... Vad göra?
  • Aleta

Åh så bra!

Moirie skrev 2009-06-01 22:39:02 följande:
    Tre frågor som hjälper min stress...1 Måste det här göras?2 Måste det göras av mig?3 Måste det göras nu?Lycka till!
  • Aleta

Visdom från min mamma:
    "Vad gör det om det är lite dammigt? Det försvinner ju ingenstans så man hinner alltid göra det senare."

(Fast inte lever hon så bra efter det själv, men jag tycker att det är toppen .)

• anne på grönkulla
    Visdom från min oxå:

"man får skura ett golv i taget"
    Aleta skrev 2009-06-01 22:51:29 följande:
    Visdom från min mamma:"Vad gör det om det är lite dammigt? Det försvinner ju ingenstans så man hinner alltid göra det senare."(Fast inte lever hon så bra efter det själv, men jag tycker att det är toppen .)
    Skämt åsido, du har ju kommit en bra bit på väg genom att inse att du inte är ansvarig för hälften av det du tar på dig ansvar för.

De säger ju dessutom att stress inte orsakas (eller skadar) av att "bara" ha mycket att göra utan att kruxet är att känna att man har hyfsad koll. Jag har blivit bättre med åren själv på att välja vad jag ska prioritera och vad som helt enkelt inte är viktigt.
  • lillabruden

Dammtussarna under sängen är bara änglarnas tofflor, så få inte dåligt samvete för att du inte städat (köpte den texten på en stryka på bild på tradera!)

TS, du beskriver mitt beteende också! Det är många som är så.
    Man vill så mycket, men tänk lite efter.....hur mycket är det som du _inte_ gör egentligen? Jag känner jämt att inget blir gjort fast jag gör allt hela tiden, sen när någon ställer frågan så börjar jag räkna upp allt som är gjort och det visar sig att jag faktiskt gjort massor!!!! Sen tar man ju på sig mer o mer hela tiden....

Men den långsiktiga lösningen är att säga det förbjudna ordet.... 'Nej'. När man är sån som gärna gör mycket så blir det automatiskt att folk vänder sig till dig. Ingen kommer att komma till dig och säga 'jag gör allt' när dem vet att du gör det åt dem.... Inte menat att dem utnyttjar, men det är människans natur att göra så.

Man måste kunna säga 'inte denna gången' och sedan släppa det! Det finns bara EN av dig, men uppgifter finns det oändligt av, ta hand om digsjälv först!!! Och gör inte du just det som behövs göras för stunden åt nån annan,ja då får dem väl göra det själva....

Ta hand om dig!!! Säg ifrån.

• emmibob
    Hammerman skrev 2009-06-01 14:38:45 följande:
    Gick på lärarutbildningen i Umeå som är ett slappt tomteri i sällan skådad skala... och likförbannat satt kvällar och helger och jobbade med saker + ägnade hela somrarna åt restuppgifter.
    Förlåt TS: Nu till en helt OT inlägg, men jag måste bara kommentera detta inlägg!

Vem är du Hammerman att totalsåga lärarutbildningen i Umeå??? Läser du på den själv eller? Tror inte det...

Svar ja: själv är jag utbildad via lärarutbildningen i Umeå. Kommentarer som dessa gör mig galen! Jag är jättenöjd med min utbildning och tyckte den var allt utom "ett slappt tomteri". Som så många andra utbildningar blir även lärarutbildningen vad man gör den till, visst man kan skita i att läsa böcker, glida igenom seminarium men det kan man även göra på andra utbildningar. Jag tog min utbildning på fullaste allvar och satsade för att bli så bra som möjligt inom mitt framtida yrke!

Läraryrket har idag så galet låg status. Vi är otroligt lågavlönade ( om man jämför med andra yrkeskårer som studerat 5 år)och de sista vi behöver är folk som förkastar det vi lagt tid, kraft och energi på att göra, studera till lärare. Så snälla, spara dina syrliga kommentarer och dra inte alla lärarutbildningar över samma kam.
  • pysselbruden

Åh vad jag känner igen mig! Dock funkar min kropp så att den automatiskt säger ifrån - jag blir helt enkelt sjuk (vanligen riktigt riktigt förkyld) och MÅSTE ta det lugnt.

Mitt tips är precis som de andra säger - börja försöka säga nej och att se andras anvarsuppgifter som vad de är; andras ansvar. Ett annat tips är att skriva upp det du behöver göra på lista - använd inte denna för att se allt som tornar upp sig och behöver göras, utan för att bena ut vad som faktiskt kan vänta. Jag brukar bocka av listan enligt "en om dan" principen - att jag helt enkelt gör en sak per dag på listan, på så sätt minskar listan stadigt utan att det blir kvävande mycket. Detta hindrar visserligen inte grundproblemet att du tar på dig för mycket, men kan vara ett sätt att ta tag i de saker som du har.

• Duchess

Jag har läst den, och håller med Hammerman. Jag har dessutom pluggat både i Lund och Uppsala, så jag har en del att jämföra med. Lärarutbildningen i Umeå är en strandpromenad jämfört med andra universitetsstudier.

emmibob skrev 2009-06-09 20:37:53 följande:
    Förlåt TS: Nu till en helt OT inlägg, men jag måste bara kommentera detta inlägg!Vem är du Hammerman att totalsåga lärarutbildningen i Umeå??? Läser du på den själv eller? Tror inte det...
  • Duchess

För övrigt är även jag en perfektionist. Med åren har jag dock kompenserat det genom att bli lat
    Det är bra att vilja mycket. Utan ambitioner kommer man sällan någonstans i livet. Samtidigt måste man balansera det på något sätt. Det kanske låter tråkigt, men jag tycker att jag blivit bättre på det med åren. Jag _måste_ inte göra så mycket hela tiden.

Mycket av min stress kommer från att jag är orolig över att inte komma ihåg allt jag vill göra, och att prioritera fel. Jag försöker lösa det genom att skriva listor på allt. Listor på vad jag ska göra imorgon, innan semestern, det närmaste året... olika perspektiv på saker, helt enkelt. Det kanske låter stressande, men för mig fungerar det bra.

• AlvaStar

Hej! Jag har länge haft (har?) problem med stress o prestationsångest. Är också under 25.
    Har varit hos läkare för en mängd klassiska stresssymtom, inte klarat av att jobba vissa dagar o blivit deppig. Bättre nu dock

Något som jag har lärt mig är att: När det sunda förnuftet sviker o man bara ångar på gäller det att tänka krasst fysiskt. Kroppen o knoppen måste ju hålla hela livet:
    - Det går inte att leva med pulsen på max hela dagarna
    - Man måste kunna sova o äta
    - Man förstör hjärnan om den alltid är överhettad

Dra i handbromsen när kroppen säger ifrån!! Helst innan förstås.
    Detta måste gälla alltid o oavsätt hur viktigt/roligt det man håller på med är... Tyvärr

Kram!

• Heloise

Du, jag skulle kunna sätta rätt mkt pengar på att Hammerman läser till lärare i Umeå...

emmibob skrev 2009-06-09 20:37:53 följande:
    Förlåt TS: Nu till en helt OT inlägg, men jag måste bara kommentera detta inlägg!Vem är du Hammerman att totalsåga lärarutbildningen i Umeå??? Läser du på den själv eller? Tror inte det...Svar ja: själv är jag utbildad via lärarutbildningen i Umeå. Kommentarer som dessa gör mig galen! Jag är jättenöjd med min utbildning och tyckte den var allt utom "ett slappt tomteri". Som så många andra utbildningar blir även lärarutbildningen vad man gör den till, visst man kan skita i att läsa böcker, glida igenom seminarium men det kan man även göra på andra utbildningar. Jag tog min utbildning på fullaste allvar och satsade för att bli så bra som möjligt inom mitt framtida yrke!Läraryrket har idag så galet låg status. Vi är otroligt lågavlönade ( om man jämför med andra yrkeskårer som studerat 5 år)och de sista vi behöver är folk som förkastar det vi lagt tid, kraft och energi på att göra, studera till lärare. Så snälla, spara dina syrliga kommentarer och dra inte alla lärarutbildningar över samma kam.
Svar på tråden Jag vill göra allt och hinner inget.... Vad göra?