• Nalle Puh 40

Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...

Finns det några fler brudar här som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida?

Har ätit p-piller i ca 12 år men slutade för två veckor sedan i samband med vårt bröllop...

Tänkte vi kunde dela lite tankar och ge råd till varandra för det är ju mycket som ska stämma...

Har oxå tusen frågor i huvudet som vad som händer i kroppen när man slutar med sina p-piller efter så lång tid, tidiga tecken på att man kanske är gravid och hur lång tid det tar innan mensen blir regelbunden igen...

• Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...
  • Nalle Puh 40
    harthurs skrev 2009-07-01 05:25:46 följande:
    Maste bara fraga.. Ar osaker pa hur det ligger till..Visst har man agglossning ca 2 veckor efter den forsta mensdagen? Och det ar da man brukar fa ont i magen. Jag brukar kanna nar jag agglossning, alltid ont men det ar EN vecka fore mensen.. Hur gar det ihop?
    Inte vet jag men det var vad barnmorskan sa som jag pratade med...
  • 20090725

vet inte, men det e samma här, å det e alltid en vecka innan jag e riktigt pms-ig, gubben vill knappt prata med mig då...

Maste bara fraga.. Ar osaker pa hur det ligger till..Visst har man agglossning ca 2 veckor efter den forsta mensdagen? Och det ar da man brukar fa ont i magen. Jag brukar kanna nar jag agglossning, alltid ont men det ar EN vecka fore mensen.. Hur gar det ihop?
  • passionsblomman

Det är vanligast att man ägglossar mellan dag 14-16 i cykeln, MEN det är faktiskt individuellet och det är dessutom inte alls säkert att man är så regelbunden. Det är där de där äl-stickorna man kissar på kommer in i bilden, för att man ska kunna skaffa sig lite bättre egen koll på hur det brukar vara.
    Du kan köpa storpack på nätet av sådana test och testa under några cykler för att få svart på vitt hur det ser ut för dig.
    Skriv också upp de resultataen, för OM man en dag kommer till vården för att man vill ha hjälp eller undrar över något, så frågar de om de här sakerna, så att skriva ner allla startdatum för mensen och notera när stickorna ger utslag för ÄL är bra om man är osäker på sisin cykel.

Jag har visat mig vara totalt oregelbunden och har fått utslag på stickorna alltifrån dag 11 till dag 27, så den hjälp vi får nu, går i första hand ut på att styra mina ägglossningar med horoner så det inte blir så svårinprickat.

• Bustroll

Mår så grymt illa idag...började igårkväll.
    Synd bara att det dröjer minst 2 veckor innan mensen så det funkar inte att testa nu och det skulle antagligen bara vara negativt. Känns ju inte så troligt att vi har lyckats nu...när jag testade för ca 1-2 veckor sen var det ju inget
    Usch...skräpdag

• isop

Jag har varit på semester och komm tillbaka rätt nyligen, och nu har jag läst ikapp i tråden.

Jag har fått min första riktiga mens, den kom på dagen 5 veckor efter min sista "p-pillermens" och det stämmer med mina dimmiga minnen från min ungdom när jag inte tog p-piller. Tycker mig minnas att det var 5 veckor mellan, eller kanske mer. I så fall har ju kroppen hoppat igång direkt (efter 12 år med p-piller).

Jag kände inte ett dugg den här gången, innan när jag tog p-piller kände lätt värk i magen samma dag som mensen kom. Men nu ingenting. Det är ju bra. Mindre bra kanske att mensen verkar vara mycket längre, men det minns jag också från min ungdom.

Jag är 33 och min man är också 33. Vi har inte varit särskilt aktiva den här månaden, men jag har fört dagbok över min livmodertapp och slemmets tillstånd. Nu tvekar jag lite den här månaden eftersom vi båda fyller år i april och en eventuell fullträff skulle ge beräknat förlossningsdatum i april, men jag antar att det är dumt att tänka så, vi är rätt gamla och man kanske ska ta alla chanser man får.

Det jag är mest rädd för angående förlossningen är att spricka och ha ont efteråt, särskilt att få bestående men som inkontinens. Själva förlossningen blir säkert plågsam, men jag ser det som helt naturligt. Och det går ju över. Men att få beståenden men skulle kännas hemskt...

• Nalle Puh 40
    isop skrev 2009-07-02 15:16:19 följande:
    Jag har varit på semester och komm tillbaka rätt nyligen, och nu har jag läst ikapp i tråden.Jag har fått min första riktiga mens, den kom på dagen 5 veckor efter min sista "p-pillermens" och det stämmer med mina dimmiga minnen från min ungdom när jag inte tog p-piller. Tycker mig minnas att det var 5 veckor mellan, eller kanske mer. I så fall har ju kroppen hoppat igång direkt (efter 12 år med p-piller).Jag kände inte ett dugg den här gången, innan när jag tog p-piller kände lätt värk i magen samma dag som mensen kom. Men nu ingenting. Det är ju bra. Mindre bra kanske att mensen verkar vara mycket längre, men det minns jag också från min ungdom.Jag är 33 och min man är också 33. Vi har inte varit särskilt aktiva den här månaden, men jag har fört dagbok över min livmodertapp och slemmets tillstånd. Nu tvekar jag lite den här månaden eftersom vi båda fyller år i april och en eventuell fullträff skulle ge beräknat förlossningsdatum i april, men jag antar att det är dumt att tänka så, vi är rätt gamla och man kanske ska ta alla chanser man får.Det jag är mest rädd för angående förlossningen är att spricka och ha ont efteråt, särskilt att få bestående men som inkontinens. Själva förlossningen blir säkert plågsam, men jag ser det som helt naturligt. Och det går ju över. Men att få beståenden men skulle kännas hemskt...
    Är det ditt första barn???
  • Flisa80

Hejsan, länge sen jag var här. Nu är bröllop och bröllopsresa avklarade, och vi lyckades pricka in ÄL perfekt under resan, så nu går vi här hemma och hoppas och håller alla tummar vi kan får att mensen ska utebli. Känns otroligt pirrigt, spännande och hisnande!

• isop

Nalle Puh 40 skrev 2009-07-02 17:54:40 följande:

Är det ditt första barn???
    Ja, hur så?
  • 20090725

bara 12 dagar kvar nu, så tar jag mitt sista piller, då slipper jag mensen på både bröllopet å resan (kanske kommer sista dagen)

• Flisa80
    Flisa80 skrev 2009-07-04 21:08:56 följande:
    Hejsan, länge sen jag var här. Nu är bröllop och bröllopsresa avklarade, och vi lyckades pricka in ÄL perfekt under resan, så nu går vi här hemma och hoppas och håller alla tummar vi kan får att mensen ska utebli. Känns otroligt pirrigt, spännande och hisnande!
    Och idag kom den, tyvärr....
Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...