• Nalle Puh 40

Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...

Finns det några fler brudar här som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida?

Har ätit p-piller i ca 12 år men slutade för två veckor sedan i samband med vårt bröllop...

Tänkte vi kunde dela lite tankar och ge råd till varandra för det är ju mycket som ska stämma...

Har oxå tusen frågor i huvudet som vad som händer i kroppen när man slutar med sina p-piller efter så lång tid, tidiga tecken på att man kanske är gravid och hur lång tid det tar innan mensen blir regelbunden igen...

• Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...
  • lottis77

Nalle Puh 40 skrev 2009-06-22 14:40:43 följande:

Nalle Puh 40 skrev 2009-06-21 21:36:58 följande:
    Någon som vet???
    Jag slutade för 2 vecor sedan. Känner igen mig i det du skriver. Jag känner precis likadant, men jag vet inte vad det beror på. Räknar med att det är kroppens omställning eftersom det är en förändring som sker när man inte längre tar p-pillrerna längre. Ta det lugnt du! Kram
  • Bustroll

Grattis!
    Ida o Mille skrev 2009-06-22 20:10:07 följande:

åå vad härligt att hitta en sån här tråd..Har precis fått veta att jag är gravid, och vi har försökt smått nu en tid.. Och nu när de äntligen har blivit, så är man alldeles vettskrämd, chockad Kommer vi klara de här, kommer jag bli en bra mamma..?Bebissaker är dyrt, tänk om vi inte kommer kunna ge allt de vi vill till vårat barn.. Tänk om jag är skendräktig..??:-/ nääää....heheMen är jätte lycklig! Men såå rädd också..Är de vanligt att man känner så här...?
  • passionsblomman

Citat:

"Tänk positivt, det hjälper dig att bli gravid snabbare."

:Citat

Skrattan: jag far´ttar att du menar vä, och det mesta du säger har du en poäng i, men snälla snälla du,var inte med och sprid den här myten! Och säge ALDRIG så högt bland folk.

Jag lovar att hade någon sagt så till mig just nu
    -och du vet inte vem omkring DIG som genomgår hormonbehandlinger och får all möjlig hjälp på traven-
    så hade jag antingen börjat storgråta eller slagit till personen.
    Eller båda.

Det är inte sant att "bara man slappnar av så "oj.DÅ blev det"
    Sanningen är ju att försöker man länge nog, så "blir det" för de flesta förr eller senare, och senare inträffar oavsett om man fortfarande väntar med spänning eller om man mer eller mindre givit upp. Det är inte magi utan biologi.

DÄREMOT har man påvisat tydliga samband mellan kvinnor i yrkesgrupper där man stör ut dygnsrytmen och ofrivillig barnlöshet. Undersökningar finns som visar en klar överrepresentation av tex flygvärdinnor där. Så att ens kropp får vara i balans mded hormoner och det som behövs, det är viktigt. Men det kan man inte styra genom att "tänka positivt."

Så, lägg inte den pressen på er också. Det finns pressar nog att bli tillplattad i ändå när man utan resultat har försökt länge, jag lovar.
    För att inte tala om pressarna runt graviditet-lycka och moderskap.

• roslagsbruden

Jag är 31 nu, har alltid tänkt att jag ska få mitt första barn innan 30 men så blev det ju inte. De flesta av mina gamla vänner har fått barn under det senaste året, väldigt få innan 30 faktiskt när jag tänker efter. Min pojkvän är yngre och vi har varit tillsammans i två och ett halvt år så det har inte känts rätt förrän för ett halvår sen. Men nu är vi verkligen redo!

Nalle Puh 40 skrev 2009-06-22 22:10:24 följande:

Hur gamla är ni som kommer försöka få ert första barn? Jag är 27 men jämför jag mig med mina kompsiar så är jag som en pensionär eftersom de fick barn jätte tidigt...
  • BlivandeFruPettersson

Klockrent! Tack så mycket! Är väl dags att sätta igång här så, tror jag är på dag 14 av 31. Har testat med äl-stickor sen dag 11, men inget resultat på dem än.

passionsblomman skrev 2009-06-22 20:25:58 följande:
    Jag tror det är ett snitt på par som har oskyddat sex.De som har roblem med Äl och annat är väl dem det tar längre tid än ett år för, eller de som har väldigt sporadiskt sex.Man brukar säga att har man sex varanan dag från och med ca dag 11 i cykeln och framemot dag 20 så har man i de allra flesta fall sett till att det finns levande simmare när ägglossning sker.
    [/citat]

Jag fyller 27 i år och beroende på hur snart det "tar sig" så tror jag att jag kommer bli först ut i tjejgänget. Har en del kompisar från förr som fick barn tidigt, men tycker det känns som helt rätt ålder för mig nu.

[citat]
    Hur gamla är ni som kommer försöka få ert första barn? Jag är 27 men jämför jag mig med mina kompsiar så är jag som en pensionär eftersom de fick barn jätte tidigt...
  • 20090725

jag är snart fylda 23 och sambon e 35, han har tre barn sedan tidigare, så han har inga problem med fortplantningen iallafall!

det e ju inte hans första barn, men mitt första ialalfall.

• T0612

jag kommer att vara 23 och M 22 när vi börjar
  • Bustroll

jag är 22 och min m2b 26. Men vi får väl se dock när vi lyckas, har precis börjat försöka.
  • skrattan

Tycker inte att positivitet är en press.
    TRåkigt att du tog det på fel sätt.
    Planering av graviditet är kul men inte alltid så enkelt.
    Jag jobbsr med området, så jag kan olika statistik.
    Fakta är att negativ stress är inte enkelt vid planering av fertilitet.

De flesta kvinnor som kommer hit är fullt friska men rädda och stressade och pressade.

• passionsblomman

Jo, det blir det. Det blir pressen att om man inte lyckas så är det för att man inte tänkt tillräckligt positivt eller inte slappnat av tillräckligt. Det gör knappast att den som är orolig och ledsen öer det uteblivna plusset blir mer avslappnad.
    Det blir som att det är ytterligare en prestation.

Jag tog det som det stod och det finns en tråd här på bt där vi i stort sett allihop håller på med fertilitetsbehandlingar. Någon där läste också de där att tänka positivt. Ingen i den tråden tycker det tillropet är roligt eller positivt längre.

Naturligtvis blir ingenting BÄTTRE för att man oroar sig.
    Men jag har tex "tagit det som det kommer" i över fyra år, och varit väldigt avslappnad. Det har inte hjälpt.

skrattan skrev 2009-06-23 14:11:34 följande:
    Tycker inte att positivitet är en press.TRåkigt att du tog det på fel sätt.Planering av graviditet är kul men inte alltid så enkelt.Jag jobbsr med området, så jag kan olika statistik.Fakta är att negativ stress är inte enkelt vid planering av fertilitet.De flesta kvinnor som kommer hit är fullt friska men rädda och stressade och pressade.
Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...