• Nalle Puh 40

Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...

Finns det några fler brudar här som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida?

Har ätit p-piller i ca 12 år men slutade för två veckor sedan i samband med vårt bröllop...

Tänkte vi kunde dela lite tankar och ge råd till varandra för det är ju mycket som ska stämma...

Har oxå tusen frågor i huvudet som vad som händer i kroppen när man slutar med sina p-piller efter så lång tid, tidiga tecken på att man kanske är gravid och hur lång tid det tar innan mensen blir regelbunden igen...

• Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...
  • Nalle Puh 40

Kanske skulle börja skriva en "mensdagbok" så man har lite mera koll...

• Leksi

en dröm blir sann skrev 2009-06-17 21:46:55 följande:

Någon som inte har fått sin mens och inte är gravid efter avslut med p-piller?
    Befinner mig precis i den situationen nu! Fast det har ju inte gått så lång tid... Är på dag 33 nu efter förra mensens första dag (som då var pillermensen efter jag slutade, åt sista pillret 12/5). Men eftersom jag mått lite illa av och till (och så ville vi veta inför midsommar) så testade vi igår kväll. Tyvärr var det negativt. Hade verkligen tänkt att vara cool och inte bygga upp en massa förhoppningar eftersom det är helt normalt att det tar tid att bli gravid, men det visade sig svårt att leva upp till. Är lite deppig idag och så blir jag nästan sur på mig själv eftersom det bara var första försöket ju. Nu hoppas jag bara att mensen kommer snart så man vet att allt är ok.

Du då En dröm blir sann? Hur är läget för dig?
  • roslagsbruden

Vet precis hur du känner Leksi. Man intalar sig själv att man tar lätt på det och ser vad som händer och ändå så blir man grymt besviken varje gång mensen kommer eller grav.testet är negativt. Och inte blir det bättre med tiden... Men grav.test kan ju också visa fel, om inte mensen kommit om någon dag tycker jag du ska prova igen! Lycka till!

Leksi skrev 2009-06-18 09:32:27 följande:
    en dröm blir sann skrev 2009-06-17 21:46:55 följande:
    Befinner mig precis i den situationen nu! Fast det har ju inte gått så lång tid... Är på dag 33 nu efter förra mensens första dag (som då var pillermensen efter jag slutade, åt sista pillret 12/5). Men eftersom jag mått lite illa av och till (och så ville vi veta inför midsommar) så testade vi igår kväll. Tyvärr var det negativt. Hade verkligen tänkt att vara cool och inte bygga upp en massa förhoppningar eftersom det är helt normalt att det tar tid att bli gravid, men det visade sig svårt att leva upp till. Är lite deppig idag och så blir jag nästan sur på mig själv eftersom det bara var första försöket ju. Nu hoppas jag bara att mensen kommer snart så man vet att allt är ok.Du då En dröm blir sann? Hur är läget för dig?
  • Leksi

Hur länge har ni försökt Roslagsbruden? Eller har ni redan barn?

Jag tror definivt jag kommer göra som Nalle Puh föreslår, skriva mensdagbok (eller Brunstkalender som för kor! Läste den boken på bröllopsresan). Speciellt om mensen blir väldigt oregelbunden här i början så är det nog bra att ha det uppskrivet så kanske man har lättare att sen något mönster, och att i förlängningen pricka in ägglossningen.

• en dröm blir sann

Jag har tyvärr inte fått min mens än, och då har jag slutat med p-piller i augusti förra året! Har varit och kollat, hittar inget "fel", så nu skall jag blir inkallad till sjukhuset tror jag... Jäkla mens!

• roslagsbruden

Vi har försökt sen årsskiftet. I början enligt konstens alla regler men nu tar vi det lite lugnare men man hoppas ju lika mycket för det. Dagbok är definitivt bra, det finns även sidor på internet där man kan beräkna ägglossningsperiod om man har lite koll på cykeln. Sök på ägglossning så tror jag de kommer upp.

Leksi skrev 2009-06-18 12:00:27 följande:
    Hur länge har ni försökt Roslagsbruden? Eller har ni redan barn?Jag tror definivt jag kommer göra som Nalle Puh föreslår, skriva mensdagbok (eller Brunstkalender som för kor! Läste den boken på bröllopsresan). Speciellt om mensen blir väldigt oregelbunden här i början så är det nog bra att ha det uppskrivet så kanske man har lättare att sen något mönster, och att i förlängningen pricka in ägglossningen.
  • Nalle Puh 40

Ska söka på det, tack för tipset...
    Fick min mens i måndags men har bara blött jätte, jätte lite. Är det normalt?
    Blev oxå besviken när jag fick min mens, gick där innan och tänkte att nu kan jag ha en bebis i magen...

En dröm blir sann: Hoppas att det löser sig för dig att de kan hjälpa dig, låter ju inte bra att vara utan mens så länge...

• Nalle Puh 40

Hjälp mig, hur räknar man ut sin menscykel???

• 20090725

Senaste mensens första dag (den dag som det blöder normalt inte bara som färgad flytning) till nästa mens första dag. Har man oregelbunden mens måste man räkna ut ett genomsnitt på senaste halvåret.

hittade även denhär sidan
    www.kanalen.org/foraldrar/blandat/fertilperiod.php

Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...