• Nalle Puh 40

Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...

Finns det några fler brudar här som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida?

Har ätit p-piller i ca 12 år men slutade för två veckor sedan i samband med vårt bröllop...

Tänkte vi kunde dela lite tankar och ge råd till varandra för det är ju mycket som ska stämma...

Har oxå tusen frågor i huvudet som vad som händer i kroppen när man slutar med sina p-piller efter så lång tid, tidiga tecken på att man kanske är gravid och hur lång tid det tar innan mensen blir regelbunden igen...

• Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...
  • isop
    passionsblomman skrev 2009-06-08 20:41:34 följande:
    Sanningen är ju dock att MAX var 28:e dag har man chansen och det rör sig om ca 12 timmar under ett dygn. Att det då tar uppemot ett år är i det perspektivet vare sig förvånande eller oroande.
    Ja, och bortsett från att man måste pricka så att ägget blir befruktat så har jag läst att det sedan bara är i 25% av fallen det befruktade ägget verkligen fastnar i livmodern vid min ålder. Så man kan pricka rätt flera gånger utan att lyckas.
  • Nalle Puh 40

Kanske en superdum fråga men kan man ta ett glas vin någon gång nu när vi ska på smekmånad? Jag kan ju faktiskt vara gravid men det är för tidigt för att göra ett test. Kan det skada fostret så tidigt eller är det bättre att låta bli helt?

• isop

Nalle Puh 40 skrev 2009-06-09 10:27:13 följande:

Kanske en superdum fråga men kan man ta ett glas vin någon gång nu när vi ska på smekmånad? Jag kan ju faktiskt vara gravid men det är för tidigt för att göra ett test. Kan det skada fostret så tidigt eller är det bättre att låta bli helt?
    Vill du vara helt säker får du kanske avstå, men jag har läst att fostret så tidigt inte tar någon näring från moderns kropp, utan har egen försörjning ett par veckor i alla fall. Om ditt ägg blivit befruktat ska det färdas genom äggledaren i en vecka, tror jag, innan det börjar fästa i livmodern.

De flesta vet inte om de är gravida så tidigt och jag har inte hört att det skulle skada med måttlig konsumtion (ett glas vin åt gången, typ). Och som någon sa, det kan ta flera år att bli gravid och att inte dricka på hela den tiden kan bli tråkigt om man nu tycker om vin och alla andra dricker. Jag tror inte att det är farligt, och jag tror att om man får missfall så var det ändå inte ett särskilt livsdugligt foster.
  • isop

Jag tror för den delen inte att ett livsdugligt, friskt foster får skador av ett glas vin i veckan, eller så. Men om jag blir gravid kommer jag inte att dricka en droppe när jag väl vet om det. Dumt att ta onödiga risker.

• AIE

Jag åt p-piller i 10 år... Slutade bara sådär för jag insåg att hormoner gör mig deprimerad...
    Blev gravid efter en månad... Hann ha en mens sen var det klart..
    Var en slump dock att jag blev gravid eftersom jag hade ingen aning om när jag hade ägglossning.
    Senaste graviditeten så hade jag haft kopparspiral inne i 2 år. När vi bestämde oss för att bli gravida så köpte jag , på inrådan av en vän, clearblues ägglossningstest för att kunna kolla när jag har ägglossning.
    Det funkade!!!
    När testet signalerade ägglossning så hade vi sex den dagen och dagen efter och det tog sig...

Vet inte om jag har väldigt lätt för att bli gravid, skulle tro det.
    Men min vän som rek testet, hade försökt i nästan ett år att bli gravid när hon köpte det. Med hjälp att det testet så blev hon gravid på en gång!

Så det är mitt tips!
    Lycka till!!

• Nalle Puh 40
    isop skrev 2009-06-09 10:40:13 följande:
    Jag tror för den delen inte att ett livsdugligt, friskt foster får skador av ett glas vin i veckan, eller så. Men om jag blir gravid kommer jag inte att dricka en droppe när jag väl vet om det. Dumt att ta onödiga risker.
    Nej, vet jag om att jag är gravid skulle jag ALDRIG ta en droppe men nu vet jag ju inte och det är tydligen för tidigt för att testa oxå men jag har köpt två test idag, kan vara bra att ha
  • Mammilon

Jag gifte mig i lördags och i söndags morse gjorde vi en liten ceremoni av att släppa p-pillerkartan i papperskorgen. Har en son på 16 mån redan och första gången gick det väldigt lätt, så det är bara att hålla tummarna nu.
    Jag tycker absolut att du kan dricka lite vin på din smekmånad, dels kan du ju inte veta om du faktiskt är gravid och jag tror att du blir dubbelt besviken när du kommer hem om du testar negativt och inte ens fått njuta av en drink på din resa. Dessutom är det som någon säger att barnet har ingen direkt näringsöverföring från mamman de första 9-10 veckorna i alla fall. Jag fick reda på att jag var gravid med mitt första 1 vecka efter min 30-årsskiva då jag inte direkt hade hållit igen och det gick bra, ingen idé att nojja över det man inte kan göra något åt i efterhand.
    Det där med maten är nog mest myter, jag tror inte det finns något du kan äta så du lättare blir gravid, däremot är ju folsyra bra för fostret när du väl blir det.
    Lycka till!

• isop

Jag har tagit folsyretabletter i en månad nu, finns på Apoteket. Man ska gärna börja ta dem i förväg, men börja nu ni som inte börjat, är mitt tips.

• Nalle Puh 40

Äter vitaminkvinna sedan ett år tillbaka, hoppas det räcker...

• Nalle Puh 40

Stämmer myten att man ska ligga med benen högt och rumpan lågt så att äggen inte "trillar" ut igen???

Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...