• Nalle Puh 40

Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...

Finns det några fler brudar här som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida?

Har ätit p-piller i ca 12 år men slutade för två veckor sedan i samband med vårt bröllop...

Tänkte vi kunde dela lite tankar och ge råd till varandra för det är ju mycket som ska stämma...

Har oxå tusen frågor i huvudet som vad som händer i kroppen när man slutar med sina p-piller efter så lång tid, tidiga tecken på att man kanske är gravid och hur lång tid det tar innan mensen blir regelbunden igen...

• Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...
  • Bustroll

Nej det är ju inte så kul, jag försökte med mitt ex förra gången jag hade stav och vi lyckades inte på ett år Tur så här i efterhand dock...
    Men jag hoppas på snabbare resultat nu, vill inte vänta i 2 år. Blir ju mycket rolig övning i alla fall under tiden

Nalle Puh 40 skrev 2009-06-08 20:06:42 följande:

Oj, två år är lång tid och så länge vill jag inte vänta men man kan ju "öva" under tiden
  • b2b09
    passionsblomman skrev 2009-06-08 20:41:34 följande:
    Min barnmorska sa at det är en myt att p-piller kräver ngn extra tid för omställning. Det kan tom vara tvärtom ibland sa hon.Däremot är det väldigt vanligt att man fått för sig att det ska gå på ett kick, typ "ett skjut och sedan är saken klar"Kan ju bero på hur varnade kvinnor alltid blivit för att aldrig missa att skydda sig osv. och att det inte finns ngra säkra perioder etc. Dessutom börjar vi försöka väsentligt mkt senare idag än förr och vi är int lika fertila vid 30-35 som vi var vid 20. Så är det bara och då kan det ju dra ut lite extra.Sanningen är ju dock att MAX var 28:e dag har man chansen och det rör sig om ca 12 timmar under ett dygn. Att det då tar uppemot ett år är i det perspektivet vare sig förvånande eller oroande. Även om det passar dåligt in i vår supersanbba tid och stämmer riktigt illa med vår vana att kunna kontrollera tilllvaron.Jag vill jag vill jag vill hjälper liksom inte...För oss tog första graviditeten 1 år bra exakt att inträffa.Vill bara starkt uppmana alla att inte få panik innan det där året gått, MEN heller inte vänta eller tveka inför hjälp och utredning om de dröjer längre än så!
    Jo det ligger nog mycket i det du skriver.
    Det gick som sagt på en eller ett par månader för mig efter att jag slutade med p-piller tills det att jag blev gravid.. men så var jag ung också... 23 år bara första gången... Det är ju helt klart lättare då. (har jag förstått)
  • br2be

Jag slutade med p-piller för 7 månader sedan och jag har visserligen inte försökt att bli gravid än,håller mig fram till bröllopet, men tänkte var förberedd. Min kropp har verkligen förändrats mycket sedan jag slutade. Först så var mensen upp och ner, men den börjar stabilisera sig. Men framförallt känner jag av ägglossaningen MYCKET mer nu. Ömma bröst och ont över äggstockarna.

Det känns som om kroppen har varit avdomnad och nu har den har fått liv igen och mina lustkänslor har börjat vakna ordentligt.

Men alla reagerar ju olika.

• Nalle Puh 40

Är det något speciellt man ska tänka på när man försöker bli gravid? En del säger att man ska äta vissa saker och undvika andra matträtter. Stämmer det eller är det en myt???

• passionsblomman

Folsyra är inte en myt! Det hjälper kroppen och det är många kvinnor som har brist på det!

Tar du tex Mivitotal som kosttillskott kan du vara lugn för att du får i dig allt.

• b2b09

Jag har aldrig hört något om det faktiskt... att man skall äta något speciellt, däremot finns det en del saker att tänka på när man väl är gravid, men det kommer ju senare.
    Önskar alla lycka till i barngörandet i allafall!!

• Nalle Puh 40
    br2be skrev 2009-06-08 20:55:15 följande:
    Det känns som om kroppen har varit avdomnad och nu har den har fått liv igen och mina lustkänslor har börjat vakna ordentligt.Men alla reagerar ju olika.
    Här har lusten oxå ökat, var likamed noll innan men nu...
  • Nalle Puh 40

När kan man egentligen göra ett grav.test?
    Sambon tycker vi ska göra ett innan vi åker på vår smekmånad imorgon för att vara på den säkra sidan ifa man vill ta några glas vin...

• Nalle Puh 40

Nu har jag läst på lite
    Får nog vänta att testa mig lite men den som väntar på något gott...

Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...