• Nalle Puh 40

Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...

Finns det några fler brudar här som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida?

Har ätit p-piller i ca 12 år men slutade för två veckor sedan i samband med vårt bröllop...

Tänkte vi kunde dela lite tankar och ge råd till varandra för det är ju mycket som ska stämma...

Har oxå tusen frågor i huvudet som vad som händer i kroppen när man slutar med sina p-piller efter så lång tid, tidiga tecken på att man kanske är gravid och hur lång tid det tar innan mensen blir regelbunden igen...

• Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...
  • passionsblomman

Att det är så totalt genomhäftigt att vara med om att kroppen vet vad den ska göra och medan man liksom bestämmer sig för att "bara hänga med" så gör man det mest fanastiska jobb man någonsin gjort!

Allting gick JÄTTEBRA för oss ochjag var så STOLT och lttad att jag tyckte det borde varit på löpsedlarna efteråt!

En kvinna i kön på ICA sa till ig någon vecka innan : "säger någon att det inte gör ont så ljuger den, men det är en positiv smärta, man känner att det är för att något ska hända, inte att något är fel"

Precis så var det tycker jag Man kände att kroppen jobbade, inte bara de där förfärliga kramperna som jag haft vid mens tex, då jag fan trott att jag skulle få ringa ambulansen ibland.

Nalle Puh 40 skrev 2009-06-21 21:38:48 följande:

Ja, det negativa kommer ALLTID fram av någon anledning...Någon här som har något POSITIVT om förlossningar att berätta???
  • Nalle Puh 40

Skönt med lite positiva tankar om förlossningar

Brukar tänka så här: Skulle det vara så hemskt som alla säger så skulle nog inte folk skaffa fler barn och det gör ju faktiskt en del

• 20090725

det känns skönt att få lite possetivt prrat ibland oxå! det är nästan bara skräckisarna man får höra om!

min tjejkompis fick barn för ett årsen, hon fick sin dotter på 3 timmar från att vattnet gick, ho kännde nästan ingenting, det bara flöt på för henne! så ALLA får ju inte ont heller, men jag e en sådan person så att jag får ont av minsta lilla, och har de mest konstiga sjukdommar som antingen förekommer på gamlingar eller barn har, därav min skräck för att föra naturligt!

men min blivande e ju proffs på det här med förlossningar, (tre barn sedan tidigare) så han lugnar ner mig en hel del, även min förra chef å hans fru har fått mig lite lugnare än vad jag va innan.

• 20090725

åhhh.... vad skönt det e att diskuttera detta med folk som faktist känner samma sak!

tycker ni e helt underbara allihopa!

• roslagsbruden

Tidigare har jag varit väldigt nojjig inför födseln, är väldigt spruträdd och mår allmänt dåligt av sjukhus, men nu när i väl bestämt oss har den känslan helt ersatts av en rädsla att inte kunna få barn. Har hört så många historier om hur ont det gör så när en kompis nyss sa att det gick på tre timmar och hon knappt hann fatta vad som hände så var det rätt skönt. Kan ju hoppas på att det är så det blir för en själv...

• Bustroll

Ja...tre timmar...det vore ju skönt. Är inte så smärttålig så det vore ngt för mig ligger smått däckad av 37-38 graders feber jag
    När min mamma åkte in nu sist så tog det nog bara ngn timme efter att de kommit in. Dock hade hon legat till sängs hela dagen hemma så jag och sambon sa till hennes man att åka in när hon började andas annorlunda än förut. De hann som sagt inte vara inne så länge heller...
    Fick höra av hennes man sen dock att jag hade lite att leva upp till när jag skulle skaffa barn sen (mamma har kört all natural med alla oss syskon (vi är sex stycken) Usch )

roslagsbruden skrev 2009-06-21 21:56:24 följande:
    Tidigare har jag varit väldigt nojjig inför födseln, är väldigt spruträdd och mår allmänt dåligt av sjukhus, men nu när i väl bestämt oss har den känslan helt ersatts av en rädsla att inte kunna få barn. Har hört så många historier om hur ont det gör så när en kompis nyss sa att det gick på tre timmar och hon knappt hann fatta vad som hände så var det rätt skönt. Kan ju hoppas på att det är så det blir för en själv...
  • Nalle Puh 40

Nalle Puh 40 skrev 2009-06-21 21:36:58 följande:

Hm, trodde jag skulle få mensvärk som jag alltid har haft men nu precis efter att mensen är slut känner jag en slags mensvärk... Undrar om det beror på att jag nyss slutat med mina piller???
    Någon som vet???
  • Miss Biii

det kan vara troligt... Jag har haft så mkt problem m min mens o mensvärk så nu för tiden har jag lärt mig att inte oroa mig... ta det för vad det är bara... om det blir större långvariga problem kan man gå iväg till gyn men annars bara ta det lugnt. I ditt fall så är det ju bara bra om värken är borta ju *jubel* superskönt ju! Men har man ätit piller i så många år så kan nog kroppen reagera på olika sätt, jag ska sluta äta om ca ett år... funderar hur min kropp kommer reagera, har ätit piller i 10 år och haft p-ring i ett år...
    Hoppas du blir gravid snart då!
    Vore intressant att se nån statestik över hur lång tid det generellt tar för en kvinna att bli gravid efter att hon slutat, vissa blir det ju timmen efter och vissa efter 2 år...

Nalle Puh 40 skrev 2009-06-21 21:36:58 följande:

Hm, trodde jag skulle få mensvärk som jag alltid har haft men nu precis efter att mensen är slut känner jag en slags mensvärk... Undrar om det beror på att jag nyss slutat med mina piller???
  • roslagsbruden

De här siffrorna hittade jag på nätet, vet ej tillförlitligheten...: 65% gravida inom ett halvår,minst 80% efter ett år och 90% efter två år. Så det är cirka 5-10 % som blir gravida inne på andra året och av resten behöver så gott som alla hjälp och av dem lyckas drygt hälften.

Hittade även hur stor chans det är att bli gravid under en menscykel utifrån ålder:

20 år 34 procents chans
    25 år 24 procents chans
    30 år 17 procents chans
    35 år 12 procents chans
    40 år 6 procents chans

Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...