• Nalle Puh 40

Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...

Finns det några fler brudar här som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida?

Har ätit p-piller i ca 12 år men slutade för två veckor sedan i samband med vårt bröllop...

Tänkte vi kunde dela lite tankar och ge råd till varandra för det är ju mycket som ska stämma...

Har oxå tusen frågor i huvudet som vad som händer i kroppen när man slutar med sina p-piller efter så lång tid, tidiga tecken på att man kanske är gravid och hur lång tid det tar innan mensen blir regelbunden igen...

• Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...
  • T0612

jag är oxå en av dem som är livrädd för förlossningen, tänker på det minst en gång varje dag faktisk, men jag längtar så oltoligt mycket efter barn så jag tänker att det kommer att vara värt det..

vi har inte börjat produktionen riktigt ännu utan har bestämt att vänta till bröllopsnatten.. håller tummarna för er tjejer som har börjat och hoppas att ni får se resultat snart =)

• BlivandeFruPettersson

Runt 20% borde det blir för mig som fyller 27 i år då, jippi! (viss ironi där ).

Det jag gärna skulle vilja veta är förhållandet mellan procentsatserna och hur aktivt man försöker? Jag menar, om man "bara" slutar med preventivmedel, eller om man håller koll på ägglossning och använder diverse preparat för att underlätta att bli gravid. Någon som har en aning?

roslagsbruden skrev 2009-06-22 16:17:51 följande:
    De här siffrorna hittade jag på nätet, vet ej tillförlitligheten...: 65% gravida inom ett halvår,minst 80% efter ett år och 90% efter två år. Så det är cirka 5-10 % som blir gravida inne på andra året och av resten behöver så gott som alla hjälp och av dem lyckas drygt hälften.Hittade även hur stor chans det är att bli gravid under en menscykel utifrån ålder:20 år 34 procents chans 25 år 24 procents chans 30 år 17 procents chans 35 år 12 procents chans 40 år 6 procents chans
  • Ida o Mille

åå vad härligt att hitta en sån här tråd..
    Har precis fått veta att jag är gravid, och vi har försökt smått nu en tid.. Och nu när de äntligen har blivit, så är man alldeles vettskrämd, chockad
    Kommer vi klara de här, kommer jag bli en bra mamma..?
    Bebissaker är dyrt, tänk om vi inte kommer kunna ge allt de vi vill till vårat barn..
    Tänk om jag är skendräktig..??:-/ nääää....hehe
    Men är jätte lycklig! Men såå rädd också..
    Är de vanligt att man känner så här...?

• passionsblomman

Jag tror det är ett snitt på par som har oskyddat sex.

De som har roblem med Äl och annat är väl dem det tar längre tid än ett år för, eller de som har väldigt sporadiskt sex.

Man brukar säga att har man sex varanan dag från och med ca dag 11 i cykeln och framemot dag 20 så har man i de allra flesta fall sett till att det finns levande simmare när ägglossning sker.

BlivandeFruPettersson skrev 2009-06-22 19:53:42 följande:
    Runt 20% borde det blir för mig som fyller 27 i år då, jippi! (viss ironi där ). Det jag gärna skulle vilja veta är förhållandet mellan procentsatserna och hur aktivt man försöker? Jag menar, om man "bara" slutar med preventivmedel, eller om man håller koll på ägglossning och använder diverse preparat för att underlätta att bli gravid. Någon som har en aning?
  • roslagsbruden

Ett stort grattis!!!! Håller tummarna för att allt kommer att gå bra (vilket det förstås kommer att göra!)

Ida o Mille skrev 2009-06-22 20:10:07 följande:

åå vad härligt att hitta en sån här tråd..Har precis fått veta att jag är gravid, och vi har försökt smått nu en tid.. Och nu när de äntligen har blivit, så är man alldeles vettskrämd, chockad Kommer vi klara de här, kommer jag bli en bra mamma..?Bebissaker är dyrt, tänk om vi inte kommer kunna ge allt de vi vill till vårat barn.. Tänk om jag är skendräktig..??:-/ nääää....heheMen är jätte lycklig! Men såå rädd också..Är de vanligt att man känner så här...?
  • Nalle Puh 40

Ida o Mille skrev 2009-06-22 20:10:07 följande:

åå vad härligt att hitta en sån här tråd..Har precis fått veta att jag är gravid, och vi har försökt smått nu en tid.. Och nu när de äntligen har blivit, så är man alldeles vettskrämd, chockad Kommer vi klara de här, kommer jag bli en bra mamma..?Bebissaker är dyrt, tänk om vi inte kommer kunna ge allt de vi vill till vårat barn.. Tänk om jag är skendräktig..??:-/ nääää....heheMen är jätte lycklig! Men såå rädd också..Är de vanligt att man känner så här...?
    Stort grattis!!!
  • Nalle Puh 40

Hur gamla är ni som kommer försöka få ert första barn?

Jag är 27 men jämför jag mig med mina kompsiar så är jag som en pensionär eftersom de fick barn jätte tidigt...

• skrattan

Hej!
    Jag är mamma till tre underbara barn, och jag kan bara säga att det är det mest underbara jag har gjort.
    Jag har mått illa varje gång, men har glömt det inför nästa graviditet.
    Jag är inte speciellt smärttålig, men vetskapen om att man får en liten eller fler små mirakel gör att du kämpar på hela vägen.
    Man får dessutom lov att må skit en eller annan dag eller vecka.
    Allt är helt upp och ner i kroppen på många sätt.
    Första tiden är man så lycklig att man håller på att spricka ena sekunden och andra sekunden vill man sälja sin man till nomader i Sahara för att man retar sig på allt han gör och säger.
    Och sen är man lycklig igen.
    Var inte orolig alls, allt faller på plats efterhand.
    Jag kan faktiskt bli lite avis när jag läser om par som planerar barn, för ni har så mycket fantastikt framför er.

Förlossningen är en stor sak på många sätt, men jag lovar dig att du har glömt det tuffa i den redan veckan efter.( Jag repeterar, jag har tre barn)
    Du kommer bara att känna en enorm stolthet.
    Personalen är för det mesta enastående.
    Och jag har haft olika varje gång.
    Lyssna inte för mycket på skräck historier om dåligt bemötande och inkompetent personal eller fruktansvärt hårda förlossningar.
    Alla kvinnor vill lägga till lite extra effekt, för att känna sig duktiga.
    De som oftast och väldigt sällan har varit med om något, behåller gärna det för sig själv eller delar det bara med de allra närmaste. Men det finns ju klart alltid undantag, så klart.
    Tänk positivt, det hjälper dig att bli gravid snabbare. Och ta ägglossnings test. Glöm inte att ha kul, det kan ju ta lite tid.
    Min första kom direkt och min andra tog tre och ett halvt år.
    Bli inte galen om du är i den senare kategorin.
    Mitt liv var enormt stressfyllt under den tiden, och när jag släppte allt och tog semester så poff blev det en tvåa.
    Trean var inte så välplanerad, men kom till när tvåan var 5 månader.
    Så det kan verkligen variera.
    Lycka till och ha kul.

• makupala

Hej! Får jag också hoppa in här? Tog ut min kopparspiral för snart 2 veckor sedan och hoppas nu på att det kan bli bebis snart. Vi har en son som blir 2 i år och vill nu försöka få ett syskon till honom. Gifter oss i augusti, men hoppas att jag är gravid redan innan dess.. Sist gick det väldigt fort att bli gravid, dock var den graviditeten inte planerad men väldigt välkommen..

Tror ni det är svårare att bli gravid när man planerar det? Tänkte just nu när jag tänker på det för mycket.. Om det kunde ha lite motsatt effekt? Borde jag köpa mig ett ägglossningstest för att ha lite koll? Känns som det inte "borde" vara så svårt att bli gravid igen, då jag bara är 24 år. Så nu ska jag hållar tummarna och bara hoppas! Tack för att jag fick skriva av mig lite! Kram på er o lycka till allihopa!

• Järnkaminen

Hej!
    Hittade precis denna tråd och jag hänger också på. Slutade med p-pillerna i början av året. Har haft mens varje månad, men väldigt oregelbunden.

Har kollat med ÄL stickor de två sista månaderna och har haft ÄL enligt dem men på helt olika dagar i cykeln. Är med andra ord väldigt oregelbunden!

Det som oroar mig mest är att ÄL gör så grymt ont. Har aldrik känt av den tidigare, men nu....Jisses! Men har läst lite på familjeliv och här på BT och det verkar som att många har samma problem som jag.

Gifter mig den 4 juli och hade varit fantastiskt med en lite bebis i magen tills dess. BIM på på måndag den 29/6!

Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...