• Nalle Puh 40

Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...

Finns det några fler brudar här som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida?

Har ätit p-piller i ca 12 år men slutade för två veckor sedan i samband med vårt bröllop...

Tänkte vi kunde dela lite tankar och ge råd till varandra för det är ju mycket som ska stämma...

Har oxå tusen frågor i huvudet som vad som händer i kroppen när man slutar med sina p-piller efter så lång tid, tidiga tecken på att man kanske är gravid och hur lång tid det tar innan mensen blir regelbunden igen...

• Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...
  • Flisa80

Jag tror att om man hela tiden ska vänta på att det ska vara helt rätt tidpunkt, så kommer man att få vänta för evigt. Vi är typ 30 och 33, och även om det inte är panik så kan man inte vänta hur länge som helst heller. Vi har ett fsat jobb och en arbetslös. Men som sagt, vi kan inte vänta för evigt för då kommer det inte att bli någon bebis. Vi tror snarare på att köra när det känns rätt för oss som PAR, inte omständigheterna runtomkring. Sen måste man naturligtvis ta hänsyn till det med, men med måtta. Ibland måste man våga chansa. Det är ju ändå så att vi inte vet heller hur lång tid det kommer att ta. 1 månad eller 4 år...man vet ju aldrig...och då är ju frågan hur länge man "vågar" dra på det?!

Tror dessutom att det kommer att kännas läskigt oavsett när man kör, perfekt timing eller inte!
    Lycka till till er, vad ni än bestämmer er för.

Olivia 09 skrev 2009-08-15 16:45:04 följande:

Hej jag har inte slutat med mina preventivmedel än men hänger gärna i den här tråden ändå om det går bra! Skulle så himla gärna vilja skaffa barn, den där klockan som alla pratat om började ticka högt som sjutton för ett tag sedan. Det känns bara som att man ser så mycket små hinder och problem jämt, och det känns läskigt... hur gjorde ni? Väntade ni med att sluta tills det låg rätt i tiden eller satsade ni bara på för att det kändes rätt?
  • BlivandeFruPettersson
    pettan skrev 2009-08-13 16:17:30 följande:
    Tänkte bara kolla om någon här har ätit/äter mini-piller (Cerazette) o vet om det tar längre tid för kroppen att hitta tillbaka än med "valiga" p-piller? Har ätit p-piller i ca 7år och mini-piller i ca 2,5år!
    Slutade med Cerazette i november förra året och min cykel är helt bäng efter det, den varierar mellan 28 och 40 dagar, är inte likadan två månader i rad. Min BM sa att kroppen skulle funka som vanligt när man slutade med dem, men jag tycker nog att det gick bättre för ett antal år sen när jag slutade med Trinovum, då funkade mensen som vanligt andra månaden efter att jag slutat.
  • Olivia 09

Tack för alla svar! Jag tror nog också på att man får lyssna till vad man själv vill (vad VI vill) och köra på det, då brukar det mesta ordna sig också.

Jag är orolig för hur min mens kommer bli om jag slutar med hormoner (p-ring), har aldrig haft regelbunden utan att använda något preventivmedel. Är det någon här som slutat med p-ring och hoppas på att bli gravid? Är det någon skillnad i hur lång tid 'extra' det kan ta att bli fertil när man jämför p-ring med p-piller tex.?

• jojoånick09

Blivandefrupetterson du skrämmer mig med ditt inlägg här..
    jag äter själv cerazette och förr när jag inte skyddade mig med piller kom min mens lite när den ville jag hoppas att det inte blir lika illa för mig som du beskriver att hur din kropp reagera efter att du sluta med dem..
    jag vill verkligen bli mamma...

• nni
    Flisa80 skrev 2009-08-15 20:50:49 följande:
    Jag tror att om man hela tiden ska vänta på att det ska vara helt rätt tidpunkt, så kommer man att få vänta för evigt. Vi är typ 30 och 33, och även om det inte är panik så kan man inte vänta hur länge som helst heller. Vi har ett fsat jobb och en arbetslös. Men som sagt, vi kan inte vänta för evigt för då kommer det inte att bli någon bebis. Vi tror snarare på att köra när det känns rätt för oss som PAR, inte omständigheterna runtomkring. Sen måste man naturligtvis ta hänsyn till det med, men med måtta. Ibland måste man våga chansa. Det är ju ändå så att vi inte vet heller hur lång tid det kommer att ta. 1 månad eller 4 år...man vet ju aldrig...och då är ju frågan hur länge man "vågar" dra på det?!Tror dessutom att det kommer att kännas läskigt oavsett när man kör, perfekt timing eller inte! Lycka till till er, vad ni än bestämmer er för.Olivia 09 skrev 2009-08-15 16:45:04 följande:
    Håller med där! När man själv är mognast som par e viktigast, samt så ska det finnas en ekonomisk trygghet. Men tycker inte man ska stirra sig blind på 2 fasta jobb och att ha rest halva jorden runt. Det kommer
  • nni
    bröllopsblomma skrev 2009-08-14 09:19:29 följande:
    Jag är så glad. Jag och m2b pratade igenom detta med barn igår och bestämde att vi börjar försöka efter det att vi gifter oss nästa helg. Känns jättebra! Har precis slutat med p-pillrena och ska ha mens först men sen så...Hoppas på att det ska snabbt sen men det vet man ju aldrig.Lycka till allihop!
    Ni gör som oss. Efter bröllopet så ville vi planera nästa stora steg i livet. Lycka till ni med!
  • kapellösa

Hejsan! Jag har skrivit ett inlägg i en annan tråd men ställer frågan här också.

Hur länge fick ni vänta på er första mens efter ni slutat med p-piller/minipiller/p-stav?

Jag bytte från p-stav till pessar för tre månader sen och har fortfarande inte fått min fösta mens!
    Så just nu går jag omkring och oroar mig för att inte kunna få barn, förbannar barnmorskor i allmänhet och godtrogna flickor (mig!) i synnerhet. Inte en endaste har någon barnmorska informerat mig om att det kan dröja innan allt kommer igång igen!

• Flisa80

Hej.

Ja, det var ju ett tag...för min del hoppade den över första månaden, jag fick bara några småblödningar vid flera olika tillfällen, men sedan har den kommit varje månad. Du har inte ringt och frågat någon barnmorska nu i efterhand om det är vanligt att det dröjer så länge? Jag vet faktiskt inte själv nämligen. Har inga svar alls åt dig, men jag tycker inte du ska oroa dig för att inte kunna få barn. Ring en bm och kolla, så du slipper oroa dig!

kapellösa skrev 2009-08-16 13:21:21 följande:
    Hejsan! Jag har skrivit ett inlägg i en annan tråd men ställer frågan här också. Hur länge fick ni vänta på er första mens efter ni slutat med p-piller/minipiller/p-stav?Jag bytte från p-stav till pessar för tre månader sen och har fortfarande inte fått min fösta mens! Så just nu går jag omkring och oroar mig för att inte kunna få barn, förbannar barnmorskor i allmänhet och godtrogna flickor (mig!) i synnerhet. Inte en endaste har någon barnmorska informerat mig om att det kan dröja innan allt kommer igång igen!
  • Imma

Jag har slutat med p-piller i två omgångar. Första gången kom inte mensen igång alls. Efter 6 månader började jag med p-piller igen, eftersom min hy var så dålig. Det kanske ska tilläggas att detta var under en period då jag mådde väldigt dåligt både fysiskt och psykiskt och läkaren trodde att det kunde vara anledningen till att kroppen inte fungerade som den skulle.

Nu när jag slutade senaste gången kom mensen igång precis som den skulle på samma dag som jag tidigare hade haft min p-pillermens. Den cykeln har jag sedan behållit hela tiden efter dess. Ja, fram till nu då när jag är gravid .

kapellösa skrev 2009-08-16 13:21:21 följande:
    Hejsan! Jag har skrivit ett inlägg i en annan tråd men ställer frågan här också. Hur länge fick ni vänta på er första mens efter ni slutat med p-piller/minipiller/p-stav?Jag bytte från p-stav till pessar för tre månader sen och har fortfarande inte fått min fösta mens! Så just nu går jag omkring och oroar mig för att inte kunna få barn, förbannar barnmorskor i allmänhet och godtrogna flickor (mig!) i synnerhet. Inte en endaste har någon barnmorska informerat mig om att det kan dröja innan allt kommer igång igen!
Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...