• Nalle Puh 40

Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...

Finns det några fler brudar här som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida?

Har ätit p-piller i ca 12 år men slutade för två veckor sedan i samband med vårt bröllop...

Tänkte vi kunde dela lite tankar och ge råd till varandra för det är ju mycket som ska stämma...

Har oxå tusen frågor i huvudet som vad som händer i kroppen när man slutar med sina p-piller efter så lång tid, tidiga tecken på att man kanske är gravid och hur lång tid det tar innan mensen blir regelbunden igen...

• Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...
  • T0612
    kapellösa skrev 2009-08-16 13:21:21 följande:
    Hejsan! Jag har skrivit ett inlägg i en annan tråd men ställer frågan här också. Hur länge fick ni vänta på er första mens efter ni slutat med p-piller/minipiller/p-stav?Jag bytte från p-stav till pessar för tre månader sen och har fortfarande inte fått min fösta mens! Så just nu går jag omkring och oroar mig för att inte kunna få barn, förbannar barnmorskor i allmänhet och godtrogna flickor (mig!) i synnerhet. Inte en endaste har någon barnmorska informerat mig om att det kan dröja innan allt kommer igång igen!
    Jag har inte själv använt p-stav men när jag skulle skaffa prev.medel så sa hon att när man tar ut staven kan det ta upp till ett år innan det sätter igång igen..
  • 20090801

Jag tog ut min p-stav i början på året, efter 6månader fick jag min mens för första och enda gången innan jag blev gravid.

• september2009bröllop

igår kom min mens.. så nu börjar oroa mig på riktigt vad mitt en vecka långa illamående kommer sig....

• Kickis

Slutade med p-ring för 15 månader sedan - inte för att bli gravid utan för att få "naturlig balans i kroppen". Mensen kom igång som vanligt direkt men jag kan inte säga att den är speciellt exakt.. diffar på någon vecka från månad till månad.

Enligt min BM ska det inte vara någon skillnad mellan ring och piller vad gäller möjlighet att bli gravid direkt efter att ha slutat. Min kompis blev gravid på första försöket efter att ha tagit ut sin ring.

Lycka till!

Olivia 09 skrev 2009-08-15 21:43:47 följande:

Jag är orolig för hur min mens kommer bli om jag slutar med hormoner (p-ring), har aldrig haft regelbunden utan att använda något preventivmedel. Är det någon här som slutat med p-ring och hoppas på att bli gravid? Är det någon skillnad i hur lång tid 'extra' det kan ta att bli fertil när man jämför p-ring med p-piller tex.?
  • Olivia 09
    Kickis skrev 2009-08-17 13:14:24 följande:
    Slutade med p-ring för 15 månader sedan - inte för att bli gravid utan för att få "naturlig balans i kroppen". Mensen kom igång som vanligt direkt men jag kan inte säga att den är speciellt exakt.. diffar på någon vecka från månad till månad. Enligt min BM ska det inte vara någon skillnad mellan ring och piller vad gäller möjlighet att bli gravid direkt efter att ha slutat. Min kompis blev gravid på första försöket efter att ha tagit ut sin ring.Lycka till!Olivia 09 skrev 2009-08-15 21:43:47 följande:
    Tack för svaret!! Får hoppas att jag har lika tur som din väninna då
  • BlivandeFruPettersson
    jojoånick09 skrev 2009-08-15 21:47:36 följande:
    Blivandefrupetterson du skrämmer mig med ditt inlägg här..jag äter själv cerazette och förr när jag inte skyddade mig med piller kom min mens lite när den ville jag hoppas att det inte blir lika illa för mig som du beskriver att hur din kropp reagera efter att du sluta med dem..jag vill verkligen bli mamma...
    Nämen, jag ville ju inte skrämma någon . Grejen är att i perioden mellan jag åt Trinovum och Cerazette så kom mensen helt ofelbart var 28:e dag, sen började jag med Cerazette och den försvann helt efter en månad. Hade bara någon liten blödning som gick över på en dag kanske en gång i halvåret. Det är ju inte alls säkert att det blir så för dig, själv hoppas jag på att det ska ordna till sig snart och i alla fall bli regelbundet. Försöker tappert få bättre koll med äl-stickor, men det går ju åt mängder när kroppen krånglar som nu.
  • Ore

Olivia 09 skrev 2009-08-17 13:46:55 följande:

Tack för svaret!! Får hoppas att jag har lika tur som din väninna då
    Jag slutade också med p-ring, mensen kom igång direkt men det tog ett halvår innan jag blev gravid. Under den tiden var min cykel 25-31-26-29-28-28(?)dagar (sjätte gången testade jag alltså plus)

Rent generellt har jag fattat det som att med p-ring får man en jämn, relativt låg nivå av hormoner. Med p-piller får man mer en stark dos, och när sedan horminnivån sjunker ska den inte på 36 timmar bli för låg så att effekten går förlorad...
  • Mizz Zunzhine

Jag åt cerazette och när jag slutade med dem så tog det 2 månader innan jag fick min mens, den var som vanlig sedan efter det...

kapellösa skrev 2009-08-16 13:21:21 följande:
    Hejsan! Jag har skrivit ett inlägg i en annan tråd men ställer frågan här också. Hur länge fick ni vänta på er första mens efter ni slutat med p-piller/minipiller/p-stav?Jag bytte från p-stav till pessar för tre månader sen och har fortfarande inte fått min fösta mens! Så just nu går jag omkring och oroar mig för att inte kunna få barn, förbannar barnmorskor i allmänhet och godtrogna flickor (mig!) i synnerhet. Inte en endaste har någon barnmorska informerat mig om att det kan dröja innan allt kommer igång igen!
  • Bustroll

Jag åt cerazette förut, (innan min p-stav) och jag fick ingen mens av dem alls och när jag slutade så tog det bara 1-2 månader innan den kom igen, och allt blev som vanligt.

• lecaroline

Har också haft sådat illamående.. 13 dagar för att var exakt och jag trodde att jag var gravid, men men nej.
    Har kanske lite med att man önskar och kroppen vill...

september2009bröllop skrev 2009-08-17 12:50:59 följande:
    igår kom min mens.. så nu börjar oroa mig på riktigt vad mitt en vecka långa illamående kommer sig....
    Det med att vänta tills alt är perfekt. Oj vad jag har skrämt många tjejer i min omgivning med att ha problem.
    De undrar nu van f-n de väntar på. De kan ju faktiskt också vara en av de få som har problem. Eller att det tar lång tid.

Så mitt råd är. Om man längtar och vet att man kan ta hand om ett barn så go for it!! Man blir inte yngre...

Ca en vecka kvar nu och jag måååår dåligt av medicinerna..
Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...