• trampetroll

BT - förklara detta för mig! (Långt)

Det har varit en stor diskussion den sista tiden på bröllopstorget om problematiken kring att folk gör gratisreklam och att besökare inte kan rekommendera företag utan att då få en varning över att de också är gratisreklam.
    Det kan i diskutera i oändlighet och det är inte det som jag tänker ta upp nu utan snarare tvärtom. Jag förstår inte varför Bröllopstorget har som regel att gratisreklam bannlyses på alla möjliga vis snabbast möjligt men att besökare fritt fram kan lägga företag på ?svarta listan? och skriva negativt om företag ? det är helt ok.
    Svarta listor där bröllopspar listar företag som inte är bra skapas hela tiden och det verkar vara fritt fram att skriva i princip hur negativt som helst om företag i trådar också. Detta trots att det också i många fall är missförstånd som råder mellan företag/butik och kund, det behöver inte alltid vara som det framstår att butik har gjort allt i sin makt för att förstöra för en person bröllopsdag.
    Jag minns tråden om Lillsessan för ett halvår sedan där en missnöjd kund berättade om sina negativa erfarenheter som sedan utlöstes till att jättemånga brudpar klankade ner på lillsessan. Är det mer rätt? Vi kan alltså fritt fram få klanka ner på företag och bröllopsbutiker men det är inte ok att skriva en rad att som ?här fick jag en bra service??
    Mitt värsta exempel är taget då det tipsades om en butik som heter Prinsessa och som sades sälja Maggie Sottero brudklänningar. Men av någon anledning så fick en kund för sig att de inte var äkta vilket diskuterades fram och tillbaka på bröllopstorget.
    Någon gav tips om att eftersom prinssessa inte stod med på Maggie Sotteros sida för återförsäljare så var det ett ?bevis? för att de bluffade. Till och med en av era moderatorer svarar i en tråd ungefär såhär ?Nej, prinsessa säljer inte äkta märkesbrudklänningar utan verklighetstrogna kopior?. Prinsessas svar var att Maggie inte alltid uppdaterar sin återförsäljare sida men det ignorerades av moderatorer på bröllopstorget och besökare.
    Det skrämmande i historien är att prinsessa hela tiden sålde och fortfarande säljer äkta Maggie Sotteros, Maggie har uppdaterat sin hemsida där de tydligt står med som återförsäljare (titta gärna själv). Hur mycket dessa trådar på bröllopstorget har påverkat prinsessas försäljning negativt vill jag inte ens tänka på.

Så för att summera; det är alltså ok idag på bröllopstroget att starta hur många trådar du vill eller svara på inlägg i vilken mån som helst om du har något negativt att säga om en bröllopsbutik eller företag. Men om du vill rekommendera någon butik anses det som gratisreklam och du får en varning direkt. Rätt eller fel? Vad tycker du?

• Svar på tråden BT - förklara detta för mig! (Långt)
  • Panzerfaust

Just den tråden var ju ett extremt exempel men jag förstår problemet. Grunden borde väl vara att man inte ska starta trådar innan man har klart för sig och har rejält på fötterna, det kanske är för mycket begärt.

• Aleta

Det där är faktiskt ett intressant problem.
    Det händer ju att man t ex hittar någon riktigt bra länk som andra skulle ha jättestor nytta av, men man får inte säga något om det förrän någon specifikt frågar efter det och då kommer ju antagligen inte så många att se det ändå.

Ett sätt att komma förbi det skulle kunna vara att starta en tråd där man efterfrågar tips på bra företag och länkar. Då ska det enligt reglerna (som jag förstått dem) vara ok så länge man i varje svar motiverar varför de var bra (och givetvis inte har något personligt med dem att göra). Problemet är ju att hålla liv i en sådan tråd, men det skulle vara bättre än att det startas miljarder enstaka tipstrådar.

De negativa trådarna kan ju som sagt göra stor skada. Man kan ju hoppas att de med bättre erfarenheter av företaget svarar (det har jag gjort i en tråd), men skadan är ju redan skedd oavsett om det var motiverat eller inte.

Egentligen om man ser till reglerna så borde man inte få starta sådana trådar heller eftersom även negativ uppmärksamhet kan räknas som reklam. Bort med de trådarna också tycker jag. Vi kan ha en enda stor varnings- och smutskastningstråd istället.

Kanske BT skulle ha två ställen där man kan vädra både positiva och negativa erfarenheter av företag utan att behöva starta trådar?

• Humlan66

Jag tycker också att detta är intressant, men även om någon startar en tråd och vill ha tips på Tja låt oss säga smycken eller fotograf och man går in och tipsar om någon/något man hört ska vara bra. ja då tas det inlägget bort och man får en VARNING. Men hallo, är inte BT till för att hjälpa varandra med sånna grejjer ??

Lite skillnad om man går in i varenda tråd och typ spammar samma länk om och om igen , DÅ kan jag förstå det. Några av mina inlägg har dem tagit bort med en tillsägelse Tex
    tycker BT borde lätta på sina regner faktikst,för nu känsn det inte lika roligt att vara här ärligt talat

• aikidoaasa

Det känns verligen snedvridet.
    Jag satt i förra veckan och sökte efter stockholmsbutiker so säljer de märken som jag gillar och märkte att MASSOR av dem fanns i princess butiken men satt och undrarde över all kritik som den fått med kopior... men när man försöker få reda på mer om det så får man höra att det är gratis reklam.
    Så en affär får risas men inte rosas... DET LÅTER HELSKUMT!!!

• Svanboet

Jag vill också lägga mig i denna diskussion för jag hoppas att det ska finnas lite liberal inställning hos de som avgör av det är reklam eller inte... Jag har ett exempel:

En kille blir medlem på BT och det dyker snart upp en tråd på forumet som innnehåller en "annons" om att han gärna hjälper blivande brudar komma i form inför bröllopet. Det förekom formuleringar som *Jag kan hjälpa dig komma i form inför den stora dagen. Ring mig på ... eller maila ...*

Det är inte ok och jag gjorde en anmälan men det var också enda gången! Om jag sedan hittar en hemsida eller kan tipsa om var man lär sig vals eller en bra fotograf då tycker jag det ska klassas som hjälp och itne som reklam.

Negativa kommentarer ska man strö omkring sig med sparsamhet speciellt om man inte har bra på fötterna. Visst tycker jag också att det är hjälp att varna andra brudpar för oseriösa företag men då kan man ju varna och göra folk uppmärksamma på en egens erfarenhet.

• isop

Men är det bara länkar som inte får finnas? Kan man skriva i text att "den och den har jag fått jättebra service av", så kan man tipsa ändå utan att lägga in en länk? Eller får man inte nämna namn? I så fall är det helt åt skogen...

• Pitebrud 090801

Jag är ju på den här sidan för att få råd och hjälp av andra brudar. Få tips på tex butiker och information om någon haft problem eller fått bra service. Som tack för detta vill jag hjälpa folk med samma sak. Håller med tidigare talare att lägg in ett nytt ämne som tex heter hissa och dissa, Där vi får möjlighet att hjälpa varandra.

Håller med Svanboet att "ren" reklam som tex ring mig inte skall få förekomma.

• Igia

Jag håller helt med er, men det är väl lite så att man inte får lägga in länkar i trådstarten?! Jag har fattat det så, för då startar man hela tråden kring just det företaget. Om man vill ha förslag på ex fotografer så ska det gå bra att länka som ett inlägg sen.

Eller har jag fel?

• lecaroline
    Igia skrev 2009-06-10 13:26:04 följande:
    Jag håller helt med er, men det är väl lite så att man inte får lägga in länkar i trådstarten?! Jag har fattat det så, för då startar man hela tråden kring just det företaget. Om man vill ha förslag på ex fotografer så ska det gå bra att länka som ett inlägg sen. Eller har jag fel?
    Men det görs väll hela tiden!! Vad tycker ni om den här klänningen. Länk till bilden och namnet på företaget som säljer..
Svar på tråden BT - förklara detta för mig! (Långt)