• trampetroll

BT - förklara detta för mig! (Långt)

Det har varit en stor diskussion den sista tiden på bröllopstorget om problematiken kring att folk gör gratisreklam och att besökare inte kan rekommendera företag utan att då få en varning över att de också är gratisreklam.
    Det kan i diskutera i oändlighet och det är inte det som jag tänker ta upp nu utan snarare tvärtom. Jag förstår inte varför Bröllopstorget har som regel att gratisreklam bannlyses på alla möjliga vis snabbast möjligt men att besökare fritt fram kan lägga företag på ?svarta listan? och skriva negativt om företag ? det är helt ok.
    Svarta listor där bröllopspar listar företag som inte är bra skapas hela tiden och det verkar vara fritt fram att skriva i princip hur negativt som helst om företag i trådar också. Detta trots att det också i många fall är missförstånd som råder mellan företag/butik och kund, det behöver inte alltid vara som det framstår att butik har gjort allt i sin makt för att förstöra för en person bröllopsdag.
    Jag minns tråden om Lillsessan för ett halvår sedan där en missnöjd kund berättade om sina negativa erfarenheter som sedan utlöstes till att jättemånga brudpar klankade ner på lillsessan. Är det mer rätt? Vi kan alltså fritt fram få klanka ner på företag och bröllopsbutiker men det är inte ok att skriva en rad att som ?här fick jag en bra service??
    Mitt värsta exempel är taget då det tipsades om en butik som heter Prinsessa och som sades sälja Maggie Sottero brudklänningar. Men av någon anledning så fick en kund för sig att de inte var äkta vilket diskuterades fram och tillbaka på bröllopstorget.
    Någon gav tips om att eftersom prinssessa inte stod med på Maggie Sotteros sida för återförsäljare så var det ett ?bevis? för att de bluffade. Till och med en av era moderatorer svarar i en tråd ungefär såhär ?Nej, prinsessa säljer inte äkta märkesbrudklänningar utan verklighetstrogna kopior?. Prinsessas svar var att Maggie inte alltid uppdaterar sin återförsäljare sida men det ignorerades av moderatorer på bröllopstorget och besökare.
    Det skrämmande i historien är att prinsessa hela tiden sålde och fortfarande säljer äkta Maggie Sotteros, Maggie har uppdaterat sin hemsida där de tydligt står med som återförsäljare (titta gärna själv). Hur mycket dessa trådar på bröllopstorget har påverkat prinsessas försäljning negativt vill jag inte ens tänka på.

Så för att summera; det är alltså ok idag på bröllopstroget att starta hur många trådar du vill eller svara på inlägg i vilken mån som helst om du har något negativt att säga om en bröllopsbutik eller företag. Men om du vill rekommendera någon butik anses det som gratisreklam och du får en varning direkt. Rätt eller fel? Vad tycker du?

• Svar på tråden BT - förklara detta för mig! (Långt)
  • Humlan66
    Igia skrev 2009-06-10 13:26:04 följande:
    Jag håller helt med er, men det är väl lite så att man inte får lägga in länkar i trådstarten?! Jag har fattat det så, för då startar man hela tråden kring just det företaget. Om man vill ha förslag på ex fotografer så ska det gå bra att länka som ett inlägg sen. Eller har jag fel?
    Jag tipsade om en fotograf med en länk och vart varnad helt åt skogen tycker jag
  • lecaroline

Har ni också fått en konstig sida??

• Igia

Hmm, märkligt. Men när bestämmer de vad som är reklam och vad som är tips då?

Precis som TS frågar efter varför får man smutskasta men inte rosa?
    Är det någon ansvarig som vill och kan svara på detta och kanske reda reglerna???

• lecaroline

Men vad hände med Humlans inlägg?? Fick vi inte läsa dem mer??

• Igia

Står under alla de där error medd...

lecaroline skrev 2009-06-10 14:02:55 följande:
    Men vad hände med Humlans inlägg?? Fick vi inte läsa dem mer??
  • Svanboet

Men om man inte får länka till sidor där det finns ekonomiska intressen så borde man heller inte få länka till Youtube för där finns det ju annonsörer också!

Nej godtyckliga regler verkar det vara helt klart! Mer liberalism och solidaritet, ner med smutskastning utan befog och fram för hjälpsamma och härliga med-brudar.

• lecaroline

Här får man tippsa om ikeas reor osv alla stora varuhus, men ett litet ställe som inte har en hemsida får man inte lämna ut mailadressen...

• trampetroll

Vad roligt att diskussionerna har kommit igång. Det verkar ju som om vi är flera som tycker att BT har kon stiga regler. Tråden har legat uppe ett tag nu, varför har ingen moderator svarat? Vi har ju framlagt att vi behöver en vettig förklaring till det system ni har. För att vara ärlig så tror jag att BT helt enkelt inte bryr sig om negativ reklam då de inte förlorar annonsörer genom det. Positiv gratis reklam är däremot en helt annan sak och det tycker BT säkert är mer prioriterat. Allt handlar alltså om hur mycket pengar man tjänar eller förlorar även på ett forum som har som mål att vägleda och hjälpa bröllopspar...

• passionsblomman

Saken är ju den att det aldrig är moderatorerna själva som tar bort trådar och varnar på eget bevåg. Hela systemet byger ju på att det är VI medlemmar som reagerar och anmäler. Många avskyr reklam och smygreklam, däribland jag. Av många skäl, men främst för att om det tilläts skulle forumet inte alls bli vad det ändå är, utan bli en enda gegga av folk som hittar på identiteter och tipsar om sig själva.

jagh tycker dessutom man ska betala för sin reklamplats och konkurrera på lika villkor. Om ens rykte sedan sprids mun till mun av nöjda brudar är det en HELT annan sak.

Men det verkar inte vara så många som är benägna att anmäla i klago-trådarna?

jag har frågat i vissa om de har på fötterna och sagt åt en som var helt fel ute att hon borde be moderator ta bort tråden
    Jag har däremot inte anmält någon sådan tråd.

Tillägg: Jag blev själv avstängd för att jag råkade varna för ett visst telefonnummer i dagarna då de där skitdyra sms.en florerade. Det skulle jag kollat upp bättre. Företaget anmälde mig och hotade att polisanmäla mig för förtal...
    Sådet blev alldeles förskräckligt och jag såg raskt till att den tråden togs bort och skämdes över att jag inte tänkte mig för när jag startade.

Trådstarter med länkar är ju inte tillåtet, men anmäls de inte eller ingen säger ngt, så blir de ju kvar.
    Sedan är det nog väldigt många som missat att man bara får tipsa om samma företag tre ggr på ett halvår, för att man annars anses göra reklam.

• Aleta

Oj då!
    Men skickade de inte dyra SMS då?

passionsblomman skrev 2009-06-11 16:37:33 följande:
    Tillägg: Jag blev själv avstängd för att jag råkade varna för ett visst telefonnummer i dagarna då de där skitdyra sms.en florerade. Det skulle jag kollat upp bättre. Företaget anmälde mig och hotade att polisanmäla mig för förtal...Sådet blev alldeles förskräckligt och jag såg raskt till att den tråden togs bort och skämdes över att jag inte tänkte mig för när jag startade.
  • passionsblomman

Nä, jag toro någon konkurrent drog växlar på att folk redan vr skrämda. Jag fick ett SMS med VARNING och det numret. Det visade sig gå till en konkurrerande nummerupplysning...korkat att inte kolla numret först.

Aleta skrev 2009-06-11 17:17:35 följande:
    Oj då!Men skickade de inte dyra SMS då?
  • Aleta

Aha!

passionsblomman skrev 2009-06-11 17:19:10 följande:
    Nä, jag toro någon konkurrent drog växlar på att folk redan vr skrämda. Jag fick ett SMS med VARNING och det numret. Det visade sig gå till en konkurrerande nummerupplysning...korkat att inte kolla numret först.
  • Svanboet

Passionsblomma - jag vet inte om det var din tråd jag såg men jag fick ett par dagar efter att jag sett en sådan varning ett konstigt SMS där det stod att jag skulle ringa upp ett konstigt nummer som jag aldrig sett förr och jag kolla upp det och det var flera sidor och I TIDNINGARNA som det fanns varningar för det numret så jag slängde SMSet illa kvickt och tacka min goda stjärna för att jag blivit varnad, annars hade jag nog inte ens varit misstänksam.

Så... om det var din tråd och det numret. Tack för hjälpen!

• passionsblomman

Ja FY! Det var folk på min sambos jobb som fic det och ringde upp och det kostade skjortan. Det sms jag själv fick var nog dock någon som drog ngn slags nytta av den rädslan som fanns för de där hemska dyra.
    Men, jag lärde mig att tänka till innan jag varnar, även om man menar väl.

Svanboet skrev 2009-06-12 11:27:50 följande:
    Passionsblomma - jag vet inte om det var din tråd jag såg men jag fick ett par dagar efter att jag sett en sådan varning ett konstigt SMS där det stod att jag skulle ringa upp ett konstigt nummer som jag aldrig sett förr och jag kolla upp det och det var flera sidor och I TIDNINGARNA som det fanns varningar för det numret så jag slängde SMSet illa kvickt och tacka min goda stjärna för att jag blivit varnad, annars hade jag nog inte ens varit misstänksam. Så... om det var din tråd och det numret. Tack för hjälpen!
  • Pumpkin

Passionsblomman har nämnt huvuddragen i vad som gäller för upprätthållningen här på sidan. Det är alltså så att det är ni medlemmar som avgör vad som anmäls och därmed eventuellt plockas bort och inte. Vi moderatorer söker inte igenom forumet och plockar bort inlägg på "eget bevåg" på regelbunden basis. Däremot händer det ju att vi anmäler inlägg också, om vi ramlar över något som klart och tydligt bryter mot reglerna. Men då behandlar någon annan moderator det ärendet.

Vad gäller kritik så har man rätt att skriva sånt, men självklart ska man ha "kött på benen" innan man uttalar sig. Företagare som "hängs ut" i en tråd har naturligtvis möjlighet att svara på kritiken och/eller anmäla inlägget. Anses det vara smutskastning eller av andra skäl opassande tas det bort, precis som vilket annat inlägg som helst. Men då vill det ju till att någon anmäler också som sagt.

Alltså - inlägg måste anmälas för att eventuellt tas bort. Anmäler man inte, kan man inte klaga på att inlägg ligger kvar.

Vad gäller MS-klänningar och Princessa så måste jag säga att jag aldrig har sett en tråd där det stått att Princessa inte har äkta klänningar, däremot vet jag att det finns en annan butik här i Södertälje som säljer MS-klänningar som inte är äkta, och dessa har det stått en hel del om här på BT. Bland annat har jag själv avrått/varnat flera brudar.

Svar på tråden BT - förklara detta för mig! (Långt)