Inlägg från: mindag2009 |Visa alla inlägg
  • mindag2009

Gör man så?

Haha! Men i min krets så är det så att vi bjuder varandra och då går det "jämt" ut i slut ändan!
    Har 2 nära vänner som kommer att gifta sig i vinter utomlands och då blir vi dit bjudna och vad vi menar då att vi blir på riktigt bjudna.

didis skrev 2009-06-16 11:05:19 följande:
    Nu är jag en egensinnig jävel så jag hade insisterat på att själv betala resa och hade inte känt mig bekväm med att någon annan betalat. MÖJLIGEN om det varit mina/makens syskon.Men det är jag det!
  • mindag2009
    novemberbrud2009 skrev 2009-06-16 11:44:39 följande:
    Jag skulle nog ha mer ångest över hur jag skulle klä mig, vad jag skulle ha för presenter osv om jag visste att det var ett lyxbröllop jag skulle på. Fast det är klart om man kände er väl skulle det kanske se annorlunda ut.
    Men vi har faktiskt tackat nej till presenter och sagt att alla som vill får istället tänka på vår son som gick bort för 2 år sedan och skänka pengar till spädbarns fonden i hans namn!
    Vi har det vi behöver, men jag vet att de flesta redan har köpt presenter fast vi tydligt har sagt att vi ej vill ha.
  • mindag2009

Vi varken tömt våra besparingar eller tagit lån!
    Det enda vi har tagit lån för är att bygga klart vårat hus i Thailand, så att vi kan åka dit på bröllops resa.
    Det enda jag kritiserar är betalbröllo, för mig är det så fel att ta betalt för en fest man "bjuder" på.
    Vi vill heller inte ha några som helst bröllops presenter som du kan läsa lite högre upp i tråden! Det enda vi vill är att få vara nära de vi älskar.

090208 skrev 2009-06-16 16:42:29 följande:
    mindag2009:Jag tycker det ar annu tokigare att lana sig upp over oronen ELLER spendera sina besparingar pa ett sant brak-brollop!Du gillar sakert inte att jag kritiserar ditt val. Men sa kritiserar du andra oxa.Jag bor utomlands och forsoker planera festen harifran. Mamma & pappa plus nagra fler har ERBJUDIT sig att betala maten istallet for att ge oss brollopspresent (som ar helt vardelost eftersom vi bor i ett kollektiv har och inte kan slapa med oss en massa grejer tillbax hit).Ska man tacka nej till det och sta och flina som en idiot nar man far presenter man inte kan anvanda? Det ar att slosa pengar tycker jag.(Men detta ar INTE samma sak som kuvertavgift, sa kanske lite OT... Men jag har en poang dock.)Se det sahar: Man behover/vill inget ha, varken pengar eller presenter. Sen vill man av nagon anledning gifta sig snart (man kanske ar doende i cancer, blivit gravid, 1 i paret fatt drom-jobb och ska flytta utomlands ett tag etc etc etc...).Da kanske man valjer att ha kuvertavgift och far ju brollopet i brollopspresent! Vad ar skillnaden??P.S Idag har jag horn och hoppas lite sa dar barnsligt att du har en nara van eller syskon som kommer ta kuvertavgift... Jaja, jag vet...
  • mindag2009

Ursh vilka påståenden, självklart blir mina vänner fortfarande bjudna. De är ju mina vänner!
    Nej, så är det absolut inte i våran krets. Vi har faktiskt många som har drabbats väldigt hårt av bankkrisen men ändå kommer att komma på vårat bröllop.

Aleta skrev 2009-06-16 16:58:44 följande:
    Det är sant, man kan aldrig veta vad som ligger bakom olika val som folk gör.Jag skulle själv inte vilja ha ett bröllop med en fast kuvertavgift, men jag ser inget fel i att folk ger pengar istället för presenter. (Det är fint att gästerna ger till välgörande ändamål som i mindag2009s fall, men bröllopspresenter har enligt tradition varit för att hjälpa till att starta parets nya liv ihop och har man inte allt redan så är det inte fel att följa traditionen.)Man skulle ju kunna tänka sig också att det blir lika jobbigt att känna sig tvungen att bjuda tillbaka lika fint som en annan tycker att det är att betala kuvertavgift.Vad händer t ex i ert fall mindag2009 om någon av era bekanta går i konkurs, blir av med allt de äger och måste leva på minimilön. Blir de inte längre bjudna eftersom de inte kan bjuda igen? Blir de bjudna, men väljer att inte gå eftersom de vet att de aldrig kan bjuda igen?Är det inte väldigt stor risk att vänskapen försvinner samtidigt med pengarna om man känner sådana krav?vad jag försöker säga är att kuvertavgiftsbröllopet ger en kostnad direkt som känns som tvång, men det stora bröllopet där det bjuds på allt kanske också skapar ett slags tvång, fast som skjuts på framtiden?(OBS, jag diskuterar för att jag tycker att det är intressant, jag försöker inte döma ut någon.)
  • mindag2009
    090208 skrev 2009-06-16 17:07:45 följande:
    By the way, man gar ju inte till ett brollop utan present sa det ar minsann oxa ett tvang. Och kanske inte alls billigare.Har last nagra tradar om par som har planerat i flera manader men far restskatt, nagot brakar ihop i hemmet, man kanske masta resa till Australien for en begravning (vilket exempel...) eller far foten fran jobbet eller whatever. DOM tycker jag synd om. Som bokat en massa och far panik att dom inte kan betala.
    Men det har man ju en buffert för! Vi rör ju inte våran buffert för att kunna få det bröllopet vi vill ha.
    Sen så har vi sagt till att vi absolut INTE vill ha några som helst presenter att de i stället ska skänka pengarna till välgörenhet. Jag hoppas att alla kan "lyda"oss.
  • mindag2009

Ja, men då gifter man sig och har festen vad plånboken klarar av. Inte fasiken tar man för det betalt av sina gäster!
    Mycket hellre då att man har knytkalas och alla tar med vad man själv vill äta!

Mina närmaste vänner förväntar jag mig självklart att jag ska bli bjuden till. Vi är tex 5 väldigt nära tjej kompisar som har varit tärnor på varandras bröllop. Nu är det bara 3 kvar av oss och självklart skulle jag bli jätte ledsen om jag inte blev bjuden.

Aleta skrev 2009-06-16 19:08:08 följande:
    Det var absolut inga påståenden!Det var en fråga för att vidareutveckla diskussionen.Vad jag försökte säga var att känslan av att bli bjuden väldigt fin skulle kunna ha fler sidor än bara positiva om man inte har möjlighet att återgälda (och framför allt kanske en gång har haft möjligheten men förlorat den.)Jag tror inte att du bjuder för att bli bjuden tillbaka, men nog förväntar ni er det av era vänner? Tänk om det skulle bli som 090208 skrev: Någon för cancer och man vill gifta sig innan det är försent, men de ekonomiska möjligheterna är borta.Man "bjuder" på kuvertavgiftsbröllop eller önskar sig pengar i present, men vill inte tala om orsaken för att man bara vill glädjas och inte tänka på det tråkiga. Det blir ju mycket tråkiga konsekvenser om vännerna tackar nej för att man tycker illa om den sortens bröllop och man anser att de borde vänta tills de har råd osv.Är det inte bättre att bara konstatera att det där är inget som jag själv skulle göra, men eftersom jag har råd så går jag på mina vänners bröllop och glömmer bort mina reservationer?
  • mindag2009

Skakar bara på huvudet! Den svenska avundsjukan.

Nej pappa har inte betalat för min skola, Jag har själv arbetat mig upp i karriären och pga det kan jag få det bröllopet jag vill ha + att min man har ett bra jobb.

Ja okej folk svälter, tycker du då att ist för att uppfylla min dröm ska jag skänka pengarna till dom?
    Vi skänker redan genom vårat bröllop pengar till välgörenhet som jag inte tror att många gör i samband med sitt bröllop.

Det enda jag har sagt i denna tråd är att jag absolut inte tycker om betal-bröllop och skulle vägra gå på ett sådant. För då är jag inte bjuden, då ska jag komma och betala för deras bröllop.

090208 skrev 2009-06-16 20:02:24 följande:
    Har man..?Ska fraga min pappa som ar sjuksyrra, min syster som ar ensamstaende, hennes ex som precis startat eget, min lillsyrra som ar student.Jag lamnar traden nu, for jag klarar inte av detta. Inte amnet i sig, for vi verkar ha overgett TS. Utan pallar inte med bortskamda snorungar som inte kan nagot om verkligheten.Antar att dina ar i skolbanken, som gjorde att du fick det fina jobb du har idag, var pa privat skola betalt av papsen.Jag ar den i min familj som har det bast stallt, men kanner mig inte battre an dom for jag ar samma normala manniska som forut, och jag vet att aven dom pankaste i min familj har det jakligt bra for folk svalter ihjal overallt.Och hade skamts ihjal om jag spenderat pengar pa *funderar pa det du* istallet for att t.ex kopa en ny bil till farsgubben. Om jag hade haft sa mycket over.Vill inte halla pa och grala harinne, inte kul for nagon.Jag kanske har fel, du kanske har kampat hart for det du har. Men jag klarar inte av asikterna. Vakna tjejen.Tack och hej.
  • mindag2009
    Aleta skrev 2009-06-16 19:51:44 följande:
    Knytkalas är en bra idé.
    men visst är det! det har vi ofta, riktigt spännande att se vad folk har med sig. Sen kan man sätta upp alla rätter som en buffé.
  • mindag2009

Men om man inte ens har en buffert, så kanske man ska vänta lite med att gifta sig och spara ihop till en sådan först.

Som jag har sagt flera flera gånger nu att det enda jag tycker är fel är att ta betalat för en fest man "bjuder" på. Det gör man bara inte!
    Då är det bättre att ha knytkalas och att alla betalar och väljer vad man vill äta.

passionsblomman skrev 2009-06-16 20:37:19 följande:
    Det du just missade, som inte handlar om avundsjuka är att du sa "men det har man ju buffert för" som om det vore självklart att alla har det-en buffert alltså.Det är här det blir känsligt för alla som inte har din ekonomi.Häromsistens skrev en tjej som skulle ha 300 i kuvertavgift att"har man inte det att betala så bor man ju på gatan"Jag blev så jävla arg på henne då att jag lovar dig att hade hon stått framför mig hade jag örfilat upp flicksnärtan och lärt henne veta hut.Det sa jag också, vilket genast resutlerade i att jag blev anklagad för att slå alla som inte tycker som jag. Jag är inte avundsjuk på dig utan tycker det är roligt att du kan fira er kärlek som ni vill.Det som är viktigt att komma ihåg är att det inte als är en fråga om prioriteringar för alla, utan för flertalet handlar det mer om att man är tvungen att vända och vrida på sina slantar, både till vardags och till fest.Då sticker inlägg om vad "man väl har" i ögonen.Jag tror att folk väntar sig att du ska ha en viss insikt om att du faktskt har det VÄLDIGT bra. Inte skämmas för det, men inte få för dig att alla kunde haft det du har.Likaväl som jag tror att det är svårt för många att ens fatta hur mycket du uppenbart har att röra dig med, lika svårt tror jag faktiskt du har att sätta dig in i den bistra verkligheten för stora flertalet låginkomsttagare, sjukpensionärer, arbetslösa osv.Det finns förmögna människor på nära håll i min släkt och hur underbart gulliga de än är, så blir det ibland pinsamt uppenbart att verkligheterna är väsenskilda för oss på vissa punkter. Ibland gör sådant ont. Ibland skapar det avstånd.Som tur är i vårt fall, så är tillexempel jag oerhört rakt på sak med vissa saker. Vilket har underlättat.Vifta inte bort andra medlemmars känslor med huvudskakningar och klyschor som "avundsjuka"om du inte vill skapa riktigt dålig stämning, är mitt stilla råd så här i bebisstadiet av ditt medlemskap här.
  • mindag2009
    agtiwi skrev 2009-06-17 08:00:57 följande:
    Kan mest konstatera att om alla ska ta med sin egen mat så kostar det ju gästerna likt förbannat. Är det då inte enklare att betala en liten kuvertavgift i stället för att släpa runt på maten? Vi kommer inte ha kuvertavgift och det är vårat val, hur alla andra väljer att göra inför sina bröllop skiter jag fullständigt i. Jag har större problem i livet att bry mig i.
    Ja men då var man ju själv välja vad man vill äta!
    Som jag har sagt förut så betalar jag bara för maten jag själv bestämmer att jag vill äta.
Svar på tråden Gör man så?