• gifter oss 2009

Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...

...som varit i denna situation, vad har ni gjort/tänker ni göra?
    Lite kort, så här ligger det till. Jag & min sambo gitfer oss i augusti och har bjudit föräldrar & syskon m familj till bröllop och tillhörande middag. Helgen efter kommer vi ha en helt "vanlig" fest för övrig släkt och vänner där vi firar tillsammans, helt enkelt för att vi vill ha det så, enkelt med lite folk i kyrkan och sedan en fest tillsammans med alla andra. Nu hör det till saken att ev kommer sambons mostrar och ett par vänner till sambons mamma dyk upp i kyrkan, mostrarna har fått inbjudan till fest men inte vigsel och undrade lite varför. Sambons mamma sa då typ att "kyrkan är ju öppen för alla", ingen kan hindra ngn att komma dit....då kände jag lite att hon bjöd in dem! Ska man bli smickrad att de vill komma?
    Jag känner mer så här; respektera brudparets önskan om hur vi vill ha vår stora dag. Blev helt i upplösningstillstånd när jag fick reda på det i går per telefon av sambon, det kom på tal på min svärmors kalas och jag o barnen är på semester själva just nu. Nu har jag dock lugnt mig lite & tänker ja,ja de som kommer de kommer men samtidigt tycker jag att det är lite respektlöst att komma om man inte är bjuden, i alla fall om de inte ens frågar om de kan komma till kyrkan.

Vad har ni andra gjort i liknande situation? Vi vill ju inte ha massor av folk i kyrkan utan bara de vi bjudit, vi kommer vara nog så nervösa ändå...

• Svar på tråden Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...
  • MysanX

Kyrkan är en öppen plats. Det kan komma folk du inte ens känner. JAg har varit på en del bröllo där församlignsmedlemmar kommit på vigseln för doom tycker det är fint med bröllop. Så känn dig smickrad att dom vill se dig stå brud.

• 090208

Jaja, men nu vill brudparet ju inte ha dom dar...

Annars ar det saklart ok!

• 090208

Anledningen vet jag dock inget om, ar ett mysterium. Men ar det sa brudparet vill ha det sa ar det bara sa. Upp till dom. Kul att folk vill komma for dom flesta, men tydligen inte for "gifter oss 2009".

• shakynose
    Aleta skrev 2009-06-29 18:07:53 följande:
    Oj så olika vi är! Om jag hörde att en kompis skulle gifta sig men jag inte var bjuden på festen så skulle jag bara tänka att de inte hade plats eller råd för mig på festen och fira dem genom att överraska i kyrkan. Kyrkan är öppen för alla och det är ett tecken på respekt för er att folk tar sig omaket att ta sig dit TROTS att ni inte har bjudit dem på festen.
    Håller med!
  • Mlle M

Jag hade ocksa flertalet personer bekanta som obekanta som kom till kyrkan; sjalvklart satt de obekanta langst bak men som flera ovanstaende sagt; - kyrkan ar ju oppen for alla.

Vi har flera obekanta ansikten pa foton tagna vid gratulationerna utanfor kyrkan och aven massor av helt frammande manniskor fotograferade oss sa....sa ar det nog bara!!

• Zavannah
    shakynose skrev 2009-06-29 18:11:10 följande:
    Aleta skrev 2009-06-29 18:07:53 följande:
    Oj så olika vi är! Om jag hörde att en kompis skulle gifta sig men jag inte var bjuden på festen så skulle jag bara tänka att de inte hade plats eller råd för mig på festen och fira dem genom att överraska i kyrkan. Kyrkan är öppen för alla och det är ett tecken på respekt för er att folk tar sig omaket att ta sig dit TROTS att ni inte har bjudit dem på festen.

Håller med!
    Håller oxå med.
  • MysanX

Vill man inte ha objudna gäster till vigseln får man ju välja en enskild plats. Man måste ju räkna med att det kan komma annat folk. Likaså kommer det var på vår brudskål som vi bestämmt skall äga rum i slottets park, och den är ju öppen för alla. Hoppas bara dom inte tar för mycket av champagnen

• Wedding2009

Jag skulle personligen inte gå till ett kyrklig bröllop utan att ha fått "ok" från brudparet. Om jag inte var bjuden men absolut ville närvara vid vigseln skulle jag höra mig för lite försynt. Visst, kyrkan är öppen för alla men om brudparet nu vill ha en liten privat cermoni varför respekterar man inte det? Går man dit för sin egen skull eller för brudparets?

• nilla74

Hej !

Jag är helt ny på BT.
    Jag gifter mig om en månad och har bara bjudit släkten men tänker nu bjuda på en fest för vänner vid ett annat tillfälle. Tycker ni att vi ska skriva på inbjudan ang när vi gifter oss eller känns det som att vi talar om för dom att dom får komma till kyrkan men inte är välkomna till bröllops festen ?

• Aleta

Vill man ha en privat vigsel så väljer man antingen inte kyrkligt, alternativt håller tyst om det eller informerar tydligt alla bekanta att det inte är OK att komma dit.

Varför måste vi ta bort all spontanitet överallt?
    Den är redan så sällsynt i den svenska kulturen att det blir tråkigt. Vi är många som tycker att det är JÄTTEKUL när det dyker upp oväntade gäster i kyrkan. Det gäller för övrigt även begravningar. På pappas begravning var det just en oväntad gäst vars närvaro fick mig att le för en kort stund trots sorgen.

Wedding2009 skrev 2009-07-03 01:14:10 följande:
    Jag skulle personligen inte gå till ett kyrklig bröllop utan att ha fått "ok" från brudparet. Om jag inte var bjuden men absolut ville närvara vid vigseln skulle jag höra mig för lite försynt. Visst, kyrkan är öppen för alla men om brudparet nu vill ha en liten privat cermoni varför respekterar man inte det? Går man dit för sin egen skull eller för brudparets?
Svar på tråden Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...