• gifter oss 2009

Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...

...som varit i denna situation, vad har ni gjort/tänker ni göra?
    Lite kort, så här ligger det till. Jag & min sambo gitfer oss i augusti och har bjudit föräldrar & syskon m familj till bröllop och tillhörande middag. Helgen efter kommer vi ha en helt "vanlig" fest för övrig släkt och vänner där vi firar tillsammans, helt enkelt för att vi vill ha det så, enkelt med lite folk i kyrkan och sedan en fest tillsammans med alla andra. Nu hör det till saken att ev kommer sambons mostrar och ett par vänner till sambons mamma dyk upp i kyrkan, mostrarna har fått inbjudan till fest men inte vigsel och undrade lite varför. Sambons mamma sa då typ att "kyrkan är ju öppen för alla", ingen kan hindra ngn att komma dit....då kände jag lite att hon bjöd in dem! Ska man bli smickrad att de vill komma?
    Jag känner mer så här; respektera brudparets önskan om hur vi vill ha vår stora dag. Blev helt i upplösningstillstånd när jag fick reda på det i går per telefon av sambon, det kom på tal på min svärmors kalas och jag o barnen är på semester själva just nu. Nu har jag dock lugnt mig lite & tänker ja,ja de som kommer de kommer men samtidigt tycker jag att det är lite respektlöst att komma om man inte är bjuden, i alla fall om de inte ens frågar om de kan komma till kyrkan.

Vad har ni andra gjort i liknande situation? Vi vill ju inte ha massor av folk i kyrkan utan bara de vi bjudit, vi kommer vara nog så nervösa ändå...

• Svar på tråden Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...
  • Wedding2009

Ja vi tycker ju alla olika i den här frågan! Men det viktiga tycker jag är att brudparets önskningar uppfylls.

• Aleta

Ja, men då måste de meddela vilka önskningar de har.

Säger de inget så tycker jag att det är fritt fram att fira och glädjas.

Wedding2009 skrev 2009-07-03 19:51:47 följande:
    Ja vi tycker ju alla olika i den här frågan! Men det viktiga tycker jag är att brudparets önskningar uppfylls.
  • shakynose
    Aleta skrev 2009-07-03 20:15:36 följande:
    Ja, men då måste de meddela vilka önskningar de har.Säger de inget så tycker jag att det är fritt fram att fira och glädjas.
    Håller med! Om inget sägs så tycker jag att man ska räkna med att det är okej att dyka upp i kyrkan även om man inte blivit bjuden till festen.
  • MilosMamma

Folk vi inte har bjudit på fest kommer ju komam till kyrkan, ser jag inte som nått problem, vill jag ha en liten intim vigsel väljer jag inte en kyrka.
    Det går inte att hindra folk, vad man än tycker.

• F A M E

Jag skulle aldrig personligen gå på ett kyrkbröllop där vi inte är bjudna. Däremot som så många säger här, så är ju kyrkan öppen för alla.

Vi vet att dem som inte kan vara med under våran dag, kommer att komma till kyrkan i alla fall. Samt ett fler par till som dock inte är bjudna och jag ser inget fel med de. Jag tycker de bara är roligt att dem vill komma och titta.

• passionsblomman

Det tycker inte jag. Jag tycker det viktiga är att kyrkan får fortsätta vara en öppen plats för människor att dela glädje och sorg och fira gudstjänst tillsammans.

Det finns förövrigt en hel del med kyrkan jag tycker är viktigare än att enskilda brudbars personliga önskemål uppfylls.

Som brudpar tycker jag man ska glädjas åt om någon tar sig tid att komma en sådan dag.
    Och jag tycker man ska notera och komma ihåg, att man må vara i centrum i gudstjänsten, men man är ändå en del av gudstjänsten däär man står. Inte inbjudare och faktiskt inte ens huvudperson, eftersom det i kyrkan är Någon helt annan som är det.

Men i centrum och omhuldad av bön och välsignelse är man. Det är stort nog.

Wedding2009 skrev 2009-07-03 19:51:47 följande:
  • rottizz1

vi hade massor av folk som kom till kyrkan som ej var bjudna till festen sen, men det är väl inget konstigt med det?

• 090208

OM det nu är så att TS varit helt glasklar och öppen med att hon inte vill ha dit dom människorna hon nämner, då tänker jag såhär: Vill man verkligen gå dit då? Om man vet att man inte är önskad. Och gör man det isf för att jävlas??

• Maddiz82

Jag tycker inte att man kan säga att du och du får inte komma
    till kyrkan för ni är inte bjudna. Kyrkan är alltid öppen för alla.
    Vi gifter oss i Aug och det kommer att komma folk som inte
    är bjudna.Men vad gör det då? Det är nog mest jag som känner mig dum på ett sätt men man kan inte bjuda hur många som helst.
    Dessutom så ser du ju bara dem när du går in och ut typ.
    De stör ju inte precis. Då kunde ni ju valt ett annat ställe än kyrkan. Trodde att alla visste att den är öppen för alla.

• Aleta

Fast om man läser i TS så har de inte skrivit något alls.
    Skriver man däremot:
    "Vigsel sker i enskildhet" eller liknande så kommer ju ingen att komma på idén att vilja vara med.

090208 skrev 2009-07-03 21:48:33 följande:
    OM det nu är så att TS varit helt glasklar och öppen med att hon inte vill ha dit dom människorna hon nämner, då tänker jag såhär: Vill man verkligen gå dit då? Om man vet att man inte är önskad. Och gör man det isf för att jävlas??
Svar på tråden Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...