• gifter oss 2009

Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...

...som varit i denna situation, vad har ni gjort/tänker ni göra?
    Lite kort, så här ligger det till. Jag & min sambo gitfer oss i augusti och har bjudit föräldrar & syskon m familj till bröllop och tillhörande middag. Helgen efter kommer vi ha en helt "vanlig" fest för övrig släkt och vänner där vi firar tillsammans, helt enkelt för att vi vill ha det så, enkelt med lite folk i kyrkan och sedan en fest tillsammans med alla andra. Nu hör det till saken att ev kommer sambons mostrar och ett par vänner till sambons mamma dyk upp i kyrkan, mostrarna har fått inbjudan till fest men inte vigsel och undrade lite varför. Sambons mamma sa då typ att "kyrkan är ju öppen för alla", ingen kan hindra ngn att komma dit....då kände jag lite att hon bjöd in dem! Ska man bli smickrad att de vill komma?
    Jag känner mer så här; respektera brudparets önskan om hur vi vill ha vår stora dag. Blev helt i upplösningstillstånd när jag fick reda på det i går per telefon av sambon, det kom på tal på min svärmors kalas och jag o barnen är på semester själva just nu. Nu har jag dock lugnt mig lite & tänker ja,ja de som kommer de kommer men samtidigt tycker jag att det är lite respektlöst att komma om man inte är bjuden, i alla fall om de inte ens frågar om de kan komma till kyrkan.

Vad har ni andra gjort i liknande situation? Vi vill ju inte ha massor av folk i kyrkan utan bara de vi bjudit, vi kommer vara nog så nervösa ändå...

• Svar på tråden Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...
  • shakynose

Grejen är väl den att det är helt orimligt att tinga kyrkan som sin egen? Ingen kommer att ta det som att man vill ha en vigsel i enskildhet om man väljer att vigas i kyrkan, utan ser det för självklart att det är fritt fram att komma och vara med i kyrkan även om man inte blivit bjuden. Om man vill att alla ska veta att de ej är välkomna får man sätta in en annons i tidningen. Då tycker jag iofs att man gör bort sig offentligt, men det är en annan femma.

090208 skrev 2009-07-03 21:48:33 följande:
    OM det nu är så att TS varit helt glasklar och öppen med att hon inte vill ha dit dom människorna hon nämner, då tänker jag såhär: Vill man verkligen gå dit då? Om man vet att man inte är önskad. Och gör man det isf för att jävlas??
  • ario

Klart alla ska få komma!!! kyrkan är för alla, känns lite väl egoistiskt att tycka annorlunda!

• MysanX

Det är ju som att gå på ICA och säga" När jag är där och handlar så vill jag att alla andra håller sig hemma".
    Vill man inte ha folk vid vigseln får man göra det på privat plats. Vill man inte ha folka när man handlar så får man handla på nätet. Sen kan brudparet önska hur mycket dom vill.

• Saralainen

Jag hade bara tyckt det varit roligt.
    Det kom "oinbjudna" gäster till vårt kyrkbröllop.
    Det är ju vänner och lite längre ifrån släkt som kom som INTE var inbjudna på festen men som gärna vill se oss gifta oss iaf!
    Det ser inte jag som något problem så länge dom vet att inte är bjudna efteråt och att dom kommer till kyrkan av "fri" vilja.
    Hade en t ex arbetskamrat eller dyl gift sig så hade jag åkt och kollat på dom i kyrkan fullt medvten om att jag inte är bjuden till festen men jag hade åkt dit för att det är en bekant/vän till mig som gifter sig som jag gärna vill närvara vid.
    Inget konstigt tycker jag.

• galaxen

Det är ju helt sant som de flesta skriver här, att kyrkan är öppen för alla. Vi gjorde så här: Eftersom min man varit gift tidigare ville inte han ha en stor vigsel med alla släktingar och vänner o bekanta som tittade på så vi valde att resa bort o gifta oss i Danmark.Vi bjöd bara med oss våra syskon med respektive. Så vi var själva med dom på vigseln.Vi kommer att ha en fest senare för släktingar och vänner.

• Skogsälvan

Nu siktar vi på att det ska vara fint väder så vi kan gifta oss vid vår stuga, och i så fall så blir det ju bara gästerna som är ditbjudna.
    Men skulle det bli så att det är störtregn så blir vi i kapellet, och då utgår jag från att det nog dyker upp folk från byn också.
    Vi gifter oss i min hemby där alla känner alla. Det enda jag oroar mig för i så fall är att min tremänning dyker upp och är full och knäpp, nykter är han ok.

• Heloise

det kommer att komma väldigt mycket oinbjudna men hjärtligt välkomna kyrkobesökare på vårt bröllop. Dock börjar jag oroa mig över att folk kommer att få plats eftersom det är en väldigt liten kyrka som bara tar ca 80-90p det kommer 55 inbjudan gäster och sedan vet jag om åtminstonde 16 oinbjudna, sedan kan det ju dyka upp mer människor naturligtvis. Måste erkänna att jag oroar mig ganska mkt för att våra gäster som vi bjudit kommer få sitta längst bak alt stå. Har därför ringt runt till många och sagt att de måste vara ute i tid

• Skogsälvan
    Heloise skrev 2009-07-14 11:36:25 följande:
    det kommer att komma väldigt mycket oinbjudna men hjärtligt välkomna kyrkobesökare på vårt bröllop. Dock börjar jag oroa mig över att folk kommer att få plats eftersom det är en väldigt liten kyrka som bara tar ca 80-90p det kommer 55 inbjudan gäster och sedan vet jag om åtminstonde 16 oinbjudna, sedan kan det ju dyka upp mer människor naturligtvis. Måste erkänna att jag oroar mig ganska mkt för att våra gäster som vi bjudit kommer få sitta längst bak alt stå. Har därför ringt runt till många och sagt att de måste vara ute i tid
    Jag tror att man kan boka rader för de inbjudna. Har i alla fall sett att det suttit lappar uppe med typ "reserverat för familjen" o dyl.
  • Heloise

ahh smart! tack!!!

Skogsälvan skrev 2009-07-14 12:41:17 följande:
    Jag tror att man kan boka rader för de inbjudna. Har i alla fall sett att det suttit lappar uppe med typ "reserverat för familjen" o dyl.
  • allehanda
    Heloise skrev 2009-07-14 11:36:25 följande:
    Det löser du med ett samtal på 5 minuter med vaktmästern på stället.H*n sätter ut reserveratskyltar på bänkar till era gäster och övriga sätter sig där det är plats över.Lycka till!
Svar på tråden Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...