JD; Jag tycker att frågan om kvinnor i förvärslivet är värd att debattera, men det är och förblir en fråga för sig. Att bunta ihop den med misshandel som gjordes tidigt i denna tråd är för mig obegripligt.
Det har funnits inlägg här från ett par kvinnor som jobbar och tyckt att de kunnat hävda sig väl i yrkeslivet, men dessa har lämnat tråden. Från tidigare debattsajter har jag en liknande erfarenhet. Jag tror att klyftan mellan t e x kvinnor som lyckats väl i näringslivet och mellan feminsterna som känner sig frustrerade i många fall är mycket stor och det kommer att inverka menligt på era ev ambitioner. Utåt uppvisas en bild av kvinnor som inte kan samarbeta. Det är bara en av alla stötestenar.
Min erfarenhet är att det finns alla sorters människor. Och att jag mött en mängd män som stöttat mig, medan en hel del kvinnor faktiskt haft svårare att uppvisa stöd när det gått bra för mig. Det är män som talat om för mig att jag borde satsa högre, det är kvinnor som talat om för mig att jag inte kan få igenom mina löneanspråk. Jag kan förstås inte summera mitt yrkesliv ännu, jag har bara jobbat i 20 år efter min examen, förmodligen blir det +-0 i slutändan. Men för mig blir det inte underläge för männe, jag ser dem inte som en grå massa som utöver patriarkatets makt. Jag ser dem som människor med brister och med samma rädslor som vi; att bli förstådda. Precis som kvinnor ofta litar med på andra kvinnor, så litar män mer på andra män i vissa frågor. Det är säkert så att saker kan ändras, mycket har ändrats sedan efterkrigstiden. Men allt har inte varit ont, jag är övertygad om att det alltid funnits gott om bra, respektfyllda äktenskap i alla tider.
Ska vi nu finna ett sammanhang där män och kvinnor deltar efter sin förmåga så väljer jag för min del bort feminsterna, jag vill samarbeta bredare. Det har gett mig bra framgångar i yrkeslivet, många män har lyft mig och trott på mig och gett mig fina referenser när jag sökt jobb. Jag accepterar inte synen på män som förtryckare. Jag accepterar inte heller synen påa tt det finns ett system som männen, medvetet eller omedvetet, deltar i. Däremot finns det rädda människor eller människor som bara vill samarbeta med sina gelikar; gällande det sistnämnda Där är feministerna och vissa högt uppsatta män (de som väljer sina manliga polare som kollegor, styrelseledamöter osv) lika goda kålsupare!
Alla är värda att lyssna till, men man måste också tro på att människor kan fatta beslut som är kloka för dem och på just den punkten tycker jag att feminsterna trampar snett här gällande brudöverlämning. Jag försåtr vad ni vill signalera, men det är inte ni som avgör vad andra signalerar. Ni har fruitt tolkningsutrymme, men det är faktiskt allt. Hur många gånger ni än upprepar er syn, blir den inte mer sann. Er åsikt finns, andra åsikter finns. That's it; det är faktiskt bara åsikter.
Önskar alla en härlig kväll.