• FruLjungberg

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..

Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.

MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.

Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?

Kanske gå själv?

• Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?
  • Bambi76

oki, det var så du menade.
    Det finns säkert mammor som ser sin son på det sättet och jag kan som sagt bara svara för mig själv och jag ser det inte på det sättet som du ser det på..
    Men det är väl tur att alla ser på saker olika
    J D skrev 2009-07-01 10:27:45 följande:

Jag menar bara att relationen kan se smått osund ut eftersom många söner oftast sätts på piedestal och kallas typ "mannen i huset" osv när maken är borta. Och sådana signaler vill jag lika lite sända ut som att pappan är mannen dvs. överhuvudet över mig i mitt förra hus och jag nu går till ny man/överhuvud som om jag vore ett gods.
  • Hemlig2009

Bride in the city skrev 2009-07-01 10:37:23 följande:
    Vet inte hur vanligt det är att man går på bröllop där man inte känner de som gifter sig? Hur kan man ens få för sig att en vän är förtryckt, känner man den inte bättre än så? Och om det är någon man inte känner medan ens partner är god vän med någon i brudparet, hur kan man då bestämma sig för att personen är hunsad utan att veta något om denne? Och om någon har en dominant partner och ändå gifter sig med en sådan person är väl brudöverlämning det minsta problemet i den relationen? Vill anknyta till det som står ovan att ingen skulle inbilla sig att mannen jag gifter mig med betalat 10 kor till min familj. Men i mitt fall så står mannen för båda ringarna (jag köpte hans vigselring, förvisso, men även om man räknar av den är jag likafullt köpt). Så även om vi nalkas vigselförrättaren tillsammans, vilket vi alltså ska göra, är jag uppenbarligen köpt. Men det är säkert bara jag här som fått mina ringar av mannen så jag får stå själv i skamvrån som en ojämställd kvinna? Jag får verkligen se till att hålla tyst om ringarna så att jag inte sänder signaler om att jag är en köpt, ojämställd kvinna.

Jag är väldigt noga med att vi ska leva på samma villkor i vardagen så här har ingen köpt någons ringar, det har vi gjort tillsammans.

• rosarosen1

Nåväl, jag lämnar denna tråden.

TS - lycka till med ditt bröllop och gör precis som DU själv känner.

• passionsblomman

All heder åt dig!
    Få ber om ursäkt och menar det och ibland undrar jag om nån alls skäms för nåt längre-när jag ser hur folk beter sig ute i verkligheten alltså.
    Så, att du skriver såhär idag, gör mig jätteglad.

Alla kan ha en kräkdag. Det är lugnt!

Tess80 skrev 2009-07-01 10:25:25 följande:
    Jag vill bara passa på att be om ursäkt för mina senaste inlägg igår...jag var arg och bitter på andra personliga saker igentligen som gick över er..det var fel av mig, ursäkta om jag utryckte mig dumt och betedde mig som en "idiot", jag hade bara en riktig "skit dag".
  • Tess80
    passionsblomman skrev 2009-07-01 10:59:44 följande:
    All heder åt dig!Få ber om ursäkt och menar det och ibland undrar jag om nån alls skäms för nåt längre-när jag ser hur folk beter sig ute i verkligheten alltså.Så, att du skriver såhär idag, gör mig jätteglad.Alla kan ha en kräkdag. Det är lugnt!
    Tack
  • Hemlig2009

Håller med passionsblomman, Tess. Det är stort att kunna be om ursäkt.

• Ore
    Tess80 skrev 2009-07-01 10:25:25 följande:
    Jag vill bara passa på att be om ursäkt för mina senaste inlägg igår...jag var arg och bitter på andra personliga saker igentligen som gick över er..det var fel av mig, ursäkta om jag utryckte mig dumt och betedde mig som en "idiot", jag hade bara en riktig "skit dag".
    Ahh, en sån dag. Ja, det har man ju litet då och då...

Håller också med om att det är väldigt trevligt med en ursäkt, jag var litet förvirrad och irriterad igår över att du verkade vilja diskutera, och hade starka åsikter, men ändå inte...?
  • Bride in the city
    Hemlig2009 skrev 2009-07-01 10:56:05 följande:

Jag är väldigt noga med att vi ska leva på samma villkor i vardagen så här har ingen köpt någons ringar, det har vi gjort tillsammans.
    Anser du därmed alltså att de brudar som tar emot en ring är ojämställda och att det är en olämplig signal, eller menar du helt sonika att för just dig kändes det rätt att göra så som ni gjorde. Det senare förstår jag absolut, men borde man inte kunna ta emot en gåva från sin respektive utan att känna att det ger farliga signaler till andra? Eller är man då en kvinna som låter mannen få övertaget? Om man t e x inte har råd med en dyrare ring och mannen har det, ska man välja den billigare ringen då så att man mäktar med att betala hälften?

Jag tror nog att det inte alls är ovanligt att kvinnor fortfarande låter mannen betala för ringarna eller en stor del av dem, men de flesta brukar inte träda fram och säga hur det är, utan undantagen brukar vara snabbast med att ge sig tillkänna. Jag för min del skulle inte ha några åsikter om dig av negativ innebörd om mannen hade köpt ringarna åt dig. Känns ert val rätt för er är väl allt väl.
  • Ore
    othlucas skrev 2009-07-01 10:48:17 följande:
    Men du kan ju inte säga att deras vigsel är ett skådespel? Att de spelar upp en scen som är ojämlik. Det är ingen film, de ska ju för sjutton gifta sig...på riktigt! Så snälla, vi som väljer att bli överlämnade, kalla inte våra vigslar för skådespel och att vi spelar upp en scen.Det är inte riktigt schysst.
    Alltså, alla vigslar har ju vissa moment, och många symboler. Ringarna är ju en typ av symbol t.ex... Allt man gör sänder ut signaler.

Gå fram tillsammans signalerar att brudparet går gemensamt och frivilligt till vigseln (och värt att notera är att detta är Svenska kyrkans tolkning - inte bara min!). Att bli överlämnad sänder signaler om att kvinnan är underställd mannen, och går från att vara under sin pappas förmyndarskap till sin mans förmyndarskap.

Att då bli överlämnad, men tycka att det "för oss betyder något helt annat" tycker jag är en form av skådespel som man då framför. Det finns en betydelse, men vi vill få det att betyda något helt annat. Det är DÅ det här med "skådespel" kommer in...

På sätt och vis kan man säga att hela vigseln är ett skådespel, oavsett hur man gör det, men det blir extra tydligt om man försöker få en sak som redan betyder något att betyda något annat istället. Tycker jag.

Det är som att gå omkring och peka finger åt folk, och hävda att det betyder "hej"...
  • Frulle

Som jag skrev i vår andra tråd.. Jag funderar fortfarande på hur vi ska göra ang gå in med min pappa eller ej, men dagen är ju redan förbi!!!!

Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?