othlucas skrev 2009-07-01 10:48:17 följande:
Men du kan ju inte säga att deras vigsel är ett skådespel? Att de spelar upp en scen som är ojämlik. Det är ingen film, de ska ju för sjutton gifta sig...på riktigt! Så snälla, vi som väljer att bli överlämnade, kalla inte våra vigslar för skådespel och att vi spelar upp en scen.Det är inte riktigt schysst.
Alltså, alla vigslar har ju vissa moment, och många symboler. Ringarna är ju en typ av symbol t.ex... Allt man gör sänder ut signaler.
Gå fram tillsammans signalerar att brudparet går gemensamt och frivilligt till vigseln (och värt att notera är att detta är Svenska kyrkans tolkning - inte bara min!). Att bli överlämnad sänder signaler om att kvinnan är underställd mannen, och går från att vara under sin pappas förmyndarskap till sin mans förmyndarskap.
Att då bli överlämnad, men tycka att det "för oss betyder något helt annat" tycker jag är en form av skådespel som man då framför. Det finns en betydelse, men vi vill få det att betyda något helt annat. Det är DÅ det här med "skådespel" kommer in...
På sätt och vis kan man säga att hela vigseln är ett skådespel, oavsett hur man gör det, men det blir extra tydligt om man försöker få en sak som redan betyder något att betyda något annat istället. Tycker jag.
Det är som att gå omkring och peka finger åt folk, och hävda att det betyder "hej"...