• FruLjungberg

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..

Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.

MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.

Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?

Kanske gå själv?

• Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?
  • Ore
    Kajsalisan skrev 2009-06-30 17:52:41 följande:
    Jag ska bli överlämnad på lördag. Och de enda som sagt något negativt är folk BT. Inte prästen, inga släktingar, föräldrar eller vänner.. Utan precis bara på BT. Det är lite intressant. Hoppas TS hittar något bra som funkar för henne och hennes make så deras dag blir som de har drömt om. Men som det sagts innan, kolla med kyrkan innan. Alla godkänner inte överlämningar. Vi hade låtit bli om vår präst sagt nej
    Ja, jag är faktiskt uppfostrad. Jag har varit på bröllop med brudöverlämning (en gång, hoppas jag slipper det i fortsättningen) men jag är ärligt talat inte så oartig att jag skulle ställa mig upp i kyrkan och ge en föreläsning om brudöverlämningens innebörd. Skulle snarare sitta stilla i bänken och tycka att det var tråkigt.
  • Tess80
    Ore skrev 2009-06-30 19:35:15 följande:
    Nej, du är inte skyldig mig argument. Men ska man diskutera kan du inte klanka ner på mina argument utan att komma med motargument.
    Ursäkta, men jag har ALDIRG velat diskutera/argumentera detta med er över huvudtaget i den här tråden! Det är ni som "klampar in" och ifrågasätter oss när vi svarar TS och kommer med era "fina" kommentarer och funderingar osv. Det är NI som drar in oss i sånt här "skit".

Jag är INTE inne här för att diskutera om VARFÖR jag vill ha överlämning!!!! Det trodde jag redan hade kommit fram, men jag kanske har varit otydlig, vad vet jag.
  • allehanda

Jag tycker att du skall läsa TS ursprungsfråga, fundera på vad det egentligen står och sedan inse att detta är ett forum där man blivit inbjuden att argumentera för eller emot.

Tess80 skrev 2009-06-30 19:40:36 följande:
    Ursäkta, men jag har ALDIRG velat diskutera/argumentera detta med er över huvudtaget i den här tråden! Det är ni som "klampar in" och ifrågasätter oss när vi svarar TS och kommer med era "fina" kommentarer och funderingar osv. Det är NI som drar in oss i sånt här "skit".Jag är INTE inne här för att diskutera om VARFÖR jag vill ha överlämning!!!! Det trodde jag redan hade kommit fram, men jag kanske har varit otydlig, vad vet jag.
  • Ore

Tess 80:

Från inlägg 82 (sidan 9):

Nu måste jag fråga en sak....Varför undrar ni (som är emot överlämning), om varför man vill bli överlämnad överhuvudtaget när ni ändå inte "vill förstå" eller att "ni tycker att ni inte fått dom svar som ni vill ha?" Det går emot mitt förstånd...det blir liksom bara som en dålig skiva som upprepar sig...

Från inlägg 92 (sidan 10):

Ja absolut! Och när vi gör det så accepterar ni den inte. Så varför ens fråga undrar jag då och "nöta" vidare?...det är det som gör att jag i min vildaste fantasi inte kan förstå.

Ni behöver inte få en förklaring eller förstå någonting (eller ooops, det gör ni ju inte iaf.) så därför behöver vi inte förklara oss någe mer till er överhuvud taget.

Och du säger att du inte vill diskutera????

Eeeeh, jaha?

• Tess80
    allehanda skrev 2009-06-30 19:45:54 följande:
    Jag tycker att du skall läsa TS ursprungsfråga, fundera på vad det egentligen står och sedan inse att detta är ett forum där man blivit inbjuden att argumentera för eller emot.
    Tack, men nej tack! Jag behöver inte fundera ett dugg faktiskt. Utan JAG ska inte behöva ge dig MIN anledning till överlämning. Punkt slut! Men tyvärr så trillar väl inte slanten ända ner ibland...eller så misstolkar man inläggen totalt fel vilket lätt blir på ett forum.

Men då vet du nu...att JAG INTE är intresserad utav att förklara mig om varför just JAG vill ha överläming, för det är inte vad denna tråd handlar om!
  • Aleta

Vi är nog flera som faktiskt tycker att det är intressant och roligt att diskutera.
    Hur ska man annars få lära sig mer om sin omvärld och om hur andra människor tänker. Det är så man uppnår ökad förståelse och undviker krig här i världen.

I en riktigt bra diskussion så vänder man och vrider på varandras argument, får dem granskade och ifrågasatta. Man ställer frågor och får svar.

Just den här frågan känns viktig för många och det är nog inte fel att veta om det så att man inte får en chock efteråt.

Det är också väldigt tråkigt att läsa att man inte bryr sig om jämställdhet alls. Kvinnor före oss har kämpat för att ge oss det vi har idag, det är vår skyldighet att förvalta det arvet (om vi nu vill vara jämställda).

Tess80 skrev 2009-06-30 19:40:36 följande:
    Ursäkta, men jag har ALDIRG velat diskutera/argumentera detta med er över huvudtaget i den här tråden! Det är ni som "klampar in" och ifrågasätter oss när vi svarar TS och kommer med era "fina" kommentarer och funderingar osv. Det är NI som drar in oss i sånt här "skit".Jag är INTE inne här för att diskutera om VARFÖR jag vill ha överlämning!!!! Det trodde jag redan hade kommit fram, men jag kanske har varit otydlig, vad vet jag.
  • Tess80
    Aleta skrev 2009-06-30 19:56:47 följande:
    .Det är också väldigt tråkigt att läsa att man inte bryr sig om jämställdhet alls. Kvinnor före oss har kämpat för att ge oss det vi har idag, det är vår skyldighet att förvalta det arvet (om vi nu vill vara jämställda).
    Ja men herregud! JAG tycker inte om att diskutera om varför just JAG har valt brudöverlämning, sedan kanske vissa andra tycker det, och det får ju stå för dom eller hur!

Och ja, jag tycker att det är skit tråkigt med jämställdhet och har inget intresse alls av att tänka "på alla som har kämpat innan oss för att få det vi har idag..."
  • anne på grönkulla

Men om du nu tycker så, varför är du här och skriver? Varför blir du så provocerad om du nu är så säker och så ointresserad av ämnet?

Jag undrar verkligen, jag försöker förstå.

Tess80 skrev 2009-06-30 20:00:29 följande:
    Ja men herregud! JAG tycker inte om att diskutera om varför just JAG har valt brudöverlämning, sedan kanske vissa andra tycker det, och det får ju stå för dom eller hur!Och ja, jag tycker att det är skit tråkigt med jämställdhet och har inget intresse alls av att tänka "på alla som har kämpat innan oss för att få det vi har idag..."
  • Hemlig2009

Tess80 skrev 2009-06-30 20:00:29 följande:
    Ja men herregud! JAG tycker inte om att diskutera om varför just JAG har valt brudöverlämning, sedan kanske vissa andra tycker det, och det får ju stå för dom eller hur!Och ja, jag tycker att det är skit tråkigt med jämställdhet och har inget intresse alls av att tänka "på alla som har kämpat innan oss för att få det vi har idag..."

*skakar på huvudet* Riktigt riktigt sorgligt. Vet du egentligen vilket sorts intryck du gör med såna kommentarer?

Vet du att ditt andra inlägg var fullt av frågor till oss som är emot överlämning? Varför ens ställa frågor om man inte vill vara med och diskutera?

• passionsblomman

Det väljer du själv om du vill, men jag undrar och därför ber jag dig förklara. Du har alla möjligheter att avstå, men det finns ingen anledning att i en diskussion hetsa upp sig över att alla inte omedelbart hänger med på vad man menar. eller ens håller med en.

BlomAnna skrev 2009-06-30 11:49:17 följande:
    Vet inte varför jag ska förklara mig för dig men jag tycker det är person angrepp när man citerar någons inlägg och sedan skirver i stil med "så kan du ju inte tänka" och "hur fan menar du då" etc.
    [/citat]
    BlomAnna skrev 2009-06-30 11:50:50 följande:
    [citat]
    Passionsblomma: Tycker du verkligen detta är tydligt och objektivt? Det är direkta frågor och påståenden om mig och till mig.
    Jag sa att Aleta i mina ögon är tydlig, välformulerad och saklig. Hon har en klar åsikt och har tagit ställning i en fråga som hon dessutom lägger fram argument för. Svordomar tror jag aldrig jag sett henne använda någon gång och personangrepp tycker jag ligger långt under hennes värdighet och jag är glad att kunna säga att jag aldrig sett henne angripa någons person, under någon av alla de diskussioner som förts sedan jag blev medlem här.

Du får direkta frågor som ifrågasätter och ställer dina åsikter på prov. Det är inget personangrepp och jag anser att det är farligt att blanda ihop att någon inte stryker en medhårs eller säger emot/inte håller med, med att man skulle ha blivt angripen som person och människa.
Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?