• Bobou

Tantvarning 5

Japp, mata inte trollen!

• Bobou

Förlåt Aleta, nu verkade det kanske som att jag inte tyckte att ditt utbrott var bra. Det var det, och du har självklart rätt! Men jag vet inte, om den där mänskan verkligen står för de värderingar han uttrycker så vill jag inte gå in i en diskussion med honom... Får känslan av att han är en sån person som säger saker enkom för att såra.

• Bobou

Nähä, man släpper styret med ena handen vid det allra mest kritiska ögonblicket när man ska svänga, för att vingligt och lagligt ge tecken!

• Bobou

Hej Bruttan, vad superskönt att höra att det verkar stabilt för småflickorna! Har tänkt på er... Hoppas syrran mår bättre snart också!

Sonja, vad underbart det låter med semester! Det är ni väl värda så se till att njuta av den ordentligt!

Och Aleta, GRATTIS på födelsedagen!

dfk, vila dig ordentligt under helgen nu så blir du kanske inte så farligt sjuk!!! Prioritera sömnen!

Jag har nyss varit och pratat med en professor som jag skulle vilja jobba hos, och det ser faktiskt lovande ut! Så nu håller jag tummarna stenhårt för att det blir så! Det vore ju så himla skönt att slippa söka jobb (ja, han är den första jag kontaktat). Om det innebär att det blir svårt för mig att hälsa på pojkvännen i USA, ja då får det väl vara så då. Jag har kollat upp olika möjligheter för mig i USA, men det är helt becksvart. Får inte göra praktik på ett vanligt visum, får inte A-kassa för att söka jobb i USA (bara inom EU), osv. Så jag har varit lite deppig över detta, och över den hägrande arbetslösheten i sig för jag inbillar mig ju att det inte finns någon anledning att vilja anställa mig och att jag inte kan nånting och inte vill nånting. Så det här var exakt vad jag behövde! Även om det inte blir nåt så vet jag ju att jag iaf visst har möjligheter.

• Bobou

Passion:

Ja, alltså vad jobar jag med... Jag skulle vilja forska. Tog ut min civilingenjörsexamen förra vintern (har en examen i ekonomi också). Det naturliga steget vore att doktorera, och det vill jag också, men jag vet faktiskt inte inom vad än. Och det känns viktigt för mig att hitta rätt, för om man doktorerar i t.ex. Sverige så är det ändå fem år av ens liv, som man investerar mycket i. Man doktorerar inte av ekonomiska skäl, utan för att det är intressant och roligt, och då är det ju viktigt att det är just det.

Så efter examen har jag jobbat på ett par olika ställen, i kortare forskningsprojekt, för att känna mig fram vad som känns kul. Den var precis ett sånt jobb som jag gick och snackade med den där professorn om också. Inte så hållbart i längden, jag vet... Hoppas att jag snart kommer på vad jag vill göra. Och ja, jag har en bred utbildning, så att mina alternativ är ganska så olika varandra.

Ikväll ska jag också fredagsmysa.

• Bobou

Haha, ja, jag får kolla upp den här professor Balthazar också

Var förresten nyss och ställde mig in hos en annan forskare här där jag jobbar nu. Frågade inte rakt ut efter jobb, men jag vet att han kommer att ha mig åtanke nu om något dyker upp. Han frågade halvt på skämt en gång "VARFÖR jobbar inte du åt mig?!" så han blev förvånad över att min nuvarande professor finner mig överflödig. Men det tråkiga svaret på hans fråga är att han inte hörde av sig efter intervjun vi hade, innan jag började detta jobbet, så att så jäkla bra kan jag ju inte vara ändå...

I vilket fall så känner jag mig duktig som går runt och nätverkar! Det är inte det lättaste!

• Bobou

Uppsatsmoln, då var min första tanke att universitetet använder någon typ av molntjänst för uppsatsskrivande, och att läraren ville att du skulle göra ditt konto tillgängligt för henne... Typ för att spåra ändringar eller nåt... Och det var helt seriöst min första tanke, men det beror ju såklart på vilken typ av tankar som redan huserar i mitt lilla huvud. Om läraren verkligen menade en mindmap, ja, då var det ju synnerligen dåligt uttryckt med tanke på hur grovt det kunde missförstås!

Det är alltid otäckt med folk som anser sig ha tolkningsföreträde, och vissa av dem är kristna. Mitt ex och jag hade ett ord för det, som jag vet låter ganska illa - äckelkristen. Någon som är äckelkristen anser sig förmer än andra på grund av sin rena tro, men det som är äckligt är att den äckelkristne TROTS detta TROR sig vara vidsynt och icke fördömande, i egenskap av kristen. Typ "Gud älskar alla, men särskilt mig, för jag är så ödmjuk". Det är klart att man inte ska kalla folk för äckliga, men den skenheligheten gör mig lätt illamående. Förlåt.

• Bobou

Åhhh, jag är så förbannad idag på min vårdcentral!!!

De har de mest sanslösa j-la bokningssystem jag hört talas om. Man kan bara boka tider SAMMA DAG, dvs man ringer på morgonen och får en tid senare. Alltså måste man ringa innan halv nio, sen är det fullt. Och eftersom de har detta kortsiktiga system, blir liksom alla tider "akuttider" och de vill såklart helst ha akuta patienter på dessa och det förstår jag. Men det innebär också att det blir stört omöjligt att få tid för något som inte är akut!

Jag ringde varje s-ns morgon i fyra veckor i somras, men de sa bara "Är det akut? Nehej, då får du ringa igen en annan dag." Sen blev jag less, och tänkte att jag tar det en annan gång... ...typ nu, när jag ändå måste dit för något av mer akut natur, min sabla UVI som nu inte gått över på fyra veckor. Tror ni jag är less eller!!! Det är fortfarande som i början, att symtomen liksom kommer och går, bryter inte ut helt, men blir inte heller bra... Så fort jag gör något lite ansträngande blir det sämre. Och jag har provat att dricka tranbärsjuice tills det kommit ut genom öronen, utan effekt.

Ok, så jag fick tid för UVI:n, trots att sköterskan menade att jag egentligen inte är sjuk, när jag förklarade läget. *morrar* Så då sa jag att jag ville prata med läkaren om de andra sakerna också, det är två grejer, men då skrattade hon och sa att jag ju inte kan ta _flera_ saker på samma tid, en sak i taget! AAAAAAAHHH! Det skulle ta max fem minuter sammanlagt för de andra grejerna, för jag måste bara få remisser. Nej, jag fick en halvtimme, och i en halvtimme ska jag alltså prata med läkaren om min UVI.

Efteråt var jag så arg, och kände att det här går bara inte, det här kommer att förstöra hela min dag. Så nu har jag avbokat den tiden och ska försöka boka tid på en annan vårdcentral istället. Men jag är ju listad på den som ligger närmast. Är det nån som vet om det är krångligt att byta? Har ringt till en annan, de ringer upp i eftermiddag så jag hör väl vad de säger...

Usch. Skönt att skriva av sig lite iaf...

• Bobou

(Jag inser att det verkar rätt drastiskt att avboka tiden och byta vårdcentral, men jag har andra dåliga erfarenheter av dem också och det blev bara droppen.)

• Bobou

Tack för er medkänsla!

Jag har nu fått en tid på en annan vårdcentral, visserligen inte privat men jag hoppas på att den kan vara bra ändå. Där kunde jag i alla fall boka in en tid om tre veckor! För mina icke-akuta besvär, alltså. Pojkvännen tvingade mig att ringa VC i morse för att min UVI ju inte är över än, men jag ska nog ge den en chans till att självläka... Jag inbillar mig att det _långsamt_ blir bättre, jag har iaf kunnat cykla till jobbet de två senaste veckorna, om än inte träna.

Svar på tråden Tantvarning 5