• förstagångsbrud

Fotografen slarvat bort bilder

Undrar om någon vet om man har något rättsligt skydd när en fotograf har slarvat bort ens bilder? Helt sanslöst men tyvärr har det hänt. Är jättebesviken och tycker att hennes kompensation är alldeles för liten. Inte ens värdet av fotograferingen, dessutom tillkommer ju en jäkla massa kostnader för att "återskapa ögonblicket" med kläder, hår, smink och blommor. Och det känns inte direkt kul att fotas av samma slarver en gång till utan det hade känts bättre att få ut en ekonomisk ersättning så att jag själv kan välja fotograf.

Tacksam för tips från er som är yrkesverksamma samt av andra som varit i liknande situationer!! Ni behöver inte tycka synd om mig för det gör jag redan själv :)

• Svar på tråden Fotografen slarvat bort bilder
  • ConnyD

tycker kompensationen är för liten. minst hela beloppet eftersom fotografen inte levererat något till er. inget levererat = inget betalt.

• Clea

Oj, oj, oj vilken mardröm! Hoppas att allt löser sig tillslut!

• Stitch

Ni ska kräva att hon betalar alla omkostnader för att ni ska kunna ta om era bilder. Att hon ens har mage att föreslå ett presentkort, hade det varit jag hade jag skämts ögonen ur mig och betalat i stort sett vad som helst! Inklusive fotosession hos annan fotograf om ni valde det istället.
    Och nej, man kan inte lagra färdigredigerade bilder på minneskort...

• ConnyD

ledsen stitch men det går att lagra vad som helst på ett minneskort, även färdigredigerade bilder. men jag kan inte ens tänka ut nån orsak till varför man skulle göra det.

orutinerat av fotografen hela hanteringen.

• förstagångsbrud

Har i alla fall fått prata med henne nu, hon lovade att ge mig värdet av fotograferingen i cash istället för presentkort så att jag kan anlita en annan fotograf. Bryr mig inte om att kräva ersättning för omkostnaderna... Och om hon hittar kortet så får hon tillbaka pengarna om jag får de bilderna. Inga fotografier i efterhand kan ju ersätta bilderna från själva bröllopet!!!

Åh, det kommer att ta tid att komma över det här även om det känns lite bättre nu... :(

• JustMeAndMyLove

Jisses, inte ens jag är så dum så jag spara alla (specielt inte redigerade) bilder på minneskortet....

Hoppas du får den ersättning du behöver och att fotografen fått sig en rejäl läxa.. snd att den ska vara på din bekostnad bara...

ush, man kankse ska kolla upp försäkringar etc hos fotografen innan man bokar? :/

• esandstrom

Vad berättade hon om händelsförlopet då? Hur hade bilderna försvunnit?

• förstagångsbrud

De hade försvunnit på så vis att hon haft bilderna sparade enbart på minneskortet då hon redigerade dem på två olika datorer på olika adresser. Och så har de försvunnit antingen på ena eller andra stället, eller däremellan. Men det ska ha förvarats tillsammans med alla andra minneskort. JAg hoppas att det dyker upp på den ena eller andra adressen!!

Justmedandmylove: Det rekommenderar jag väldigt starkt, om jag nånsin igen ska boka en fotograf ska det stå i kontraktet hur många kr jag ska ha i ersättning för förlusten av ögonblicket. Det här är helt värdelöst...

• jantingstrom

ett tips till er som letar fotograf är att kolla lite hur fotografen jobbar och vad dom har för backuprutiner på allt möjligt, Kamera, minneskort,rutiner för hantering av minneskort mm, sig själva (om dom blir sjuka).

Det finns massor av saker man kan göra för att minska att detta händer.

dock så krävs det mer utrutsning som i många fall kostar pengar och jagar man billig fotograf så är risken för att detta händer större. Därmed inte sagt att även dyra fotografer kan "klanta till det" eller råka ut för missöden.

• Alexxxi

Din stackare!! Jag vet inte vad jag hade gjort med dem alltså! Hade nog krävt att få tillbaks alla pengar även om dem har stått och jobbat hela dan/kvällen! Inte för att man hade mått bättre av det, men man kan ju inte göra om bilderna , det känns inte samma sak ju!

• FROHM

Stackars Er!
    Tycker lite synd om henne också. MEN det finns program som kan återskapa tappad (raderat) minne om man inte fortsatt spara på samma minne med nya bilder. En del tappade bilder kanske kan räddas?
    Min kompis råkade radera på sin systemkamera alla bilder men lyckades - jag själv vet inte hur man gör - att få upp bilderna igen. Vet inte ens vad programmet heter men man kanske kan googla? Dataproffs kan sånt där.

• jantingstrom

Nu verkar det som själva minneskortet är borta (som jag uppfattade det) och det finns det nog inget program som fixar..

//J

FROHM skrev 2009-08-16 10:28:11 följande:
    Stackars Er!Tycker lite synd om henne också. MEN det finns program som kan återskapa tappad (raderat) minne om man inte fortsatt spara på samma minne med nya bilder. En del tappade bilder kanske kan räddas?Min kompis råkade radera på sin systemkamera alla bilder men lyckades - jag själv vet inte hur man gör - att få upp bilderna igen. Vet inte ens vad programmet heter men man kanske kan googla? Dataproffs kan sånt där.
Svar på tråden Fotografen slarvat bort bilder