• Pingstdagen2010

Jag blir tokig!!!!!!!

Jag blir tokig på min blivande make, som helst vill att vårt bröllop ska vara helt gratis, grrrrhhh! När vi var på IKEA, för att kolla på olika tygservetter, undrade han vad det var för fel på de vanliga pappersservetter, som kostar 19 kr för 100 st. Dessutom föreslog han att vi ska ha billiga pappersdukar på borden. Vår shoppingrunda avslutades med att han ville att vi skulle gå hem och göra en dukningsbudget innan vi började handla en massa prylar.

Jag har försökt att förklara för honom vid ett flertal tillfällen, att allt till dukningen förutom blommorna kommer att hamna utanför budgeten, eftersom jag kommer att inhandla alla prylarna utspritt under året ur min egen kassa och inte ur de pengar som vi lägger undan till bröllopet varje månad. Jag jobbar och sliter för att hitta de billigaste alternativen och han bara snackar budget. Han är en underbar kille och människa men han är sssåååå ekonomisk. Min blivande make är spara och jag är fröken slösa! Just nu är han en bromsklosse och glädjedödare, som tar bort all planeringsglädje. Är det någon annan som har liknande problem?

• Svar på tråden Jag blir tokig!!!!!!!
  • Humlan66
    KatjaB skrev 2009-07-18 10:16:31 följande:
    jag tänkte faktiskt inte rådfråga min m2b om alla detaljer. han kommer tycka att många saker är väldigt onödiga och kan ha lite av inställningen "vad är det för fel med att bara ha en grillfest då?" haha Jag vet ju hur han är och han vet att många saker som han inte skulle orka lägga en massa energi på är jätteviktiga för mig. Så angående dukning tänkte jag bara ge ett upplägg på att jag vill ha vita dukar osv, och sen så behöver jag inte kolla med honom exakt vad vi ska ha för dukar.Andra saker som han är mer intresserad av kommer vi såklart göra gemensamma beslut, o allla större beslut förstås. På tal om dukar förresten så har ju ikea vita lakan för 15 kr styck... tror ni inte man kan ha dem som bordsdukar?
    Klart du kan det

Tyvärr så kan jag inte smyga med nått utan han vill ha totalkoll och blir skitsur om jag inte berättar nått
  • Pingstdagen2010
    Humlan66 skrev 2009-07-18 10:18:30 följande:
    ja lite sådär är det här med då det gäller Lokalen. Igår va vi och tittade på ett ställe som vi båda gillade MEN eftersom det är ett ställe nära vatten så går folk gärna å lägger ut sin handuk där å lägger sig och det gillade han INTE- vi ska vara själva PUNKT !!! Åhhhhhh va irriterad jag blev då för det GÅR JU INTE att begära det. Att det är en och annan människa där gör mig inget alls
    Det är verkligen svårt att hitta en lokal som båda gillar och om det då är en och annan, som lägger ut sina handdukar spelar väl ingen roll. Åh, herregud jag hade nästan freakat ut!

@ KatjaB - Lakanen på IKEA går att använda som dukar! Jag testade att både färga och stärka ett lakan och det blev kanon!
  • Humlan66

Ja dukarna är lite genomskinliga bara, men om det går så vik dubbelt så är det problemet löst

• LB5

Lustigt, för oss är det nästan lite tvärt om... min blivande man är ifrån USA och där spelar bröllop i en helt annan division. Jag tycker av princip att det är jobbigt att spendera 5000 kr på en tårta (socker, ägg, mjöl...) men min blivande tycker bigger is better och att man bara gifter sig en gång, så nu har vi nästan inga pengar kvar till efter bröllopet... oh well, efter att ha läst den här tråden så kanske jag borde vara tacksam? hehe.

• nohlin

Vill inte börja min karriär här på BT med att starta krig, men det jag läser ovan låter lite skrämmande. Handlar för egna pengar? Visst att man inte har delad ekonomi eller så, men är det inte en gemensam fest? Bara för att bruden har drömt om en viss sorts bröllop sen barnsben innebär det väl inte att det måste bli så, framförallt inte om brudgummen vill något annat. Handlar inte detta om att komma överens, nå en kompromiss som båda kan vara nöjda med. Ge lite (okej med pappersdukar) och få lite (extra fina servetter) så kommer det ju bli bra tillslut.
    I mitt fall stämmer jag in på männen som ni beskriver, men jag är villig att kompromissa, så länge inte beslut tas bakom min rygg, då blir iaf jag både arg och sårad, det är ju minst lika mycket min fest som brudens.
    /Nicke

• anne på grönkulla

Jag tyckier det låter väldigt ansvarsfullt och engagerat att både vilja ha en budget för dukning/dekorationer och att göra det gemensamt, både avgöra vad det totalt får kosta och vilka val man ska göra.

Varför vissa saker inte ska synas i budgeten för bröllopet utan betalas (och därför bestämmas) av den ena parten ensam förstår jag faktiskt inte.

• Tindragull
    KatjaB skrev 2009-07-18 10:16:31 följande:
    På tal om dukar förresten så har ju ikea vita lakan för 15 kr styck... tror ni inte man kan ha dem som bordsdukar?
    Det går alldeles utmärkt! Det hade vi!
    Dessutom kan man ju faktiskt använda lakanen som just lakan efter bröllopet! Det är ekonomiskt & bra! (gillade min man i alla fall)
  • Tindragull

Min man var också den som bromsade och skulle ha allt så billigt som möjligt när vi planderade vårt bröllop.
    Han fixade t.o.m. så att arbetskollegor gjorde en tårtställning gratis (av material han hittade på jobbet), för man kan ju INTE hyra en för 200:- *suckar*

• KatjaB

ja, jag tänkte precis så, att lakanen går att spara. Och inför dukningen kan man ju stärka dem så att de känns lite stela och blir snyggare. Tänkte också sy upp egna servetter istället för att köpa färdiga.. går ju åt ett antal

Menar såklart inte att man ska ljuga för varann om vad som kostar men om man har en sambo som är totalt ointresserad av dukning och inte förstår vitsen med att få en jättefin dukning så tar jag hellre det ansvaret själv. Sen gör jag allt jag kan för att komma undan billigare, så att det inte skenar iväg så mycket.
    I slutändan blir ju båda nöjda, det blir fint o jag som ändå tycker det är viktigt får grovjobbet själv.

• shakynose

Jag tycker att din blivande gjorde helt rätt som föreslog att ni skulle göra en budget tillsammans, och jag tycker inte att det är något att bli tokig på. Men jag förstår att det blir krock när ni är så olika, så ni måste ge och ta som nohlin säger om ni ska undvika fler onödiga bråk. Det sämsta du kan göra är att handla saker bakom hans rygg nu när han visat att han faktiskt också vill vara delaktig i budgetering och planering. Det är ju lika mycket hans bröllop som ditt, så varför ska det vara någon måtta på hur engagerad han ska vara?

Pingstdagen2010 skrev 2009-07-18 10:09:28 följande:
    Vad skönt att höra att det är fler, som har det likadant! Min m2b vill vara med och peta i alla detaljer och det kommer att bli svårt att hålla honom utanför. Han är egentligen en riktig estet och gillar när det är fint. Inredningsprylar och saker till vår segelbåt får kosta hur mycket som helst men när det gäller bröllopet har han fått budgetnoja. Han tycker att det är onödigt att lägga ut en massa på en enda dag. När jag berättade att man bl.a. måste stryka alla dukar och kanske stärka tygservetterna höll han på att svimma. Vissa saker ska man nog inte berätta... Jag har bestämt mig för att köpa saker utan att berätta det för honom. Dessutom behöver jag inte berätta vad det kostade heller, eftersom jag kommer att använda mina egna pengar.När vi åkte runt och tittade på festlokaler blev vi riktigt ovänner. Jag skickade länkar och information om lokalerna. När vi väl var på plats, för att titta på lokalen var han väldigt negativ. Han tyckte antingen att lokalerna låg för långt från stan, att lokalerna var för avlånga, att lokalerna var för fula eller att de låg för långt från vattnet o.s.v. Jag höll på att bli tokig! Om han hade tittat på bilderna, länkarna och informationen som jag skickade via mejl hade vi inte behövt lägga en massa tid på att åka omkring och titta på lokaler. Nu har vi nästan bestämt oss för en lokal och det känns oerhört skönt! Det är kul att han är engagerad och att han vill vara med och bestämma men någon måtta får det vara!
    Det här med att det är onödigt att lägga så mycket pengar på en enda dag håller jag faktiskt med honom om! Inredningen på båten lever man ju med lite längre, och kan dessutom öka andrahandsvärdet om man tänker så. Bröllopsprylar är en ren förlustinvestering, kolla bara köp och sälj här på bt.

Jaja, jag tror iaf att du gör ett misstag om du medvetet utestänger en man som uppenbarligen vill vara med.
Svar på tråden Jag blir tokig!!!!!!!