• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • fru AM

Koko: tror du inte bärselesåldern 3-5 månader beror på om han kan balansera huvudet eller ej?

Puss på tråden!

• Lapinette

Liten - ja, fråga mig inte varför men det verkar onekligen svårt att åka dit trots att vi har många vänner som erbjuder oss husrum.

• Snorkfröken77

God morgon tråden, eller snarare god lunch! Vilket trist höstväder det är idag (igen). Tanten har hittat hit nu, hon måste tappat bort sig på vägen hit, kanske skaffa gps till tanten? Känns iaf skönt eftersom allt var så konstigt, nu blir det ny tag *många kramar till er alla*

• Liten med Mindre

Grattis till tant då Snorkis! Alltid något att kunna börja om.

Muggles - har du tagit fler prov efter din smyg-tant? Går det åt rätt håll?

EGO: kände mig sugen och öppnade en påse salta mandlar som legat i lådan ett bra tag. Och nu är det ju dyngsvårt att sluta. Men det är ju snart lunch - så jag får hålla mig till en "överlevnadsnäve". (Saltåkvarns rostade o saltade mandlar är fantastiska, och dyra...)

• BrudSommar2006

Koko, vi har en sån sele och den är rätt stor i sitsen så risken är att han halkar omkring och inte sitter bra innan han växt till sig? En gissning bara, vi hade inte riktigt det problemet! Fast varken jag eller maken tyckte att den var speciellt bekväm faktiskt, vi fick ont i axlarna.

Liten, salta mandlar är ingenting för mig, däremot klämde jag en påse vanliga häromdagen, eller ja, det tog väl ett par tre dagar men i alla fall. Ser fram emot russin&mandel-perioden som kommer med glöggen, mums.

Slog upp både Julia och Hanna igår och upptäckte att namnen inte betyder något speciellt, vad trist! De har en historia men jag hade velat ha ett namn som betyder något vackert, inte nog med att Iris är en vacker blomma, det betyder regnbåge också. Njae, ska nog leta vidare lite i namndjungeln framöver.

• Ore

Liten: Låter gott med salta rostade mandlar

koko: Hoppas det hjälper med mjölkfritt... Och jag förstår att det är jobbigt, även om det är väldigt mycket lättare att hitta mjölkfria produkter nu än det var för drygt 10 år sedan, när min syster letade pga hennes lilla bebis problem. Sedan är frågan - om det är magproblem, är det då laktosen som är problemet, eller mjölkproteinet? Mitt äldsta syskonbarn hade problem med mjölkprotein, men det yttrade sig ju som eksem och klåda... Laktos är väl det som för vuxna ger magproblem... Frågan är hur det är för barn...

Snorkis: Bättre om tanten drar åt pepparn och inte hittar till dig alls!

Puss tillbaka till AM (och övriga tråden!)

Angående bärsele så har jag spanat på denna: www.edenbaby.se/catalog.php dels eftersom den kan användas från nyfödd, och dels för att man kan bära framåtvänt i den... Meeeen, jag har lovat maken att inte shoppa mer bebisgrejer innan bebisen faktiskt är född. Så för att kompensera detta så tänker jag mig en tripp till gbg-trakten så fort jag och bebisen orkar, så kan vi prova den live

• Liten med Mindre

Ore - varför vill du bära bebisen framåtvänd??

• kängu

Tack för tumhållning! Tror dock inte jobbet är ngt för mig, och tror inte dom vill anställa mig heller Jag är nog lite för dyr för dom...

Liten, det är super att kunna bära framåt när de är lite större! Ru älskar det nu! Det är en funktion jag saknar på min Beco faktiskt..

Kokosen, hoppas det hjälper med mjölkfritt! Styrkekramar!!!!!! Det finns ju ett inlägg som man kan köpa till Ergon så det går att bära från start.

• kängu

Ore, rekommenderar att ha en bärsele eller sjal hemma från början. OM du får en bärbebis så är det ovärderligt... och det sista man vill göra (och orkar) precis efter förlossningen är att shoppa!

• Liten med Mindre

Kängu - vi bar Mindre en del i sele när hon var liten, vänd mot oss. Sen blev det inte så ofta när hon var större och hade kunnat sitta framåt. Nån gång ibland.

Själv tycker jag resonemanget är sunt att ha barnet mot sig i vagn och sele så länge som möjligt, för att minska mängden intryck. Men många gör ju tvärt om idag, och jag vet inte om det är bebisarna eller föräldrarna som vill det. Kanske olika från person till person. Det funkar ju inte att ha barnet i vagnen hängades långt över kanten heller för att det vill se framåt.

Men nåt som är fantastiskt mysigt nu är att kunna ha henne i bärstol på ryggen. Nån som sitter och trallar och pillar dig i nacken med jämna mellanrum. Önskar det blev av oftare. Tror dock inte det är nån höjdare för mig att bära så nu. Magen är lite i vägen för avbärarbältet.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor