• Stefan09

Vänta med sex

Vi väntar båda två eftersom vi anser att det hör till enheten i äktenskapet! Sen är det ju inte så svårt att vänta om man väl går in för det och vill det tillsammans. För oss handlar det mest om respekt dels inför varandra och dels inför Gud.

• Stefan09

Först vill jag säga att jag har en stark attraktion till min fästmö men sex räknar jag nog som den minst viktiga delen i en relation ändå. Jag ser inte hur folk inte kan förstå hur det handlar om respekt. Står det i Bibeln att det hör till enheten i äktenskapet så tror jag på det och vill lyda det så gott jag kan, varför synda när man kan låta bli? Jag kan förstå att ni som inte är kristna har en helt annan syn på saken och det är naturligt. De flesta har ju sexdebut vid 15-16 års ålder och är man verkligen mogen för det då? Sen tror jag att de flesta ändå inte vill ha sex bara för att ha det gjort utan för att det är något speciellt i en relation som man vill ge till en speciell person.

• Stefan09

Anledningen till varför jag vill vänta är för att jag vill lyda Bibeln eftersom jag tror på den, gör man inte det är det ju bara hel mysko kan jag själv tycka. Det är inte så konstigt men jag vill inte ge in för mina lustar utan kontrollera dem så gott jag kan. Sen som kristen så är det totalt korkat att inte motstå synden. Hoppas ni kan köpa det. Är man något sånär insatt i texterna borde ni kunna greppa det men det utgår jag inte ifrån av erfarenhet.

Jag väntar tills efter bröllopet eftersom det finns stöd för att det är en synd innan men har man inte läst Bibeln så är det heller inte så lätt att veta. Sen anser Bibeln att det hör till den äktenskapliga enheten plus att det blir välsignat av Gud vilket är det viktigaste för oss. Man kan aldrig lova någon evig trohet men man kan ju försöka så gott man kan, även kristna skiljer ju sig vad jag har hört...

• Stefan09

Jag tror inte att jag eller någon kan lova att vara evigt trogen men om du skulle läsa vidare så sa jag också att man kan göra så gott man kan för att försöka, det uppstår skilsmässor av en anledning och det är när man inte är realistisk tror jag.

Ja vi är båda oskulder Alexxi. De flesta av mina kompisar är ju kristna med där finns båda läger av om 90% av dem väntar så finns det ju också kristna som inte väntar också. Så jag känner inget direkt grupptryck utan snarare motivation hos mina kompisar. Det viktiga är ju inte när man har sex utan att det är med den man älskar och när man är mogen för det.

Alexxxi skrev 2009-09-28 11:01:31 följande:
    Men hur vanligt är detta egentligen? Du säger att du är troende, men hur är det med dina kompisar? Har du vänner som tänker som du eller du känner inget s.k grupptryck att dem har sex men inte du?
    Jag tror rent allmänt att det är svårare för en kille att vänta än en tjej.
  • Stefan09

Alexxi: Jag kommer som du säger uppfostra mina barn efter den kristna tron ja oavsett om de hamnar i en frikyrka eller svenska kyrkan. Men i slutändan måste de själva välja vad de står för, en tro är alltid en tro eftersom man inte kan veta utan bara var övertygad. Just därför är det en så stark koppling till Gud. Det är svårare att tro än att veta. Sen när det kommer till sex kommer jag att informera dem om vad det handlar om men också vad vi som föräldrar vill och till sist deras egen vilja i frågan. Jag vill föra en öppen dialog utan skamkänslor.

• Stefan09

Just det glömde såga det jo jag är svensk bortsett från att min pappa är från england så. Jo du har rätt i att det var ovanligt med kristna här, borde kanske starta en egen tråd om kristna traditioner och tankar runt vigseln? Det som är svårast är att tvätta bort alla fördomar runt kristendomen.

• Stefan09

Fast det är nog mer muslimska länder tror jag. I sverige ska ju allt vara så jämställt och därför håller jag med Alexxi, vi gör ingen skillnad här och det var det vi utgick ifrån. Jag tror att det ligger mer press på en kille att ha sin sexdebut tidigt än för en tjej. Sen beror ju det på uppväxt, ort, kompisar och mycket annat också.

• Stefan09

1 Kor 7:1-7 Ett klokt sätt att se på äktenskapet.

• Stefan09

Det vackraste är nog att vänta till morgonen. Utvecklas man inte hela livet? Vilken roll spelar det då när man börjar utvecklas? Jag tror inte direkt att det är något problem att utvecklas sexuellt haha.

• Stefan09

Fast lite klumpande är ju faktiskt intressant kan jag tycka.

Alla utvecklas i olika takt och med olika behov men att vänta nått år med den sexuella utvecklingen är ju ingenting när man tänker på hela livet men det är mitt perspektiv. Varför ha så bråttom?

Svar på tråden Vänta med sex