• Linadesign

Överpriser på bröllopssaker!

Det har väl inte undgått någon att allting trissas upp av att det heter något med bröllop eller brud: brudklänning, brudfrisyr, bröllopstårta m.m.

Vilka saker tycker ni är överpris på?

Jag tycker slöjorna är löjligt dyra. 1000 spänn för lite tyll med en plastkam! Kostar säker bara en tia att tillverka! Likaså caketoppers. Små brudpar i plast som säljs för flera hundra. Men tillverkningskostnaden är nog mer i nivå som en leksak i ett kinderägg.

• Svar på tråden Överpriser på bröllopssaker!
  • Niini

Jepp.. Jag kommer inte göra en brudkamning, kommer göra en festfrisyr. På det sättet kommer man undan med halva priset.

• ElinDaniel

Jag kollade med en frissa igår på pris för frisyr.

2300, utan att hon ens fått förslag på hur jag ville ha det. Medan en baluppsättning gick på 300...

Lite konsigt...

Jag frågade vad det berodde på och hon sa att för en brud lägger man ner hela sin själv i arbetet... Ok... Men baluppsättningar är ju i regel superfina också!

• MiaMariaR

Jag tänkte länge att det är självklart att det inte är överpriser på bröllopssakerna, det är bara en myt, men sen gick jag till floristen och ville ha en bukett. Hon hade en färdig som hon skulle ha 179kr för jag ville ha en liknande fast några dagar senare. Men om det är brudbukett så kostar det från 650kr sa hon, och det kan bli dyrare. Så jag frågade om hon kunde göra något för max 700kr och priset blev såklart 700kr, hon ville inte specificera delkostnaderna när jag frågade efter det.
    de två buketterna finns i mitt galleri och jag kan faktiskt inte riktigt se varför den ena kostade 521 kr mer. Kan ni?

www.brollopstorget.se/hem/miamariar/galleri.php

• ElinDaniel

Jag trodde inte heller att det var överpriser... Men det är det faktiskt!!!

Visst, kanske det krävs lite mer av den yrkesverksamma för att få bruden nöjd. Kanske måste man va nogrann. Men det ska man väl vara jämt? :) I alla fall om man är som jag och du miamariaR, att vi inte ser nån skillnad på buketterna :) Haha

• ElinDaniel

Jag ska inte ljuga mer än nödvändigt... Jag skrev faktiskt fel på baluppsättningen. Det skulle stå 900 kr... Men men...

• sockersmulan

Tycker brudbuketten är finare än den andra, men inte 521kr finare! SÅ stor skillnad är det verkligen inte mellan dem. Vilken idiot till florist!

MiaMariaR skrev 2009-08-26 13:36:32 följande:
    Jag tänkte länge att det är självklart att det inte är överpriser på bröllopssakerna, det är bara en myt, men sen gick jag till floristen och ville ha en bukett. Hon hade en färdig som hon skulle ha 179kr för jag ville ha en liknande fast några dagar senare. Men om det är brudbukett så kostar det från 650kr sa hon, och det kan bli dyrare. Så jag frågade om hon kunde göra något för max 700kr och priset blev såklart 700kr, hon ville inte specificera delkostnaderna när jag frågade efter det. de två buketterna finns i mitt galleri och jag kan faktiskt inte riktigt se varför den ena kostade 521 kr mer. Kan ni?www.brollopstorget.se/hem/miamariar/galleri.p...
  • sockersmulan

Fortf orimligt stor skillnad, tycker jag! Min kompis som ska gifta sig snart har sagt till sin frisör att hon ska vara tärna på ett bröllop, och kommer därför spara åtskilliga hundralappar på sin uppsättning. Helt sjukt att man måste göra så för att inte bli halvt ruinerad!

ElinDaniel skrev 2009-08-26 13:41:29 följande:
    Jag ska inte ljuga mer än nödvändigt... Jag skrev faktiskt fel på baluppsättningen. Det skulle stå 900 kr... Men men...
  • MV85

Det finns hur många trådar som helst på det här temat, och här finns både florister, frisörer och konditorer som om och om igen har förklarat vad skillnaden är och varför priserna ser ut som de gör många gånger.
    Det har oxå konstaterat att det finns de som utnyttjar ordet bröllop, men de är extremt få.

• ElinDaniel

Jag ska inte gifta mig fören maj nästa år. Men ringde en frisör förra veckan och en just nyss. Bara för kul (ist för att plugga) Hehe. Som tidigare nämnt... 2300 för bara håret om man är brud på ett ställe.

Ringde till en annan salong nu. 1200 för smink o hela baletten, om man inte är brud förståss ;) hehe... Fantastiskt hur denna karusell funkar... Säer inte att alla nöjer sig med en baluppsättning, men ibland är det ju ingen skillnad! :)

• MiaMariaR

Ja lite finare tycker jag också attbrudbuketten blev, men precis som du skrev, inte 521kr finare =)
    Gaah, jag kan informera dig om vem det var, men du ska väl inte köpa buketten i Lund..

sockersmulan skrev 2009-08-26 13:45:17 följande:
    Tycker brudbuketten är finare än den andra, men inte 521kr finare! SÅ stor skillnad är det verkligen inte mellan dem. Vilken idiot till florist!
  • Bride in the city

Inga överpriser hitintills och då tänker jag på tårta, blommor, smink och hår.

Brukade sätta upp håret hos min ordinarie frissa under studietiden när jag skulle på bal. Det brukade ta en timme och priset skulle omräknat till dagens penningvärde ligga runt 600 kr.

För 1800 kr kommer jag att få 2,5 - 3 timmar inklusive konsultationen. Priset är därmed detsamma per timme som mina balfrisyrer från studietiden.

Det är klart att det behövs mer tid nu eftersom frisyren blir mer mer arbetad, mer perfekt då det finns tid att börja om deoch att min frisörska lagt ner tid innan på att fundera ut vad som passar mig. Dessutom är det lite obekväm arbetstid; att gå upp tidigt en lördag för att ta hand om mig från 8:30. Det är inte precis så att man drar igång och kör slingor och klippningar hela dagen efter det att man gjort en uppsättning, utan man är nog rätt trött.

• sockersmulan

Näe, ska nog köpa den i Sölvesborg/Kristianstad..men du får gärna informera mig om vem det var ändå!

MiaMariaR skrev 2009-08-26 13:50:22 följande:
    Ja lite finare tycker jag också attbrudbuketten blev, men precis som du skrev, inte 521kr finare =)Gaah, jag kan informera dig om vem det var, men du ska väl inte köpa buketten i Lund..
  • charmed84

köp begagnade saker i mån det går. Har köpt tiara, tyllkjol och caketopper begagnat. Klänning och övrigt köper jag nytt. Begagnad är dessutom bra för miljön och det blir inte så dyrt för plånboken.

• Ore

Angående t.ex. caketoppers så handlar det ju även om utbud. Att gjuta saker i plast, kräver en form. En form kostar väääldigt mycket pengar. Kinderleksaker görs i ett flera flera miljoner exemplar varje år. En caketopper i betydligt färre, men formen är dyr för det...

Dessutom så gissar jag att caketoppers behöver målas. Säkerligen för hand. (Jämfört med kinderägg, där varje plastdetalj gjutes för sig, i en enda färg, och sedan pusslas ihop) Att gjuta plast i olika färger och få dem på rätt ställe utan trista skarvar är i princip omöjligt, så det är nog säkert "handmålning" som gäller på dessa. Sitter antagligen någon kraftigt underbetald person i något asiatiskt land och pysslar med detta... Och trots dålig lön, så blir tillverkningskostnaden åtskilliga tior. Angående vad de kostar här, så behöver man i regel ta ut åtminstonde 250-300% av inköpspriset i en svensk butik. Detta för att ha råd med saker som butikshyra, personal, marknadsföring, moms, möjlighet att plocka ut lön och även betala skatt och arbetsgivaravgift på lönen.

Jag tycker det är bra att folk ifrågasätter varför saker blir dyrare för att det rör sig om bröllop, men jag råkade inte ut för ett enda ställe som inte kunde motivera varför det var dyrare. Och på alla ställen kunde jag valt det billigare alternativet, om jag ville. T.ex. "festtårta". Ej monterad i våningar, mindre tid nedlagt på dekorationerna, ej levererad i kylbox - då hade det blivit billigare. Frisören kunde ha gjort en baluppsättning. Då hade jag inte fått någon konsultation, och uppsättningen beräknades då ta ca 1 timma. Min uppsättning tog över 2 timmar, och jag fick känslan av att "bli bortskämd" också, eftersom de fixat ordning speciellt för detta... Floristen kunde slängt ihop en fin bukett av det som fanns hemma, men för att få exakt de blommor jag ville ha, i rätt färger och att de även har avsatt tid för någon som verkligen hinner ägna sig åt att binda ihop min bukett så att den blir superfin, och att den kan bindas så sent som möjligt för att hålla så länge som möjligt, så kostar det litet mer.

• SessanPrinsen

Ore! Jag kunde inte ha sagt det bättre själv =) Jag förstår att det kan kosta multum bara för det kallas för brud, men det finns bra och billigare ställen.

Inteflora tog jättemycket för sina brudbuketter, jag fick en likadan för halva priset hos en annan. Men som sagt, vill man ha bra service och en bra bindad bukett så kostar det!

Visst funkar det med en baluppsättning för den som vill ha nåt enklare. Mina tärnor fick betala enligt baluppsättningens priser. Jag tog en bruduppsättning som tog över 2 timmar att göra. De la extra mycket tid och arbete på mitt hår, just för att jag var brud! Jag fick jättebra service och den där "extra" känslan av att bli ompysslad och vara bortskämd!

Herregud, man gifter sig bara en gång... varför ska man behöva snåla? Vi satte upp en budget efter vad vi ville ha och inte utgick från en summa pengar och tänka vad har vi råd med!

Förstår att alla är olika och alla vill inte lägga pengar på det. Men tänk på oss brudar som vill ha det lilla extra och är villiga att betala för det! =) det är väl inget fel med det??

• Divina73

Vilken av dem var dyrare? Ser inte det sådär automatiskt faktiskt.

MiaMariaR skrev 2009-08-26 13:36:32 följande:
    Jag tänkte länge att det är självklart att det inte är överpriser på bröllopssakerna, det är bara en myt, men sen gick jag till floristen och ville ha en bukett. Hon hade en färdig som hon skulle ha 179kr för jag ville ha en liknande fast några dagar senare. Men om det är brudbukett så kostar det från 650kr sa hon, och det kan bli dyrare. Så jag frågade om hon kunde göra något för max 700kr och priset blev såklart 700kr, hon ville inte specificera delkostnaderna när jag frågade efter det. de två buketterna finns i mitt galleri och jag kan faktiskt inte riktigt se varför den ena kostade 521 kr mer. Kan ni?www.brollopstorget.se/hem/miamariar/galleri.p...
  • Tristan79

Om du hittar en bra florist får du gärna informera mig! Vi bor i Ronneby och ska troligen gifta oss i Kristianstad i september nästa år.

sockersmulan skrev 2009-08-26 14:07:51 följande:
    Näe, ska nog köpa den i Sölvesborg/Kristianstad..men du får gärna informera mig om vem det var ändå!
  • sockersmulan

Absolut, I will!

Tristan79 skrev 2009-08-27 18:32:00 följande:
    Om du hittar en bra florist får du gärna informera mig! Vi bor i Ronneby och ska troligen gifta oss i Kristianstad i september nästa år.
Svar på tråden Överpriser på bröllopssaker!