Angående t.ex. caketoppers så handlar det ju även om utbud. Att gjuta saker i plast, kräver en form. En form kostar väääldigt mycket pengar. Kinderleksaker görs i ett flera flera miljoner exemplar varje år. En caketopper i betydligt färre, men formen är dyr för det...
Dessutom så gissar jag att caketoppers behöver målas. Säkerligen för hand. (Jämfört med kinderägg, där varje plastdetalj gjutes för sig, i en enda färg, och sedan pusslas ihop) Att gjuta plast i olika färger och få dem på rätt ställe utan trista skarvar är i princip omöjligt, så det är nog säkert "handmålning" som gäller på dessa. Sitter antagligen någon kraftigt underbetald person i något asiatiskt land och pysslar med detta... Och trots dålig lön, så blir tillverkningskostnaden åtskilliga tior. Angående vad de kostar här, så behöver man i regel ta ut åtminstonde 250-300% av inköpspriset i en svensk butik. Detta för att ha råd med saker som butikshyra, personal, marknadsföring, moms, möjlighet att plocka ut lön och även betala skatt och arbetsgivaravgift på lönen.
Jag tycker det är bra att folk ifrågasätter varför saker blir dyrare för att det rör sig om bröllop, men jag råkade inte ut för ett enda ställe som inte kunde motivera varför det var dyrare. Och på alla ställen kunde jag valt det billigare alternativet, om jag ville. T.ex. "festtårta". Ej monterad i våningar, mindre tid nedlagt på dekorationerna, ej levererad i kylbox - då hade det blivit billigare. Frisören kunde ha gjort en baluppsättning. Då hade jag inte fått någon konsultation, och uppsättningen beräknades då ta ca 1 timma. Min uppsättning tog över 2 timmar, och jag fick känslan av att "bli bortskämd" också, eftersom de fixat ordning speciellt för detta... Floristen kunde slängt ihop en fin bukett av det som fanns hemma, men för att få exakt de blommor jag ville ha, i rätt färger och att de även har avsatt tid för någon som verkligen hinner ägna sig åt att binda ihop min bukett så att den blir superfin, och att den kan bindas så sent som möjligt för att hålla så länge som möjligt, så kostar det litet mer.