• mazda6

Hur betalar ni för ert bröllop?

Hur finansierar ni ert bröllop? ni kan ju vara anonyma om ni vill
    Sparat, arv, lån, föräldrar betalar, eller andra alternativ?

Själv så sparar vi, men det går trögt! Kanske kommer få nån liten hjälp från min m2b:s föräldrar. Men det är nog all hjälp vi i så fall får.

Önskar man kunde vinna på lotto lite lägligt till bröllopet

• Svar på tråden Hur betalar ni för ert bröllop?
  • AndréaK

Vi betalar för hela bröllopet på egen hand. Vi förväntar oss inte att någon annan ska betala för oss, är ju något som vi själva valt att fira =)

• Hillena

Vi betalar också allt själv. Har redan pengarna. Sen så köper man ju massor av småsaker här och där som jag inte räknar med :)
    Tänkt oss en budget på ca 50 000:-

• tomlinn

båda föräldraparen bidrar med pengar men vi vet inte hur mycket, de har bara sagt att de vill vara med. vi har en budget på ca 80-100 000:-.

• sanfrancisco

Har sparat själva men tror att vi kanske kan få bidrag till klänningen och något mer. Tror det kommer gå på 150.000 kr men man vet aldrig.

• varelse

Vi kommer att spara själva, men gifter oss inte förrän om drygt två år. Först måste vi försöka få en lite mer precis budget, vilket kräver att vi bestämmer en preliminär gästlista. För vår del är maten det som kommer bli absolut dyrast. Med mat och allt annat inräknat finns det risk att det kommer gå loss på runt 80'000kr, varav ca hälften av det är till mat...

Vi får se hur det går med sparandet dock. Jag studerar fortfarande, tar min examen till sommaren 2010 och vet sedan inte om jag får jobb eller inte och min m2b börjar plugga i januari om han kommer in på sin utbildning och den är på ett drygt år.

• KatjaB

oj, får man fråga vad det är ni ska bjuda på?

varelse skrev 2009-10-31 18:36:53 följande:
    Vi kommer att spara själva, men gifter oss inte förrän om drygt två år. Först måste vi försöka få en lite mer precis budget, vilket kräver att vi bestämmer en preliminär gästlista. För vår del är maten det som kommer bli absolut dyrast. Med mat och allt annat inräknat finns det risk att det kommer gå loss på runt 80'000kr, varav ca hälften av det är till mat... Vi får se hur det går med sparandet dock. Jag studerar fortfarande, tar min examen till sommaren 2010 och vet sedan inte om jag får jobb eller inte och min m2b börjar plugga i januari om han kommer in på sin utbildning och den är på ett drygt år.
  • Trasan99

Vi betalar själva. Jag har fonder att plocka av, men försöker sprida ut en del kostnader för att inte behöva ta allt där. Min m2b tar från sin lön.

• Nasoleh

Betalade själva, sparat ihop.

• Berri

Min m2b kommer betala det mesta och så kommer hans familj stå för, jag hoppas att det inte överstiger 230 000 kr.

• 20100515

Vi sparar för fullt och kommer betala allt själva. (Våra föräldrar vet ännu inget, så om de bidrar med något litet vet vi inte, det är inget vi räknar med iaf)
    Budget låg på 60 000 kr från början men av någon märklig anledning har den höjts till 80 000 kr drygt. Hälften av det är mat, dryck, personal och lokalkostnader.

• aikidoaasa

Vi lägger undan en del varje månad och hoppas på det sättet att vi kommer upp i den summan som vi behöver. Men det känns lite trist då summan inte är så stor på konton, men det beror på att vi betalar saker allt eftersom så de försvinner från kontot. MEn vi har en budget där vi skriver in vad vi betalat för och lägger ihop det med den summan som vi har på kontot så då ser vi att det ändå är en del.
    Sedan så hoppas vi självklart på lite bidrag från våra föräldrar men vi vill inte tvinga dem.
    Skulle det saknas så kan vi självklart hoppas på att vi vinner på lotto eller så tar vi och lånar den lilla summan som blir över. Då vi har en bra bank kvinna så ska det inte vara några problem. Men förhoppningsvis skall det inte behövas. (Det är endast omnågot oförutsett skulle hända som gör att en massa pengar skulle försvinna till annat)

• HåKa

Vi köpte saker till bröllopet, pynt, kläder och liknande fortlöpande under tiden av det året som vi planerade ungefär. Vi valde att inte berätta för våra föräldrar om bröllopet förrän precis innan vi skickade ut inbjudningarna. Vi förväntade oss därmed inte heller några bidrag men fick betydligt mer än vi räknat med. Bröllopet gick på cirka 100 000 kr (trodde att vi skulle klara det på 50-60 000 kr)och vi fick nästan hälften i bidrag. Vi blev båda helt överväldigade, speciellt då vi inte räknat med någonting alls, det är ju stora summor vi talar om. Det är dock viktigt för mig att jag veta att jag hade klarat av det utan hjälp, planerar man noga så går det. Man får helt enkelt anpassa bröllopet efter plånboken.

• SunsetDec

Vi betalar själva, allting,,,eller vi läs: han mest.

• CeKe

Vi sparar! Hade budgeten (ca 30 000) klar, men vi har precis köpt en båt som åt upp hela budgeten, så nu blir det till att spara för fullt... Mina föräldrar har sponsrat med tyg till klänningen och lokalhyran, vilket vi inte alls hade räknat med.

• mefageret

Vi kommer att ha ett judiskt brollop, och enligt tradition sa tar man som gast inte med sig present pa sadana utan ett litet kuvert istallet :) Det brukar betala kalaset!
    Det passar oss perfekt, for har man ett lite storre brollop (vilket det lar bli med tanke pa hans slakttrad) sa ser jag helst att fa pengar att betala for antingen festen eller eventuellt brollopsresan, an fa tre matberedare och 8 uppsattningar ljusstakar.

• Liina86

Vi sparar pengar från extrajobb och använder en del pengar som jag har sparade. Mina föräldrar har dessutom erbjudit sig att bidra med betydligt mer än vi trodde och känner vi hans mamma rätt så kommer det nog ett bidrag därifrån också. Gör mig jätteglad att vi kommer ha möjlighet att ha allt som är viktigt till vårt drömbröllop trots att vi fortfarande studerar :)

• SofiaåPetter

Vi har sparat och har pengarna och har en budget på ca 100 000 för vigsel, festen, ringarna och bröllopsresan. För oss är det självklart att det är vi som betalar, det är 2000-talet, det är vår fest och vi är vuxna och har bra jobb. Men våra föräldrar blev överlyckliga när dem fick höra nyheten om bröllopet och båda föräldraparen vill vara med och hjälpa till och då tackar man ju inte nej:)! Det får vi som en fantastisk bröllopspresent av dem!

• Korallbruden

Vi sparar och betalar allt. Vi väljer också vilka som skall bjudas och inga måsten och krav...

• Flodis Hjärtat

Sparar kontinuerligt och betalar allt själva än så länge. Ingen vet så ingen har haft möjlighet att hjälpa till men jag fick pengar förra gången jag gifte mig så jag förväntar mig inget denna gång. Blir bara glad om de kommer.

• anno08

vårt bröllop kostade ca 75 000 kr o vi fick 20 000 (totalt) av våra föräldrar. resten hade vi sparade sen innan...
    vi hade en väldigt kort förlovning, 2,5 månader, men hann ändå betala av mkt under tiden utgifterna kom, så vi behövde inte ta särskilt mkt från sparpengarna.

vi hade önskat oss resepengar av våra vänner o det täckte nästan hela kostnaden för vår två veckor långa bröllopsresa till mexiko, vilken vi ska iväg på om tre veckor!=)

Svar på tråden Hur betalar ni för ert bröllop?