• Mamli

här sitter jag och tvekar..

dags att betala in till prv för att byta namn....men sitter bara och funderar istället för att klicka på fortsätt...

Malin Brügg
    Viktor Brügg

Malin Sloberg
    Viktor Sloberg

Malin Bergman
    Viktor Bergman

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

• Svar på tråden här sitter jag och tvekar..
  • Mamli

betalar för att de är min farmors namn som ogift

• Vid havet

Fast... ska han heta Sloberg Berg då? Blir int det lite konstigt?

Ang. sonen: Det är bara att skicka in en blankett till skatteverket sen.

Mamli skrev 2009-08-27 14:02:18 följande:
    vi bestämde oss Sambon behåller sitt namn som mellan namn.och vi tar Berg, så jag får tillbaka en del av min pappa igen då han inte finns med i mitt liv.Är de någon som vet hur jag ska göra för att ändra sonens namn när jag har bytt.Har även ett förnamn jag skulle vilja ta bort som jag la till efter en händelse för flera år sen.
  • Niini

Nu kan jag inte vara tyst länge! Varför gör alla det så otroligt svårt? jag tycker det är klar sak att om man väljer att gifta sig så tar man karlns namn (punkt!). Bara jag som är så gammalmodig i dagens samhälle eller?

• Tooticki
    Niini skrev 2009-08-27 14:20:18 följande:
    Nu kan jag inte vara tyst länge! Varför gör alla det så otroligt svårt? jag tycker det är klar sak att om man väljer att gifta sig så tar man karlns namn (punkt!). Bara jag som är så gammalmodig i dagens samhälle eller?
    Varför ska man ta mannens namn?
  • Red Scarlet
    Det kanske beror på hur nöjd man är med killens namn och vilken emotionell koppling man har till sitt eget? Hade min make hetat -son eller dylikt skulle jag tycka att det kändes lite trist. Nu har min make ett jättefint ovanligt efternamn som låter adligt och jag ville inget hellre än att ta BARA HANS! "Ge hit ge hit!" Men jag skulle väl inte påstå att jag är gammalmodig för det... även om mycket blir enklare av att göra som du säger
  • Ore
    Historik kring det här med efternamn finns mer att läsa om här. www.popularhistoria.se/o.o.i.s&vid=544

Men jag vänder mig helt emot att man per automatik skulle ta mannens efternamn vid giftermål. Varför???
  • Niini
    Ore skrev 2009-08-27 14:25:19 följande:
    Historik kring det här med efternamn finns mer att läsa om här. www.popularhistoria.se/o.o.i.sMen jag vänder mig helt emot att man per automatik skulle ta mannens efternamn vid giftermål. Varför???
    Är det ett het okej namn förstår jag bara inte varför man ska krångla till det. Sen finns det förståss undantag jag kan förstå som att behålla sitt namn/ta båda ifall man gjort sig känd eller liknande under sitt eget efternamn.
  • Tooticki
    Niini skrev 2009-08-27 14:30:38 följande:
    Är det ett het okej namn förstår jag bara inte varför man ska krångla till det. Sen finns det förståss undantag jag kan förstå som att behålla sitt namn/ta båda ifall man gjort sig känd eller liknande under sitt eget efternamn.
    Men vem säger att att ta makens namn är den enklaste lösningen? Är det inte lika simpelt att ta kvinnans? Det enklaste av allt borde ju vara att behålla sina namn, då behöver man ju inte ens fylla i och skicka in några papper!
  • Niini
    Tooticki skrev 2009-08-27 14:33:52 följande:
    Men vem säger att att ta makens namn är den enklaste lösningen? Är det inte lika simpelt att ta kvinnans? Det enklaste av allt borde ju vara att behålla sina namn, då behöver man ju inte ens fylla i och skicka in några papper!
    Nå okej, mannens - kvinnans. Huvudsaken man har ett o samma namn.
  • Tooticki
    Niini skrev 2009-08-27 14:42:18 följande:
    Nå okej, mannens - kvinnans. Huvudsaken man har ett o samma namn.
    För mig var det helt irrelevant, men alla är vi olika...
Svar på tråden här sitter jag och tvekar..