hur skriver man för "ej barn"?
hur skriver man barnfritt bröllop på artigaste sättet i inbjudan?
Endast vuxna
tycker jag låter bättre än
Inga barn
men det borde finnas någon ännu "finare" formulering?
hur skriver man barnfritt bröllop på artigaste sättet i inbjudan?
Endast vuxna
tycker jag låter bättre än
Inga barn
men det borde finnas någon ännu "finare" formulering?
Jag tänkte bara vara petig och påpeka att det heter vuxenfest om man nu ska använda det. Bara så att det blir rätt i inbjudan.
En vuxen fest är en fest som inte är tonåring eller barn längre.
haha, tack! bra
på
pekande.
ärligt talat, nu har jag googlat en del på ordet "vuxenfest" och det lär bli det. förekommer inte som ngt lite porrigt som jag var rädd för, "adult" liksom, utan bara helt vanligt i positiva sammanhang där folk har kul utan barn. ett enkelt och bra ord. det där med att barn är guds gåva etc känner jag kan störa folk ännu mer som inte har barn.
"Våra barn är en fantastisk gåva, men ikväll får de vara hemma och sova"
emelieochlinus
Vi älskar barn, de är en gåva
men denna kväll får de stanna hemma och sova
Om de bröstet måste amma
får de givetvis följa med sin mamma
jag kommer citera dej på vår inbjudan
detta kommer nog vi också att använda
Vi skriver: Vuxenfest.
Enklast med ett ord.
Jag skulle aldrigsura över att någon väljer barnfritt , det rör mig inte i ryggen.
MEN jag skulle bli otroligt ledsen om jag inte kunde komma för att jag inte har barnvakt och möttes av den attityd som OFTA uttrycks på BT att "passar det inte så är de ju inga vänner", "NI gör som NI vill och det är ER dag och de ska anstränga sig och inse äran att de ens är bjudna"
och annat i den stilen. Man måste inse att en inbjudan är en INBJUDAN och att et är en ära om folk VILL komma också, inte bara tvärtom.
Det finns många faktorer i ett liv, och har man barn kan det mycket väl hända att man får prioriter a bort saker ibland. Anledningen att jag skriver det här är att TS nick skvallrar om en fest på ett "barnvaktbesvärligt" datum. jag vet inte en människa jag skulle kunna fråga just vid Nyår.
Barnfritt bröllop på Nyår skulle därför antagligen bli nej tack till för mig, och då är ju det råkigt i sig. Om då bruden säger upp bekantskapen också, så blir det ju hemskt!
OBS jag påstår inte att någon sagt så i just den HÄR tråden, men efter ett år på bt så...
Förresten skulle jag själv älska ett Nyårsbröllop för egen del, men då skulle jag välja hela barnhögen också och värsta fyrverkeriet och hela tjottaballongen.
Sant Passionsblomman!
Gästerna kan bli tvungna att välja att inte komma, men det har man ingen rätt att sura över. Är man inte deras vän ändå så var man inte deras vän från början. Ingen förlust för dem alltså och de slapp att köpa en dyr present till någon som visade sig vara sådan. (För att vända lite på det. )
Ömsesidig respekt är alltid bäst.
Jag fick en inbjudan med texten "Midag och fest firar vi i vuxen sällskap men självklart är spädbarn välkomna". jag tyckte det avr en väldigt bra formulering. Folk kunde ta med sig sina barn på vigseln om de ville.
vi skriver bara
Ps. Ni har väl skaffat barnvakt D.s
vi antar att alla förstår budskapet.
sen dom som har ammande barn får självklart ta med men det meddelar vi dom själva inget som stå i inbjudan
En liknande formulering som ovan, ska vi använda oss av:
"Vi älskar barn, det kan vi lova
Men på denna fest får de stanna hemma och sova"
---
"De små barnens vädjan" :)
"En lång trist middag, med vuxet prat
konstiga tal och otäck mat
Äckliga pussar och många som kramas
De pratar inte Blollibompa, bara Bahamas
En virrig tant i lång, vit klänning
Jag som liten, saknar spänning
Vill hellre va` hemma, med en bra bok
Låt mig få slippa allt bröllops-tok.
Låt mina `päron` på festen ha det både trevligt och bra
Så de orkar leka med mig, en helt annan da`."
Jag har också en önskan om ett barnfritt bröllop, men har inte kommit till formuleringen på inbjudningskorten ännu. Motiveringen till barnfritt bröllop är inte för min del att barn är plågsamma och jobbiga utan att den vigseln och den festen jag planerar inte skulle roa en enda unge jag känner. Barnen får säkert en roligare kväll med en spännande övernattning hos en släkting som inte ska på bröllopet.
Dock tycker jag (och liknande det passionsblomman skrev ovan) att det är viktigt att ha i bakhuvudet att en inbjudan är en vänlighet från inbjudaren till gästen, och att gästen inte på något sätt är förpliktigad att tacka ja. Inbjudaren har heller inte rätt att bli ledsen/arg/irriterad eller liknande bara för att en gäst väljer att tacka nej eftersom inbjudan är en fråga, inte ett krav på att gästen skall komma.
vi ska också ha en barnfri fest, men får se hur vi ska formulera oss. för sambons bror har vi redan berättat och dem såg inget fel i det fast dem har 2 barn.
den var ju klockren:)
"Era barn är de barn vi tycker bäst om i hela världen, men den här dagen vill vi fira med våra vuxna vänner och ber därför att barnen stannar hemma!"
Vi vet inte om några gäster som kommer att ha spädbarn, men skulle de dyka upp får vi väl kontakta dem enskilt och förklara att bäbisen är välkommen.
Hur ska man formulera sig, om man tycker att det är ok med barn över 12 år?
Vi kommer skriva så här efter att ha läst era inlägg:
Era barn är de barn vi tycker bäst om i hela världen, men den här dagen vill vi fira med våra vuxna vänner och ber er därför att barnen stannar hemma. Om de bröstet måste amma får de givetvis följa med sin mamma.