hur skriver man för "ej barn"?
hur skriver man barnfritt bröllop på artigaste sättet i inbjudan?
Endast vuxna
tycker jag låter bättre än
Inga barn
men det borde finnas någon ännu "finare" formulering?
hur skriver man barnfritt bröllop på artigaste sättet i inbjudan?
Endast vuxna
tycker jag låter bättre än
Inga barn
men det borde finnas någon ännu "finare" formulering?
En del kan nog bli besvikna. Andra kommer vara förstående. En risk ni dock får ta med i beräkningen är att det är en del par som inte kommer kunna få barnvakt och därmed inte kan komma själva eller bara på vigseln.
Vi var på en fest på midsommarafton där brudparet skrivit något liknande. Men det var så många som sa att de inte kunde komma om inte barnen fick följa med att de fick ändra sig. Det var ganska många barn.
Till vårt bröllop så skrev vi inget om det, men vi skrev bara de vuxnas namn på kuverten. SEdan när de frågade om barn fick följa med så sa vi att för deras egen skull tror vi att det är skönast om de kan få barnvakt, men går de inte så är de välkomna. Några ordnade barnvakt, medan några fick lov att ta barnen med sig. Det hade känts alltför tråkigt om vänner man väldigt gärna ville ha med inte skulle kunna komma för den sakens skull.
Men det är ert val och ni kan inte bli sura på föräldrarna (jag har läst något inlägg här på bt där någon/några var sura över att folk inte kunde ordna barnvakt) om de inte kan ordna barnvakt, för en del kan faktiskt inte det och andra så funkar det inte med barnen.
Jag hoppas att jag inte låtit sur eller så. Min tanke är bara att ge lite tips och råd.
Lycka till!
Ja det är inte lätt att skriva rätt på inbjudningskorten så att alla förstår. det är alltid ngn som missförstår och tycker att man gör fel som inte bjuder barna. Jag har varit ärlig och sagt att det är inga barn bjudna på bröllopsfesten. De vuxna jag pratat med tycker bara att det är bra. Våra två barn kommer dock vara med för att sedan få göra ngt annat när festen är igång.
Vi funderar på samma sak och hur vi ska skriva, så tack för alla tips.
Jag funderar en hel del på vad det är som gör att det är så känsligt med barn/barnfritt just på bröllop. Det är ju inte som att barn i allmänhet är med på vanliga vuxenfester med alkohol inblandat (i alla fall inte i min värld och har aldrig varit) och vad är det som gör att föräldrar blir så knorriga så fort det står att det är ett bröllop de bjuds in till utan barn?
Har ännu inga barn själv, men jag fattar inte just denna grej.. I min tanke så tror jag inte en t.ex. 3-åring tycker det är speciellt kul att sitta på en låååång middag och jag tycker definitivt inte att barn ska vara med på vilken fest som helst, om det är en massa alkohol med. Men det är jag det=)
Man skriva namn på de som är bjudna på inbjudningskortet.
Skriv man inte barnens namn då är de inte bjudna.
etikett, helt enkelt...
Måste fråga er alla en sak. Vi skulle helst vilja ha så barnfritt som möjligt på vår fest också, men jag har sex stycken syskonbarn mellan 0-10 år som jag absolut VILL ha med på vigseln. En av dem ska vara brudnäbb också till och med. Min familj bor inte här utan åker flera mil för att vara med på vår dag, så det är inte möjligt för dem att "lämna bort dem" till festen senare. Mina syskonbarn är alltså välkomna, men jag skulle hoppats att våra vänners barn stannar hemma just för att det inte ska bli för många barn till festen.
Är det okej att skriva att barnen ej är bjudna, med undantag för syskonbarn? Det känns ju fel att skriva barnfritt, och sen när gästerna kommer så är det barn där ändå...
Jag tycker också det är etikett som de flesta borde vara medvetna om, men har fått tips om att många inte fattar vinken och tar med sina små ändå... hehe, tror tyvärr att det är många i vårt avlånga land som inte har koll på det där med etikett längre! jag vågar inte köra på den varianten, för vill inte ha barnkalas med 40 ungar som ska springa runt och underhållas =)
På vår bröllopshemsida skrev vi:
Vi älskar barn, de är en gåva
men denna kväll får de stanna hemma och sova
Om de bröstet måste amma
får de givetvis följa med sin mamma
I inbjudan skrev vi:
Till det begränsade antal platser som finns kring borden har vi prioriterat att bjuda våra vuxna vänner. Bebisar som behöver ammas under kvällen är så klart välkomna
Inga negativa rekationer alls, snarare som några andra sagt: Kul för föräldrarna att få en partykväll utan barn!
Vi skrev kort och gott: Festen önskar vi barnfri.