• CherryM

Bröllopsbudget

Jag inbillar mig att det inte behöver kosta skjortan att gifta sig...Och har väl hoppats att klara mig med en budget på ca 10-15.000:-

Lokalen jag funderar på är inte dyr alls, min sambos moster är frisör och gör dessutom snygga och unika smycken, ännu en släkting till min sambo/blivande fästman är en pärla på scrapbooking och textning (inbjudningskort, placeringskort mm..)
    Blomarrangemang kan jag ordna själv, brudbuketten kan min kompis göra (hon är utbildad florist), min systers man har restaurang och kan ordna billig mat/tårta..

De flesta kostnader går att dra ned avsevärt!
    Låter 10-15.000:- rimligt?

Vad kostade ditt bröllop, gjorde ni mycket själva eller anlitade ni firmor?

• Svar på tråden Bröllopsbudget
  • Annso84

Hej! jag tycker absolut det låter rimligt, vi har en budget på max 20 000 men kommer troligtvis hamna lite under :)
    Visserligen fick jag min brudklänning i present av min mamma (ca 5000kr) och min bror betalar lokalen istället för present (ca 3500kr)

Precis som du skriver går det att dra ner på de flesta kostnader om man bara vill och har lite fantasi.

Lycka till!

• CherryM

Minns du var du såg den artikeln? :)
    Vore kul att försöka hitta dom recepten!

Tausen skrev 2009-09-22 10:09:39 följande:
    Man kan dra det till sin spets också så det är klart det går.* Man kan ha ängsblommor (kostar ingenting)* Kan laga billig mat själv (såg en artikel där de hade lagat lyxig mat till 25 pers för 500 * Bara alkoholfri dryck* Kan ta en klänning man har hemma, alt. köpa väldigt billig* De flesta män har en kostym hemma* skriv ut inbjudningskorten från datorn (ge till de som bor nära, skkicka mail till resten)* Kan köpa ring billigt och fylla på med stenar varje bröllopsdag(om man vill ha stenar)* Kyrka kostar ingenting* ha middagen hemmaLägg de pengar ni har på det som ni vill ska vara lite extra och gör resten superenkelt
  • ElinDaniel

Hejsan!

Klart det går. Vi ska inte ha ett alltför dyrt bröllop. Dock vill man unna sig lite, då det trots allt är ens brölop. Men vi har inte hur mkt pengar som helst... Tyvärr :)

Vi ska önska oss bidag. Ex. håruppsättningen ska jag få av mamma, tårtan av min bror osv. Att de betalar delar av festen ist :)

Lycka till!

• ElinDaniel

Ps. dock vill vi på en varm bröllopssemester.. D kostar lite... :)

• JT2010

Tänk om man kunde komma undan så billigt! Vi kommer va runt 160 personer på vårt bröllop vilket kommer gå på runt 150000kr + resa =/

• Nyårsdagen2011

vi har tänkt kring 20 000. det blir nog 25 000, men jag ska försöka hålla ner den så gott det går.

då ingår inte resan. men det är ju knappast nödvändigt med en resa! bara lyx.

• Nyårsdagen2011

måste tillägga att du kan gifta dig för 5 kr.

det är vad kuvertet kostar för att skicka in ansökan om hindersprövning.

kyrkan är gratis och allt utöver det är faktiskt tillval. kärleken är gratis och det är den enda nödvändiga.

• Heloise

Vårt bröllop gick på ca 45 000kr, vi var 57 st.

Vi gjorde allt själva(nästan), inbjudningskort, vigselprogram, festprogram, all mat(utom tårtorna och brödet).Mest pengar la vi på våra ringar(10 000kr)ungefärlig summa för resten, kläder( mina=3500kr, min mans=3500kr), florist(2500kr),frisör+smink(2500kr), solist(1200kr), serv(2000kr). mat(3000kr), dryck(4500kr), lokal(5500kr), dekoration(blommor/dukar/servetter 1500kr) trycksaker(1500kr)gåvor ex blombuketter till de som hjälpt till/tärn och marsalk gåvor samt tackkort och tidningsannons ca(3000kr)

Vi hade god vällagad mat, förrätt och varmrättsbuffe( kött samt fisk, 2 sorters potatis, 2 sorters sås samt sallad, bröd och ost, tårta till efterrätt och vickning. Gratis dricka/alkohol under hela kvällen.

De poster som saknas är de vi "fick" av vänner i bröllopspresent, toastmadams man är dj, och min mans bonussyster är fotograf.

Mitt råd är att, tänka över vad som är viktigt för er, tänk igenom era köp och skippa sådant som är onödigt.
    Vi valde att ha mkt blommor på borden och det var den enda utsmyckningen(förutom ljuslyktor) vi hade, enkelt och vackert.
    Man behöver inte spendera mkt pengar på ex trycksaker(programmen) för att det ska se lyxigt ut. Jag sparade pappret som vart över när vi gjorde inbjudningskorten och anv dem som dekor på programmen.

Lycka till!

• Vi Som Drömmer Om Bröllop

ja men absolut går det komma billigt undan!! vi har numera 16 gäster och räknade från början med budget runt 15000kr, men blir nog mer runt 10000kr pga billigare ringar. vi ska göra smörgåstårta, dock köpa bröllopstårtan, en kompis som är florist ska köpa in materialet från grossist så det blir bara 300kr för brudbukett och corsage..finns massor av tips för att få ner kostnaderna och det är verkligen värt att kolla in på olika butiker och ställen o jämföra priser. skippa onödiga saker som exempelvis caketopper och annat om det inte är nödvändigt. nu är jag gravid och de flesta ska köra så det blir alkoholfritt bröllop och därmed mycket billigare. går att fixa om man bara vill . verkar som att du får mycket fixat så det går säkert ihop sig!!

• CeKe

Vi trodde att vi skulle klara att hamna runt 20 000 för 100 gäster med middagsbuffé. Det låter kanske orimligt, men vi hade hoppats på det. Nu har det burit iväg lite med kostnad för tyget till klänningen, men samtidigt så har mina föräldrar och mormor gått in och betalat för den... och den är därför inte medräknad i budgeten =)

I släkt och vänskapskrets har vi: frisörska & sminkös, sömmerska, matlagare, tårtbakare, solosångare, DJ, fotograf, billig lokal, och folk som vill hjälpa till att plocka disk etc. Trots all ovärderlig hjälp så bär det ändå iväg pengamässigt och vi kommer, som det ser ut, att hamna på mellan 30-40000. Men då ingår det att min sambo slår på och köper en snygg kostym som han kan använda vid flera tillfällen och ringar, som vi inte bestämt hur mycket de får kosta ännu.

Men jag kan tycka att det ändå är rätt bra för en så pass stor fest =) Sen kommer vi antingen att önska oss pengar till en båt alternativt be om kuvertavgift.. I slutändan kan jag tycka att det är i stort sett samma sak (!).. men helt ärligt hoppas vi ju i alla fall att få ett litet bidrag från gästerna så att bröllopet summa summario inte dragit iväg så mkt pengamässigt =)

• Stefan09

Vi kommer ha en budget på ca 45000 kr för 100 personer, då kostar kuverten ca 200 kr. Det mesta får vi gratis från vänner.

• CeKe

Låter rätt lika oss. Hur kommer ni att tacka av alla som ställt upp och hjälpt till? Vi vill uppmärksamma allt deras slit på nåt sätt trots att de inte vill ha nåt betalt. Jag skulle liksom inte känna att det va ok att inte på nåt sätt tacka av en kompis som lagat all mat, sömmerskan som ska sy m.fl.. Hur gör ni?

Stefan09 skrev 2009-09-25 18:46:33 följande:
    Vi kommer ha en budget på ca 45000 kr för 100 personer, då kostar kuverten ca 200 kr. Det mesta får vi gratis från vänner.
  • Stefan09

Vissa betalar vi kontant och vissa får ett tackkort som alla andra, sen får vi ju maten för halva priset. Bjud dem på middag efteråt kanske eller ta en runda på stan? Vi har inte funderat så mycket på det direkt,tror de flesta vill ställa upp istället för att ge presenter och det är ju faktiskt en bra present.

Svar på tråden Bröllopsbudget