• Bobou

Tantvarning6

Tinker, vilket bra och upplysande inlägg om vaccinet, tack!

Jag har också funderat... Jag tror inte att vaccinet är farligt; som Tinker säger, de biverkningar som rapporterats hittills verkar ju inte vara värre än med något annat. Och kvicksilvret i vaccinet motsvarar ungefär mängden i en portion fisk (eller om det var två). (Och ja, grejen med kvicksilver är ju att vi toppkonsumenter tar upp det bra, så att äta det eller spruta in det gör ingen enorm skillnad...) Fast allt detta är ju iofs statlig smittskyddspropaganda.

Det jag däremot grubblat över är själva _vitsen_ med att vaccinera sig. Jag föreställer mig att den nya influensan kommer att cirkulera ett tag, med lite variationer. Vaccinet ger bara skydd i upp till ett år, så jag räknar med att drabbas förr eller senare. Är det inte bättre då att drabbas _nu_, innan den eventuellt muterat och blivit mer sjukdomsframkallande, och få ett livslångt skydd? Som jag hade fattat det var den stora faran med den här influensan inte att folk skulle dö som flugor, utan att alla skulle bli sjuka samtidigt så att hela samhällsfunktioner skulle bli drabbade. Men nu verkar det ju inte som att smittspridningen har varit sådär chockartad som man befarade. Vad är det då som är farligt med att folk blir sjuka i lagom maklig takt?

• Bobou

Haha Fjällis, vad roligt! Visade den för syrran och hon sa att hon och mamma skrattat åt den hela helgen! (Ja, de bor i Umeå...)

Men alltså, vilken affärsidé! Apropå de långa köerna till församlingshemmen för begravningskaffe! (Som det stod om i DN hörom dagen.) Och gravkebab är ju bra mycket mer personligt än grav kebab!

Solde, vad fruktansvärt! Hoppas att ni kan lösa detta. Kramar till dig!

Cantis, hur mår pappa? Och hur mår du?

• Bobou

Men hur skriiiiiver jag...

"grav kebab" ska vara gravkaffe... Såklart...

• Bobou

Cantaton, vad underbart! Vad glaaad jag blir för din skull!

Och vet tanterna vad jag ska göra imorgon? Jag ska vaccinera mig! Pratade lite med mina kollegor idag (som är mikrobiologer och iaf lite insatta), och även fast de höll med mig om att det inte är lika angeläget längre ur samhällssynpunkt med vaccinering, så är det ju ändå så att ju fler som vaccinerar sig, desto långsammare smittspridning, och ju färre som smittas av viruset, desto mindre risk för mutationer! Och det måste man ju hålla med om...

• Bobou

Haha! Roooligt!

Min syrra stod i köket härom dagen när du gjorde reklam på tv för Axe Instinct... Och stack in huvuet och frågade "vaddå, luktar den INSTÄNGT?"
    (Tja, det är väl också en manlig doft iofs...)

Det blev förresten ingen vaccinering för mig imorse. Gick dit en halvtimme innan de öppnat och köanden kunde räknas i hundratal... Det är faktiskt riktigt irriterande. I mitt landsting säger de att nu i november ska riskgrupper och studenter (en service från universitetet tror jag) och barn vaccineras, och andra grupper i november. Men ALLA andra går också dit och ingen nekas ju vaccin så att det finns inte till de grupper det är tänkt. Det är verkligen slut överallt i hela stan nu!

(Jo, jag "får" vaccinera mig för jag tillhör en riskgrupp, fast jag hade ju ändå funderat på att inte göra det. Så jag kanske inte är bättre själv iofs. )

Fjällbruttan skrev 2009-11-06 16:33:33 följande:
    Jag är dum i huvudet, jag är dum i huvudet... *trallar vidare..*Tv:n står på, Saga kollar barnprogram och helt plötsligt hör jag speakerrösten säga:-Följ med Tingeling och hennes vänner till Älvdalen...???????? -Men.. vad ska de göra i Älvdalen???Finns det verkligen nåt tecknat om Älvdalen????Sen trillade poletten ner... Älvornas dal ditt jävla pucko som min äldsta dotter skulle ha sagt Tror jag behöver sova en stund
  • Bobou

Cantaton:
    Men oh vad roligt att läsa om din pjäs! Jag hade inte hört talas om den förut (ja, alltså utom då du nämnt den i tråden), men nu måste jag absolut gå och se den! (Harriet Löwenhjelm är lite speciell för mig.) Tror tyvärr inte att jag har någon att gå med...

• Bobou

Cantaton är inboxad... (Bara så att ni andra inte tror att jag struntar i att svara på det hon skrev igår. )

Grattis lillabruden!!!

Och trevlig helg till alla tanter!

• Bobou

Goddag tanter!

Vad skönt med lördag, jag har tagit igen en massa sömn i natt! Haha, somnade före klockan ett, så tidigt somnar jag aldrig en vardag! I hela mitt liv har jag haft insomningsproblem, men om jag har någon att somna med brukar det gå bra. Nu när pojkvännen är bortrest har det varit väldigt svårt... Ligger och vrider mig flera timmar varje kväll (precis som när jag var liten) och snittar fyra-fem timmars sömn per natt. Men igår hade jag några öl under hatten, det funkade visst också.

Förresten ska jag åka till Seattle och hälsa på honom i januari, det har jag nog inte skrivit! Det blir inte att jag åker dit och jobbar som jag tänkte först, för jag fick ju mitt älskade jobb här istället, men jag måste ju få träffa honom!

Cantis, vilken fasa med ännu en blödning! Jag blir så ledsen för er skull.

Lillabruden, trist med lägenheten, men om säljarna beter sig så skumt, då är det nog en lägenhet ni inte vill ha ändå...

Och Frulle, din stackare, vad jobbigt med tandvärken! Men att ligga hemma i sin egen säng och ha ont är i alla fall bättre än att ha ont på hotellet!

Ikväll ska jag på fest med tema "accessoarer". Jag tänkte gå i en guldperuk som jag haft i flera år, men aldrig fått tillfälle att använda... är det en accessoar, tycker ni?

• Bobou
    Cantaton skrev 2009-11-16 14:22:16 följande:
    Är det någon som har testat den här?www.personligalmanacka.se/
    Ja, jag har beställt flera almanackor därifrån! Både till mig själv och andra. Så hemskt "personlig" vet jag inte om den är, det är inte så mycket man har att välja på... Men jag hade några specialönskemål om placeringen av text som jag mailade dem om, och det var inga problem alls.

Cantis, måste bara säga att jag är så imponerad av dig som håller huvudet uppe i allt just nu!

Själv har jag varit tantigare än vanligt senaste dagarna, pga ryggvärk... ...för att en kille tappade mig på dansgolvet i lördags, inte så tantig anledning iaf!
  • Bobou
    Cantaton skrev 2009-11-17 22:04:44 följande:
    De har ingen plastficka som tillval, då faller de plattfall Tack.. jag vet inte om jag har något val? Jag skulle ju gå under om jag alldeles grävde ner mig.Va! Hur kunde han tappa dig i golvet!? Så oförskämt.
    Eller hur!!! Jag var jättearg och det fick han höra!

En annan tolkning skulle kunna vara att jag halkade. Det var styrdans och jag var ganska onykter, men jag tycker ändå att killen ska ha så pass koll att han fångar tjejen om hon halkar till! Och som tjej följer jag ju bara, så det var ju för att han ville snurra eller vad det kan ha varit, som gjorde att jag slant!
Svar på tråden Tantvarning6