Tantvarning6
Tinker, vilket bra och upplysande inlägg om vaccinet, tack!
Jag har också funderat... Jag tror inte att vaccinet är farligt; som Tinker säger, de biverkningar som rapporterats hittills verkar ju inte vara värre än med något annat. Och kvicksilvret i vaccinet motsvarar ungefär mängden i en portion fisk (eller om det var två). (Och ja, grejen med kvicksilver är ju att vi toppkonsumenter tar upp det bra, så att äta det eller spruta in det gör ingen enorm skillnad...) Fast allt detta är ju iofs statlig smittskyddspropaganda.
Det jag däremot grubblat över är själva _vitsen_ med att vaccinera sig. Jag föreställer mig att den nya influensan kommer att cirkulera ett tag, med lite variationer. Vaccinet ger bara skydd i upp till ett år, så jag räknar med att drabbas förr eller senare. Är det inte bättre då att drabbas _nu_, innan den eventuellt muterat och blivit mer sjukdomsframkallande, och få ett livslångt skydd? Som jag hade fattat det var den stora faran med den här influensan inte att folk skulle dö som flugor, utan att alla skulle bli sjuka samtidigt så att hela samhällsfunktioner skulle bli drabbade. Men nu verkar det ju inte som att smittspridningen har varit sådär chockartad som man befarade. Vad är det då som är farligt med att folk blir sjuka i lagom maklig takt?