• MrsWindh

Malaysia

Hej!
    Vi planerar en bröllopsresa till Malaysia. Men eftersom att ingen av oss varit i Asien så vet vi inte vart vi ska börja. Så nu söker jag tips på flyg/boende/måste-ses.

Jag har kollat lite flyg dit och det verkar hamna på 12.000:-/pers är det mycket?

Vi planerar att vara där i 3 veckor.

Snälla kom med tips!!!

• Svar på tråden Malaysia
  • lecaroline

Jag har själv inte varit där men jag har en massa nybörjar information,

Land
    Malaysia
    Valuta
    MYR
    Valutarekommendation
    X-change rekommenderar dig att ta med en mindre summa i ringgit för dem första utgifterna. Resten av din reskassa i US dollar i blandade valörer. Observera att den officiella kursen för Ringgit inte längre är fixerad vid den amerikanska dollarn.

1 Malysisk ringgit = 100 sen
    Uttag av kontanter
    Det finns bankomater i alla större städer. De flesta kort fungerar, men för säkerhets skull kan du fråga din bank innan avresa om hur ditt kort fungerar. Tänk på att du betalar en uttagsavgift vid kontantuttag. Du hittar alla bankomater på www.virtualmalaysia.com, ATMlocator.
    Kreditkort
    Kort fungerar bra. Tänk på att det förekommer mycket kortbedrägerier och därför är det klokt att endast använda kort i bankomater och inte i affärer, på hotell och restauranger.
    Valutabestämmelser
    In- och utförsel av lokal valuta upp till 5000 MYR. Införsel av utländsk valuta är obegränsad. Endast tillåtet att föra ut utländsk valuta upp till motsvarande 10.000 ringgit.¨
    Övrig valuta information
    Malaysisk ringgit kallas ofta Malaysisk dollar

Hotell SEK
    billigt 30/150
    medel 150/650
    dyrt 650/2400

Restaurang SEK
    billigt 25/40
    medel 40/120
    dyrt 120/280
    Big Mac 11

Bil
    Du måste vara 23 år och ha haft ditt körkort i minst ett år för att få köra bil i Malaysia. Att hyra bil kostar ca 2.500 SEK per vecka. Du kan dock hitta billigare alternativ, men var noga med att kontrollera bilens skick. Det är vänstertrafik och skyltarna står oftast på bahasa malay.
    Buss
    Bussnätet täcker stora delar av landet och det är rimliga priser. Det finns också minibussar som kör speciella turer i städerna. Dessa kostar 2 SEK oavsett var du hoppar på/av. Kuala Lumpur - Georgetown kostar ca 65 SEK.Men bussarnas kvalitet och bekvämlighet varierar. En buss med airkondition för längre resor är att rekommendera.¨

Taxi
    Taxibilarna är gula/svarta eller röda/vita. Bilarna i städerna kör på taxameter, 3-5 SEK för de två första kilometrarna och därefter kostar det ca 0,50 kronor per 200 meter. Även om chaufförerna använder taxameter så är det klokt att bestämma priset i förväg. Det är en extra avgift på 50% på taxiresor mellan 00.00-06.00.

Tåg
    Järnvägsnätet är väl utbyggt, men tågen är långsamma. Du kan hitta tidtabeller och prislistor på www.ktmb.com.my. I Kuala Lumpur finns LRT, www.putralrt.com.my. Liggvagnar kostar extra. Ska du åka mycket tåg köper du med fördel ett "tågpass" som ger dig obegränsat resande i Malaysia och Singapore under ett visst antal dagar.
    Prutning
    Det går mycket bra att pruta på I stort sett allt. Speciellt i mindre butiker, stånd och marknader går det att pruta 10-40% på varorna. Dock bör du inte pruta när det står priser i butikerna.
    Dricks
    På barer är serviceavgiften oftast inräknad men inom andra serviceyrken uppskattas en dricks på ca 10-15% när servicen varit bra.

Lokala seder
    Eftersom Malaysia är ett muslimskt land så är konsumtion av alkohol ovanligt. Därför ska man inte utbringa en skål.
    Du ska ta emot/lämna mat med din högra hand eftersom den vänstra anses vara oren.
    Ledig klädsel accepteras förutom i moskéer, då ska du ha lång kjol eller byxor. Badkläder ska bara användas på stranden eller poolområdet.
    Undvik att peka på någon, det anses vara oartigt.
    Tänk på att respektera rökförbud, annars kan du bli bötfälld.

• Cackis

12.000 per skalle låter lite saftigt. Men runt 9000 får du nog räkna med. Tyvärr har ju Malaysia Airlines lagt ner sin direktlinje till Kuala Lumpur, så nu blir det mellanlandning i Amsterdam.

Min man är där just nu, hans femte resa till Malaysia! Jag har "bara" varit där två ggr, men älskar landet. Billigare än Thailand och flera gånger bättre. Knappt några svenskar alls

Vart i Malaysia siktar ni på att åka? Väst- eller östkusten.

Du hittar jättebra info och reportage om Malaysia på: www.bortabra.se/

Sök bara på Malaysia i sökrutan längst upp till höger så kommer flera artiklar upp.

Lycka till!

• MrsWindh

Tack för svaren!
    Vi ska åka i juli så det blir östkusten (väst har sin regnperiod då). Letar nu efter en vacker ö att åka till och ett hotell som känns tillräkligt lyxigt. Det bästa jag hittat hitentills är ön Tioman och hotellet Japamala Resorts - men det verkar lite dyrt billigaste rummet där är 2.000:-/natten

www.japamalaresorts.com/
    www.tioman.com.my/

Någon annan som varit i Malaysia på bröllopsresa som kan rekomendera boende?

• Cltsp

Hej
    Vi åker till Langkawi på bröllopsresa i mars. Vi ska dock bo på västkusten.
    Jag har bara hört gott om Tioman island, ska tydligen vara superfint världens paradisö! :)

• Cackis
    MrsWindh skrev 2009-10-27 09:47:42 följande:
    Tack för svaren!Vi ska åka i juli så det blir östkusten (väst har sin regnperiod då). Letar nu efter en vacker ö att åka till och ett hotell som känns tillräkligt lyxigt. Det bästa jag hittat hitentills är ön Tioman och hotellet Japamala Resorts - men det verkar lite dyrt billigaste rummet där är 2.000:-/nattenwww.japamalaresorts.com/www.tioman.com.my/Någon annan som varit i Malaysia på bröllopsresa som kan rekomendera boende?
    Kolla in Berjaya Tioman Resort.
    www.berjayahotel.com/tioman/index.asp
  • kullaberg

Hej!

Har lite bråttom nu, men ska försöka svara dig ändå.
    Tioman är jättefint, hade dock inte bott på Berjaya även om det är superfint där. Men det beror på såklart vad man vill ha. För mig är det lite för stort och "turistigt"

Jag kan rekomendera Redang, Lang Tengah eller Perenthian island, alla öar på västkusten som är otroligt vackra.

12000 för en biljett låter mycket tycker jag, speciellt i juli. Runt jul-tider (december) kostar biljetterna så mycket men annars brukar man kunna få för under 10000.

Ska ni vara i Malaysia i tre veckor finns det hur mkt som helst att göra, förutom att vara på någon ö. Kuala Lumpur är en underbar stad som ni måste vara några dagar i.
    Kan också rekomendera Cameron Highlands, vacker natur och massa te-plantager mm. Googla så hittar du lite info.

Nu måste jag rusa, men lycka till, önskar att jag själv fick planera min resa till Malaysia igen... (har varit där 10 ggr allt som allt. Jag älskar landet!!! )

• MrsWindh

Det är så svårt, massor med öar, och de flesta verkar vara backpackerstil - något som vi inte vill ha på bröllopsresan.

Berjaya har jag kollat in lite på, verkar fint och helt ok med pris. Det är möjligt att vi startar där (efter att ha gjort KL)

Vi måste hålla oss till Östkusten iom Moonsum som råder på väst under sommaren. Så om ni har tips på vackra hotel och öar, samt om det finns några "måsten" så skicka gärna tips!

Känner någon till Borneo? Är det värt att åka dit?

• kullaberg

Ja det är ju helt klart beroende på vad man vill ha. Berjaya har ju fler anläggningar än bara på Tioman (bland annat än på Redang också).
    Men det där med att ni måste hålla er på östkusten stämmer inte helt och hållet. Det går bra att semestra på västkusten även under sommaren. Dock går det inte att semestra på östkusten under nov-jan ungefär.

Vill ni ha riktigt lyx kan jag rekomendera Pangkor Laut som ligger på västkusten. En privatägd ö som är hur fint som helst.
    www.pangkorlautresort.com/
    Dock så klart snäppet dyrare eftersom de inte har några konkurrenter på ön..

Borneo är jättefint, helt klart värt ett besök. Jag glömmer aldrig när man åkte genom en flod i regnskogen och tittade på näsapor.
    Sipadan på Borneo ska vara otroligt vackert, tyvärr har jag ännu inte fått tillfälle att komma dit.

• Miss Moneypenny

Vi var på bröllopsresa i somras till Malaysia. Helt fantastiskt! Vi kombinerade Malaysia med Maldiverna och var i Kuala Lumpur och Borneo. Ja, Sipadan är fantastikt. Vi tog dykcert där och dök och Sipadan ska vara en av världens bästa dykplatser. Vi var också på flodsafari på Borneo och såg näsapor och sen var vi och kollade på orangutanger och efter det åkte vi till en ö utanför Borneo som hette Mataking. Därifrån tog vi en dagsutflykt till Sipadan och dök. Man kan inte bo på Sipadan eftersom det är ett naturreservat men jag kan verkligen rekommendera Mataking!

kullaberg skrev 2009-10-28 16:23:32 följande:
    Borneo är jättefint, helt klart värt ett besök. Jag glömmer aldrig när man åkte genom en flod i regnskogen och tittade på näsapor. Sipadan på Borneo ska vara otroligt vackert, tyvärr har jag ännu inte fått tillfälle att komma dit.
Svar på tråden Malaysia