• muggles

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Lappis: ska ni på kurs med Kurt igen ikväll?

• muggles

PB (och Telis): tack! Jag blev helt gråtfärdig när jag läste det du/ni skrev. Men det är så mkt snack om att man måste tänka positivt och det kommer att ordna sig osv. Men den stora känslan är "tänk om det inte ordnar sig?". Det finns ju faktiskt folk som måste sälja med förlust... Det trodde ju inte vi skulle hända oss mitt i värsta bostadsruschen på år och dag.

• muggles

Jag är väl också ganska slut emotionellt efter den här hösten - det har hänt lite för mkt i vårt liv. Först husstrul, sedan depression efter MA, hämta sig, sedan vänta på besked om vårt hus, sedan glädje över husköp, sedan depression över lgh-försäljningen. Det har inte varit tråkigt om man säger så... Men jag känner mig som en urvriden trasa faktiskt.

• muggles

Porchez: vi har en fyra som jag tror är för dyr för en ensam person...

• muggles

gosnosen: men vad jobbigt!!! Stor stor kram! Skriver inga uppmuntrande ord just nu då jag vet hur jobbigt det är att höra klämkäcka uttalanden när det känns för jäkligt...

Jag försöker verkligen tänka att mina aktuella problem handlar om världsliga saker som pengar (alltså inget viktigt i livet) men det är ju lite svårt ibland att hålla fokus...

• muggles

Sept: ÅH NEJ! Vad ledsen jag blir för din skull. Det är ju helt otroligt att vi nu haft 3 MA här! Jag anade lite att det skulle vara som du befarade - när man varit gravid förut som du och jag varit så vet man hur ska kännas, och magkänslan när symptomen försvinner är svår att förneka. Men jag hoppades såklart att det inte var MA. För mig räckte Cytotec på så sätt att det mesta kom ut. Enl min doktor hjälper tabletter på 60-70% och i mitt fall var chansen större iom att jag redan börjat blöda spontant, så kroppen hade säkert börjat jobba på en utstötning. De sa till mig att man alltid börjar med tabletter och ser om det hjälper då det är mer skonsamt om kroppen kan stöta ut resterna utan skrapning. Sedan gör man en kontroll och är det för mkt kvar så skrapar man. Fördelen med skrapning är att du får ut allt fortare men det är som sagt inte lika skonsamt och kanske kan man inte bli gravid lika fort igen (fick jag höra). Stor stor kram!

• muggles

Sept: du får absolut inte vara ensam när du tar tabletterna för man kan få blodtrycksfall. Ngn måste vaka över dig.

Åh, det är så GÖTT - vår budgivning har gått igång! På några minuter sprang det upp nästan 100 000. Vi behöver 125 000 till så är vi hemma sedan i våra kalkyler. Bara de hamnar i närheten av vår gräns så går det förmodligen att förhandla upp priset till vår min-gräns. Jag blev så lättad så jag blev alldeles darrig.

Problemet verkar vara att det är många äldre par som letar 4:or - de sitter där i sina hus och har en mastig vinst att plocka in. De är inte beredda på alla extra kostnader för parkering i stan (i motsats till att stå gratis på sin egen uppfart), de är inte beredda på all trafik mm i stan utan har orealistiska idéer om vad det innebär att bo i stan. Och de yngre paren som vi egentligen tror skulle uppskatta vår lägenhet mer, de letar kanske i första hand 3:or för att en fyra är för dyr (jag och min man tjänar ju hyfsat så vi hade råd och köpte den här lgh istället för hus). Det är iaf min analys. Och sedan har vi ju tyvärr ingen "wow-faktor" på vår lägenhet, som en maffig utsikt el så, utan det är en vanlig praktisk modern fyra med alla bekvämligheter och med en lite tråkig utsikt från balkongen (tills om några år när utsikten blir grym när kommunen bygger klart den tråkiga ödetomten som är där nu - det ska bli en schysst 1600-talsbyggnad).

• muggles

AM: där vi bor är ett gammalt "kulturområde" el vad man ska säga i Göteborg, bla finns rester av en gammal fästning. Det fanns en gammal 1600-talslada där som brann ner för ca 5 år sedan och den var kulturminnesmärkt. Alltså ska den byggas upp igen i exakt skick. Det är dock dyrt att bygga där vi bor eftersom de hittar väldigt många yxor och annat arkeologiskt skräp Så allting har dragit ut på tiden, ingen har velat lägga de pengarna innan man kan hitta på en bra verksamhet att ha i ladan. Nu är tydligen planerna en gymnasieskola fast i en byggnad som ser ut som en gammal 1600-talsbyggnad. Detta kommer också att dölja leden som vi ser delar av från balkongen om man tittar åt ena hållet. Om man tittar åt andra hållet från balkongen så ser man vår fina gröna innergård...

• muggles

Vi var ju naiva och trodde att det skulle vara attraktivt att dels bo nära älven/havet (vi har väl typ 100m till kajen) och dels i ett gammalt historisk område. Jag gillar området skarpt och det finns många fina gamla hus vid kullerstensgator, och själv tycker jag det är rätt coolt att bo där av historiska skäl. Men det verkar inte ha varit tillräckligt säljande. En stor nackdel är förstås vår ganska höga avgift vilket kändes helt naturligt för några år sedan (att ha hög avgift när lgh är ny menar jag). Numera har nybyggda borätter oftast en lägre avgift med däremot en mille mer i insats - vilket passar jättebra nu när räntan är låg... Jag tror att det faktumet har avskräckt en del. Folk vill hellre låna en mille extra än ha hög avgift (särskilt om de har några mille över från en villaförsäljning). Jag gud vad jag har funderat varför vår varit så svårsåld men jag tror jag har funderat ut det. Det är en fin lgh (vilket många har påpekat) men ödetomten i kombination med hög avgift har gjort den lite besvärlig.

• muggles

gosnosen: åh nej inte du också! Argh! Förstår känslan av hopplöshet mkt väl. Tänk om det fanns ngt kösystem så att man till slut ändå fick ett barn (det gör det ju via adoption men...). Stora stora kramar!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter