• Tinga

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Tänkte bara komma med ett litet tips - Villervalla har börjat rean på sin hemsida idag.

• Tinga

September - jag tänkte att alltid kan jag dra någon med mig ner i reaträsket. Om Polarn följer samma "system" som förra året börjar deras mer rejäla rea nästa måndag, så då ska jag ge mig dit en runda, tänkte jag. Brukar passa på att handla där när det är rea.

Jo, bortsett från matproblemen har det varit en bra julhelg. Inga Noréndrag här, inte. Det är skönt att maken är hemma så länge som tre veckor, så behöver man inte "stressa" med ledigheten. Vi håller dessutom på att tapetsera och måla i vårt sovrum, så en del tid går ju åt till det. Det som är värst just nu är alla kräkningar; Piff för att han har hosta och Puff för att han så ofta vaknar med ett skrik, som leder till kräkning.

Det är faktiskt fortfarande inte klart vad jag ska jobba med, men personalaren som har hand om mitt "fall" ringde precis före jul och berättade att en man som jobbat med ett projekt på min gamla avdelning slutar med det i slutet av januari, och om jag är intresserad kan jag få fortsätta med det, efter honom, i sex månader, så får jag en extra frist att hitta något jag verkligen vill jobba med. Nu har jag ingen aning om vad det är för projekt han jobbar med, men han ska ringa i nästa vecka, så då får jag mer information. Han som jobbar med det nu hade iallafall en ganska hög befattning tidigare, så jag tror inte att det är något skitjobb, men jag har ju ingen aning om ifall projektet handlar om något jag är intresserad av. Men det ser iallafall inte ut som att jag kommer att få gå hemma med lön.

PB - vad härligt att ni kommit fram till ett gemensamt beslut om att köra på med en ivf. Med tanke på alla ansträngningar ni gjort hittills för att få till ett syskon känns det i min värld "rimligt" att ni gör ett försök med en ivf också, för att verkligen pröva alla möjligheter. Jag kommer att hålla tummarna hårt för att det verkligen lyckas!

BS - man hör ju om barn som blir väldigt svartsjuka när de får småsyskon, men det finns ju också de som verkligen tar storasyskonrollen på allvar, så det behöver ju inte nödvändigtvis bli problem. Iris kanske blir en jättestolt och ansvarstagande storasyster.

• Tinga

Nähä, nu postar jag det här fastän jag bara är på sidan 721. Ursäkta om jag missat något väsentligt som tillkommit senare!

Muggles ? ja, fy vad det är äckligt med kräklukt. Och tycker man att det är äckligt med ?mjölkkräk? så är ju det ingenting mot hur det är med ?riktigt? kräk (vilket vi har här nu).

Hoppas att du inte känner dig så låg nu, som du gjorde i början av veckan, men om jag får vara sådär jobbigt positiv när man bara vill grotta ner sig i det negativa, så har du ju varit bekräftat gravid en gång och obekräftat en gång under de nio månader ni försökt. Och att du får utslag på ÄL-test varje månad plus har en regelbunden cykel är ju också ett tecken på att ÄL funkar som den ska, så jag tycker att det finns en del positiva tecken också. Men jag förstår att det känns jobbigt när klockan tickar och månad på månad förflyter utan något positivt resultat. Stor kram!

Vi trivs också väldigt bra i vårt hus, och har gjort så sen första dagen. Vi har ju haft hus tidigare också, där vi inte alls trivdes, så jag har verkligen en känsla att jämföra med. Nu har vi ju nästan fått helt klart på bottenvåningen och det är klart att det känns ännu mer som vårt hus nu, men som sagt; det har känts bra ifrån början, och då trivdes vi ändå superbra i vår lägenhet också.

PB ? det är få som flyttar som har sitt hur tipptopp efter fyra månader, så det tycker jag inte alls att du behöver känna någon stress för. Vi flyttade ju ungefär samtidigt som ni, och vi gör på samma sätt; tar ett rum i taget som vi fixar till. Efter min krasch i höstas har vi också tagit det lugnare med lite av varje, och jag tror att man behöver ha lite sådana perioder i livet också; man kan inte köra på i 120 jämt. Det är ju bra att ha tid att reflektera lite över tillvaron också ibland, så att man inte bara kör på i invanda spår. (Vilket ni ju inte alls gör, som gjort en så stor grej som en flytt, men det kan ju finnas saker att reflektera över ändå. ) Det här med era syskonförsök tar förstås mycket kraft för er just nu. Stor kram!

Piggelin ? kan du inte skicka en toalettringsbild till galleriet?

Snaily ? heja äggblåsorna! Spännande med jobbet du sökt. Själv tycker jag att man ibland velar fram och tillbaka, och tänker nja och kanske, men när man väl sökt ett jobb blir man ju besviken om man inte får det, oavsett hur mycket man velade innan.

Muggles igen ? jag lovar; det kommer bilder från vårt vardagsrum, men jag vill plocka bort julpyntet först! Det brukar åka ner direkt efter trettonhelgen i vanliga fall, men just nu är vi i full gång med att fixa till sovrummet, så annat har hamnat på efterkälken. Men på måndag börjar ju Piff & Puff på dagis, så när inskolningen är avklarad ska jag ta bilder i dagsljus, jag lovar.

• Tinga

Sweet ? du träffade verkligen huvudet på spiken när du beskrev hur jag troligtvis känner inför dagisstart! Man kan väl säga att det är skräckblandad förtjusning? Å ena sidan vill jag absolut inte att någon annan ska ta hand om Piff & Puff, men å andra sidan längtar jag efter att få mer ?vuxentid? och att få göra något som är lite mer intellektuellt krävande än att ta hand om barn, även om vi tränat flitigt på problemlösning och utvärdering här, med tanke på alla problem med maten. Maten är förstås den största källan både till oro och förväntan inför dagisstarten; ska det gå bättre för dem att äta där, är personalen tillräckligt engagerad för att verkligen se till så att de får i sig tillräckligt med mat, osv, osv. Vi ska i alla fall ta med nappflaskor och näringslösning dig, så om de inte äter av den vanliga maten kan personalen ?tilläggsmata? med flaska.

BS ? stort grattis till lilla Astrid! Tänk, det blev ju en bebis i princip mitt på normalkurvan den här gången. Det gick ju verkligen undan. Vad skönt! (Trots att det gjorde ont ändå förstås.) Kram!

Nenne ? matlådor! Maken och jag åt supertråkig mat under tiden vi var på neo (tänk hel- och halvfabrikat), för vi var ju inte inlagda och fick ingen mat på avdelningen, utan fick fixa våra egna middagar. Men vi ville ju spendera så mycket tid som möjligt med Piff & Puff, så därför blev matlagning nedprioriterat. Har du vänner som är på neo nu? Gulligt av dig att tänka på dem så här. En annan sak är förresten att höra av sig och kolla hur läget är. Precis som med andra känslomässigt jobbiga saker har folk runtomkring en en tendens att tro att de stör om de hör av sig, men det är precis tvärtom (tyckte i alla fall jag). Man har kanske själv inte orken att höra av sig, men om någon hör av sig till en är det bara trevligt att prata en stund/skriva svar på sms/skriva svar på mail.

Lappis ? välkommen hem!

EA ? nu får du inboxa igen! *nyfiken på huset ni är intresserade av nu* Då kanske vi kan ha poolparty på någon tråddejt?

• Tinga

Ska försöka hålla mig lite kort, för jag är helt slut i både kropp och knopp ikväll.

Tack för alla frågor och undringar om första dagen på dagis, som gick fint. Piff & Puff är ju vana vid andra barn genom varandra, så de var inte alls blyga, utan hur tuffa och kavata som helst. Det var fem barn som började sin inskolning idag och en kille som var exakt lika gammal som Piff & Puffs korrigerade ålder, och han var inte ett dugg större. Känns bra att inte alla andra barn ser ut som sumobrottare i förhållande till Piff & Puff. De äldsta barnen på avdelningen är dessutom flickor, vilket förhoppningsvis gör det lite lugnare där.

Maten gick inget vidare för Piff, som inte var särskilt intresserad. Puff fick knappt i sig något heller, men han försökte själv med skeden iallafall, och det gör han i princip aldrig hemma. Jag väljer att se det som ett gott tecken. Middagsluren gick finfint; de sov på madrasser i ett rum tillsammans med några andra barn, och det vara bara att lägga ner dem, precis som hemma. Sen sov de 1.5 h, trots diverse störande ljud från andra barn. I det avseendet är det säkert en fördel att vara tvilling, för de är redan vana vid ljud och oljud från ett annat barn när de sover.

De kör föräldraaktiv inskolning på det här dagiset, vilket innebär att vi föräldrar är med hela dagarna de tre första dagarna och den fjärde dagen lämnar man dem där, för att de ska vara där själva hela dagen. Då, om inte förr, lär väl separationsångesten slå klorna i en...

Nenne - åh vad härligt att du nu sett Pricken så nära live man kan komma vid den här tidpunkten. Varm kram!

Fru Muffins - grattis till ditt fina VUL också.

Snaily - sedär, ännu en värphöna verkar vara i farten. Vad gött med så många ägg i korgen! Kram!

September - hoppas att det bara är cykeln som är kajko.

Telis - jättelycka till med inskrivningen, och för säkerhets skull även för snittet. Så kul det ska bli att få lära känna Televinken lite närmare.

Nä, nu måste jag verkligen krypa till kojs. Är ju tvungen att stiga upp redan vid 7 imorgon, något som jag med sjusovarbarn inte har gjort på länge. Under hela julledigheten har vi inte gått upp före 8 någon dag.

• Tinga

Så var dagisdag nummer två avslutad, och det gick väl inte riktigt lika bra som igår. Piff var helt stissig när det var dags att sova, så det blev ingen tupplur för honom idag, utan han tar den här hemma nu. Men det var säkert bara en tillfällig grej och Puff sov gott.

Det serverades fisk till middag, och Puff gjorde som igår och försökte litegrann med skeden, men det blev inga mängder. Å andra sidan har vi ju inte räknat med att det ska lösa sig över natten, utan det får ju lov att ta ett tag. Problemet blir ju om de aldrig kommer igång, eftersom de inte äter någon näringslösning heller där (än). Men jag försöker låta bli att tänka på problem som kan uppstå; bättre att ta dem när de väl kommer isåfall. Kommer de inte har man ju oroat sig i onödan.

BS - jag sällar mig till skaran som tycker att Iris och Astrid ser väldigt lika ut, åtminstone på bilderna i galleriet. Där har de precis samma uttryck med munnen, tycker jag och håret gör förstås sitt till för likheten. Söta tjejer!

Cicci - skönt att det löste sig med Victors mage den här gången, men det är ju jobbigt att veta att det kommer tillbaka igen, om ni inte lyckas ändra kosten.

Izzie - alla matproblem är ju relativa, så har det gått bra tidigare blir ju något som jag skulle tycka vore ett perfekt resultat krångel för någon annan.

AM - låter som en trevlig resa att se fram emot.

• Tinga

Åh, semlor! I like! Ju mer mandelmassa desto bättre. Har på senare år börjat grovriva mandelmassan och blanda i grädden, som jag ändå inte är så jätteförtjust i. Det blir mums!

• Tinga

Telis - jag röstar också på att ni tar med datorn till BB, så att vi får höra hur det gick så fort du/ni känner er redo. Önskar ett stort lycka till!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter