• Parnassia

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Liten: Jag har lånat "Lille storebror" på biblioteket och läst den hemma med E. Jag tycker den är bra och E lyssnar superintresserat.

Lappis: Finns det utrymme i tid och i "atmosfär" att be ledaren prata i kortare "stycken"? För om också du tycker att det går för fort måste ju fler av kursdeltagarna också tycka det, bortsett från din man. Du verkar ju vara en skärpt tjej som inte borde ha problem med att hänga med. Hoppas att du förstår hur jag menar.

Ego: Är glad för att ha gått mer än hälften av tiden. Det är långt kvar, men hälften är ju ändå hälften!

• Parnassia

Usch vad jobbigt det där med katten PB! Men bra om du sätter press på dem lite tycker jag. Det har ju faktiskt tagit på sig ansvaret.

Ang affektkramp. Min systerson har det. Om/när han blir för arg/ledsen skriker, eller snarare håller han andan emellan två skrik som barn gör, tills han tuppar av. Han är 3 nu och det har blivit bättre ju äldre han blivit, i takt med att det går att resonera mer med honom. Annars har min syster använt sig av knepet att blåsa honom hårt i ansiktet. Det utlöser visst någon reflex så att han tar ett andetag. Kan ju vara ett bra knep att känna till om man får ett barn eller stöter på ett som "gör" så där.

• Parnassia

Ore var ju inne i em och skrev, så jag gissar att hon är hemma än.

Julklappar ja... Vi köper till alla barnen och i år ska julen firas med mina systrar m resp familj. Till de vuxna har vi lottat ut julklapparna, man köper en och får en. Känns lagom och smidigt. Jag ska köpa till min storasyster och maken till min lillasyster. Vad tjyven ska vi hitta på!?!?
    Alla barn är redan avklarade, jag var i Ullared i oktober!
    God natt!

• Parnassia

God morgon!

Inte bra att läsa Oupsies chokladtips det första man gör på morgonen, nu kommer jag vara sugen på det!

Är det inte idag det är stora dagar för start september och gosnosen? Start skulle väl till gyn och sa inte gosnosen i måndags att det var ett par dagar kvar till testdag? Jag tänker på er båda iaf och hoppas att allt går vägen!

Appropå julklappar så vet jag inte själv ens vad jag ska önska mig... Har fått frågan och frågeställaren kräver ett bra och konkret svar.

• Parnassia

Oj, den gubben blev inte som jag tänkt. Hade tänkt mig en mer förvirrad gubbe.
    Och appropå gubbar, visst ser gubben som räcker ut tungan ut som en som pussas?!!?
    *förvirrad*

• Parnassia

Usch vilken förmiddag! Kramar i massor till Gosnosen och September. Ta hand om er!

Muggles: Grattis till att budgivningen kommit igång! Om den precis startat finns ju alla möjligheter att den ökar mycket. Särskilt nu när folk hunnit känna efter länge och kanske mer bestämt sig än att bara buda ändå, om du förstår hur jag menar.

AM: Den här har jag nog gjort 100 gånger (cirka ) och aldrig misslyckats. Den är från Mat-Tina svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=113491&ingredients=panna+cotta&av704si=5909&av704ko=-1&showResults=false&lid=receptSearch452875&lPos=1

• Parnassia

PB: Nu fick du mig att nästan lipa också! Vad hemskt att se ordet ingen inringat! Men som du säger han har ju haft ett par kompisar hemma efter det där.
    Jag blev så ledsen för min lilla tjejs skull i lördags. Hon ville leka med grannpojken och det var bestämt. Jag ringde till mamman och frågade hur vi skulle göra, när och var osv. Då skriker pojken i bakgrunden "NEEEJ, jag VIIILLL inte leka". Det var ju inte mycket att göra och min tjej varken hörde eller fick ju veta det. Jag sa bara till henne att det inte gick. Men hon blev ju besviken så klart. Inte så allvarligt kanske, men jag har erfarenheter från när jag var liten, att vara tredje hjulet eller utanför och det är HEMSKT.
    Det som jag minns från den tiden (lågstadiet typ) var att mamma hjälpte mig mycket. Hon pratade med lärare och andra föräldrar och även om jag tyckte att det var jobbigt förstår jag ju nu att det var superviktigt. Hon backade mig iaf! Och det är väl ungefär dit jag vill komma. Mamma och/eller pappa är så viktiga och där har du ju gjort allt du kan! *pepp pepp*
    (Hoppas någon orkade läsa ända hit.)

• Parnassia

Vickan: Du/ni är mer än välkomna! Ang föräldrautbildningen: vi gick den typ 3 veckor innan E kom och ärligt talat var den inte supermycket att hurra för, men ändå inte värdelös. Ni har ju trots allt ett tag på er innan bebisen är beräknad. Du tror inte att vaccineringshysterin hinner lägga sig och de får igång en kurs igen innan det är "för sent". Annars när det gäller boktips minns jag att jag läste Att föda av Gudrun Abascal och någon bok av Anna Wilsby. Jag vet inte om de är de bästa för en blivande far, men det finns mycket bra i dem, så du kan ju om inte annat läsa dem. Vi (jag) läste många bitar högt och sedan pratade vi om det. Mest för min skull tror jag, men maken lärde ju sen ett och annat på kuppen.

• Parnassia

Ego: Vi ska till Kalmar i helgen. Någon som har nåt tips på en trevlig restaurang, som funkar när barn är med?

Dessutom vill jag gärna ha tips på era bästa halsbränna tabletter. Har Rennie nu och de funkar så kort stund tycker jag...

Kram alla som behöver, jag tänker på er. Sov så gott ni kan och ligg nära den som ger tröst och/eller den som behöver tröst.
    God natt!

• Parnassia

Vi har en alldeles vanlig julgransfot, grön plast, platt i botten , inga ben alltså. Den är inte superstadig men det har funkat bra. Vår katt har å andra sidan inte visat så stort intresse för granen. Första julen vi hade katten satte vi dock ett snöre om stammen och fäste om ett skåp som hamnade bakom granen. Det kanske är ett tips?

Appropå jul. Jag köpte amelia jul idag. Undrar hur länge jag kan hålla mig innan jag läser den. Jag har förresten en komplett samling av den, lite nördigt, men lite kul.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter