• Parnassia

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

AM, Quality only hurts once. Guuud vad bra! Det måste jag komma ihåg!

Cecilija S. Vad/vem är det? Har missat det fullständigt?

Nenne, mina tårar rinner också! Sanslöst roligt! Kosse och Bajsa vann tror jag. Älskar även pässling och måssjuka.
    Jag är fö också en sådan som lätt vänder på bokstäver.

PB Vi kan bilda en vedklubb. Vi eldar endast med ved och gör åt ca 25m3 per år. *kräks* Undrar hur länge man orkar hålla på?

• Parnassia

Total Ego:
    Har fö inhandlat 2 nya adventsljusstakar, 2 amaryllis (en vinröd! ), hyacinter, julstjärnor, en orkidé och två ormbukar. Använde lite presentkort jag fått och nu ska det piffas här hemma! *nöjd*
    Nyklippt också. Och hårfärg på gång. Vad gör man inte för att pigga upp sig i mörkret... -->*tågar mot glöggen*

• Parnassia

Mycket vedsnack... Läs den som vill Nya kunskaper för många gissar jag. Jag bor nog så långt från Ö-malm man kan komma om man trots allt ska hålla sig söder om Dalälven.

Vi har ca 200m2 inkl biutrymmen tror jag och gör av med 25-30m3 ved beroende på väder och vind. På sommaren eldar vi kanske var fjärde dag, bara för varmvatten (sommar = ca maj tom aug). På vintern eldar vi varje dag, en normal panna som det är nu. Blir det kallare måste man lägga på en gång till och blir det riktigt snorkallt gör vi två mindre brasor per dag.
    Vi ger ca 125kr/m3 plus hemkörning på 500-1000 kr +hyra av kombikap-och klyvmaskin för 25kr/m3.
    Räknar man på de högre siffrorna ovan får vi en kostnad på ca5000-6000kr/år för värme och varmvatten. Att det är så billigt gör ju att vi orkar. Min svåger har det ungefär likadant och vi satsar en helg per år gemensamt och gör all ved klar då, kapar, klyver och travar en familjs årsbehov på en dag.
    Veden kommer från bekanta oftast men det kostar inte mer om vi skulle köpa av en okänd. När man köper hela stockar och får hem dem i en stor trave ligger priset för blandad ved på ungefär det.

Fler frågor?

• Parnassia

Åh vad spännande med ruvningarna! Håller tummarna för er båda!

Vi har vaccinerat oss hela famlijen nu och lilla E ska få spruta nr 2 om en vecka drygt. Den som klarade sig sämst var maken, han hade feber en dag och kväll men var pigg dagen därpå. vekling Nej, skämt åsido. Fast jag kan inte låta bli att tänka på den där reklamen som gick på tv förr om en man som är förkyld och säger "Ni kvinnor snackar om att föda barn, men ni har inte varit en man som är riktigt förkyld". Minns ni den?! Den är ett stående skämt i vår släkt!

Bra att ni pratar om julkort, det ska jag fixa idag, måste beställa...

Oupsie! Vad härligt att komma hem och se att allt det du skrev redan var fixat! Grattis!

• Parnassia

Åh vad jag instämmer i allt prat om presenter! Jag avskyr att få en massa saker som jag inte önskat mig till hemmet, det stämmer ju aldrig! Jag hittar aldrig någonstans där _något_ passar. Jag har ett ganska ostylat hem så det borde ju inte vara svårt kanske folk tänker, men det är svårt. Speciellt makens famlij är hemsk, det är så illa att jag ofta hellre hade varit utan present för att slippa vara glad. Blä! Mer vin, godis, blommor eller dyl till folk om man inte _vet_ vad de vill ha!
    Nu sitter jag visst här och jagar upp mig... Men det borde väl inte vara så svårt för folk att fatta!

• Parnassia

Ang vad man borde ha hemma till den nya bebisen som Telis funderar på.
    Min måste lista skulle innehålla prylar till skötbordet, kläder till bebisen som inte måste dras över huvudet eller alternativt har stooor halsöppning som går att knäppa igen, amningsBH, kräkslappar som kan användas både på bebisen och på föräldrarna, lite filtar, bilstol och vagn. That's it, om man ska hålla det basic. Ska man ta nåt extra tyckte jag att amningskudden var GULD.

Skönt att du fått ett datum Telis och att det är bestämt. Nu kan du fokusera på annat.

• Parnassia

Tänker på dig snorkis! Hoppas beskedet landat lite nu och att du kan njuta! Du räknar ju upp massor av "symptom" så om du känner dig som vanligt utöver det så tycker jag att det låter toppen!

Är också avis på både AM och Snaily för deras resp väder. Här har det inte varit någon sol att nämna på typ 2 månader och temperaturen har legat mellan 5-10 plusgrader. APTRIST! Men ikväll är det hela minus 2, så det finns hopp om lite frost iaf!
    Jag vill ha kyla, tjäle och gärna snö!

• Parnassia

Det är så svårt att känna något annat är tristess över vintern, när det inte är vinter menar jag. Rosorna skjuter nya skott redan tex, det brukar de inte ha gjort innan nyår... (Eller?)

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter