Summan av kardemumman - livets väsentligheter
här var det fridfullt.. hoppas ni har en mysig första advent!!
här var det fridfullt.. hoppas ni har en mysig första advent!!
*vinkar till Snaily*
gurgel... gjorde just en snabbkoll på CSNs sajt.. inser att det här med betalning av studieskulder också är en fråga att ta med när det är dags att fundera över hur vi ska disponera föräldrarledigheten.. gaaaa ......
hm... sängdags tror jag..
/Vickan
som bidrar med 1400 spänn varje månad för gamla synder = studier... TUR att jag fick värsta drömjobbet rätt snart efter examen!!
Oupsie - myndighetsjobb = skoj!!! heja heja!!!
EA och Snaily - det charmiga med CSN är att jag kommer att få betala runt 1900 spänn efter nyår, blir käckt i kombi med föräldrarpenning...hmm....
Ego - jag gav mig på att sjunga i kör idag. Komiskt att magstödet är borta... kunde inte öva sittande utan fick stå upp så fort det var en hög ton som skulle prickas... och kombin julsånger och sopranstämma brukar betyda höga toner.... fnisss...
EA - men jag har just räknat ut att höjningen till CSN släpar efter. Jag höjde min inkomst rejält mellan 2007 och 2008. Och det får inte utslag förrän i återbetalningar 2010.... så du är nog safe en stund till....
EA -fniss jaaa förutom när uppgång i CSN kombineras med nedgång i inkomst... fniss...
Jag håller nämligen på att försöka förstå hur man ska tänka strategiskt för att ta ut föräldrarpenning på ett smart sätt.. gaaa blir helt matt...
EA - samma plan här.. tänkte att maken skulle räkna på det åt mig.. men när jag lyfte frågan igår insåg jag att han hade några steg kvar innan han hade fattat grejen... hm.... det är ju så sjukt komplicerat med aspekter på pensionsinbetalningar, antal föräldrardagar som man har rätt till och den rent ekonomiska dimensionen... suck och stånk... hoppas att han läser på snart..
hm... hur som... dags att sussa efter en lagom galen arbetsdag med utflykt till en liten rolig håla och annat....
godnatt på er!
Lapinette - jaaa du.. en sådan smart kalkyl kan man nog sälja dyrt... hm... har frågat mer erfarna kollegor plus pratat med löneadministratören idag och blivit lite klokare.. men gaaaa vad mycket det är att förstå! En sak är helt säker och det är att man måste utgå från sin egen situation... det är inte läge att jämföra sig med vem som helst.. det är ju en viss skillnad på när mamman eller pappan är familjeförsörjare mer el mindre.. eller som i makens och mitt fall - vi tjänar bra båda två, även om han tjänar rätt mycket mer än jag. Har dock låga fasta kostnader pga vårt billiga hus och sånt påverkar ju hur beroende man är av inkomstnivåer....
Mugglan - jopp jag vet att man kan skjuta upp/minska CSN-inbetalningarna.. men jag tror inte att det blir roligare att betala det framöver... alltså är det nog bättre att bita i det sura äpplet och betala den nivå som sätts av CSN.....
Och JA!! Jag är otroligt tacksam över att jag kunde ta studielån och allt det förde med sig!!! Mina år som student var ovärderliga på fler sätt än bara studierna. Däremot är det lite trist att höjningen av återbetalning råkar sammanfalla med nedgång i inkomst. Men som sagt - det är lika bra att fortsätta betala. (Jag råkar ha lån i två olika återbetalningssystem, vilket snurrar till det ena en aning...)
Parnassia - vad STOR E har blivit!!! Kära nån!!!! Är det så länge sedan vi sågs.. ujuj... illa.... *saknar er nåt väldigt* Och coolt att hon är lik både maken och dig!!! *krama dem båda från mig*
Telis - skönt med beslut och läbbigt samtidigt.. ujuj.. det rycker närmare... själva målgången....
Passionsblomman - din teori om att man inte måste ha ALLT färdigt innan ungen kommer har jag anamat till 100%. Hittills ids jag inte engagera mig så särskilt hårt.. men som sagt.. närmaste apotek ligger i samma hus som BB, närmaste barnprylaffär ligger 3 km bort och närmaste klädaffär 2 km bort. Min plan är att ha spjälsäng (redan skaffad av svärmor), babyskydd till bilen, skötbord och lite kläder och andra skötprylar på plats. BH har jag ju nojjat över rätt länge så det står också på listan. Resten löser sig. Men stormen av presenter vet jag inte riktigt var den skulle komma ifrån eftersom våra familjer och vänner bor så långt bort.. men som sagt.. men hålans miniavstånd kan det inte vara nån stor grej att lösa det själv... eller att nätshoppa lite lagom...
Snaily - grattis till beviljad ansökan!!!!
Ego - nu har jag lagom vilt tagit på mig arbetsuppgifter med målgång i slutet av januari. Kalla mig gärna galen.. men så är det.. hm.. undrar hur länge jag orkar pendla...
Parnassia - hoppas det går bra imorgon! *kram*